JOHN WOO SE VRATIO

Raportova recenzija nedjeljom | Silent Night: Božićni film Johna Wooa u kojem glavni lik ne priča i ubija sve redom

Najnoviji film Johna Wooa, Silent Night, predstavlja se kao njegov prvi holivudski film u više od 15 godina, a na prvi pogled se čini da bi čak mogao predstavljati povratak poetski nabijenoj, opernoj pucnjavi njegovog zlatnog doba u Hong Kongu.

Počinje grozničavo stiliziranom jurnjavom kroz sporednu uličicu dok se očajni čovjek u lošem božićnom džemperu (Joel Kinnaman) sam bori protiv automobila punih do zuba naoružanih ljudi koji su i sami usred rata bandi. Automobili se otvaraju i usporeno vrte u zraku. Vjetrobranska stakla eksplodiraju. Meci lete na sve strane. Crveni balon lebdi, tiho, iznad i daleko od haosa. Tada naš navodni heroj dobiva metak u grlo i sve je u crnom.

Wonka

Loki

The Killer

The Marvels

Čuvari formule

Ali Silent Night ispada nešto sasvim drugačije od svega što je Woo radio prije. Njegov središnji trik je da je Kinnamanov Brian Godlock, ranjeni protagonist, lišen svog glasa, tako da film u sebi nema govornog dijaloga. (Postoje, međutim, dijelovi tekstualnih poruka koji se pojavljuju na ekranu, kao i povremene ljutite škrabotine ili radijske emisije, tako da nije potpuno bez riječi.) Ovo postavlja Wooa da ispriča svoju priču vizuelno, ali također uspostavlja emocionalnu umišljenost filma. Brianov mladi sin ubijen je zalutalim metkom iz tog gore spomenutog rata bandi; u svom bijesu, Brian je trčao za automobilima, a sada, s njegovom povredom, lišen je svake mogućnosti da se izrazi. Kinnaman, glumac koji je nekoć izgledao spreman za velike stvari, ali nikada nije pronašao svoj put do pravog hita, čini bezglasnost ovog čovjeka opipljivom. Gledajući ga kako stoji pred ogledalom i pokušava vrištati, povezujemo se s njegovom impotencijom.

Čini se da je nedostatak dijaloga pomladio Wooa. Iako središnji trik proizlazi iz činjenice da je Brian izgubio glas, film se ne pretvara da prikazuje svijet u kojem ljudi ne razgovaraju. Umjesto toga, kad god se čini da bi neko mogao progovoriti, Woo ubacuje formalne uređaje kao što su zamrznuti okviri kako bi spojio stvari. Ovo nas također smješta dublje u Brianovu psihu. Ne gledamo toliko svijet u kojem ljudi ne razgovaraju, već svijet u kojem ljudi ne žele čuti jedni druge kako govore.

Brian odbija pokušaje svoje žene da komunicira, dublje uranjajući u svoju osvetoljubivu turobnost, neprestano vježbajući i učeći se kako se boriti putem YouTube tutorijala. Vidjeli smo bezbrojne montaže treninga u filmovima tokom godina, iako teško da su ikada bile ovako mračne i neumoljive. Woo održava ove scene gotovo patološkim. Više je Taxi Driver nego Rocky. Poenta nije u tome da će loši dečki dobiti svoje. Poenta je da je naš junak poludio.

Iako je Silent Night preplavljen stilom, ovo nije "herojsko krvoproliće" Wooovih zlatnih godina, niti je to gonzo, pretjerana akcijska melodrama iz njegova američkog razdoblja. U većini tih filmova haos je imao neku ikoničku, gotovo aspirativnu kvalitetu. Woo nas je podsjetio na to kako filmsko nasilje može biti zabavno kada se radi s originalnošću. A zna kako glumca učiniti izvrsnim. Pretvorio je Chow Yun-fata u najbolju akcijsku figuru u kinu. Pretvorio je psiho nestašluke Nicolasa Cagea u Face/Offu u hodajući manifest veličanstvene uvrnutosti. (Toliko je pretjerao s Tomom Cruiseom u Nemogućoj misiji 2 da mu se to zapravo obije o glavu; Cruise je izgledao predobro.) Uprkos svom prikazanom pokolju, željeli smo biti ti ljudi. Bila je to lekcija koju je režiser naučio iz američke kinematografije svoje mladosti, a američka je kinematografija od njega posudila utjecaj 1990-ih.

Ali Woo se ne zabavlja ovdje. Nema se čemu težiti, ni među dobrima ni među lošima. Iako će Silent Night sigurno doći na metu kritika (donekle opravdano) jer je još jedna fantazija o osveti bijelaca, ovdje nema stvarne fantazije. Film nema uzavrelu, anticipirajuću reakciju Death Wish-a ili nekog od njegovih mnogih opreznih imitatora. Brianova tuga nikad ga ne napušta kao što bi mogla da je to samo zaplet. Umjesto toga, boji sve što radi. Woo se stalno vraća, bilo na smrt djeteta ili na sretna sjećanja i projekcije, koje su također mali ubodi nezamislive boli u umu lika. Što se Brian više bori i ubija, to je manje sposoban nastaviti dalje.

Razumljivo je, dakle, da akcijske sekvence filma, iako su svakako intenzivne i detaljno koreografirane, nikada nisu ekstatične na način na koji su Wooove sekvence bile u prošlosti. Doista, ako se Silent Night čita kao stvarni komentar na bilo što, to je ono što se događa kada se obična porodica nađe usred filma Johna Wooa. Naoružani ljudi incidenta koji je potaknuo film upravo su vojnici iz crtanog filma, s više oružja u rukama, koji su bili prisutni u ranijim pokušajima. Režiser je oduvijek bio ozbiljan, emotivan tip, i iako se nikada nije ispričavao za svoj raniji rad (zašto bi?), tokom godina je izrazio žaljenje što su njegovi filmovi povremeno rađali imitatorske zločine. Silent Night ponekad se čini kao mračan san koji je mogao sanjati zbog posljedica svog tog nasilja. Sve je to drečav, košmaran spektakl - lijep, zastrašujući i otrovan.