pozorišne igre bih

Razgovor o predstavi Marlene Dietrich: Pet tačaka optužnice Harisa Pašovića

Predstava "Marlene Dietrich: pet tačaka optužnice" autora i reditelja Harisa Pašovića, rađena u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo i Mittelfesta Cividale (Italija) u saradnji sa Bosanskim narodnim pozorištem Zenica, izvedena je treće večeri takmičarskog  programa "Pozorišnih/Kazališnih igara BiH" u Jajcu.

U naslovnoj ulozi Marlene Dietrich je Mirjana Karanović, dok su u ostalim ulogama Enes Salković, Mona Muratović i Elmir Krivalić.

Na okruglom stolu kritike održanom nakon predstave razgovarano je i o aktulenoj situciji u svijetu, ratovima, ponovnom buđenju nacizama te dominaciji desnice u evropskim zemljama.

Govoreći kako je odlučio da autorski projekat posveti upravo Marlene Dietrich, Haris Pašović je naveo da je sa njom upoznat još od Akademije kada je gledao njene filmove te kada je učio o njenom životu.

"Ona je bila impresivan lik, glumica koja je bila časna, velika glumica, što je meni bilo bitno", kazao je Pašović.

On je također istaknuo preplitanje života junakinje i glumice koja tumači njen lik. Obje su se voljele i vole svoju zemlju ali nisu se slagale sa onim što se u njihovim zemljama događa. Pašović je istaknuo da nije nimalo slučajno da se život Marlen Dietrich prepliće sa umjetnošću i životom Mirjane Karanović.

Pašović smatra da je festival u Jajcu veoma bitan jer je jedini festival bh. pozorišta. On je podvukao da tradicija pozorišta u Jajcu seže od Drugog zasjedanja AVNOJ-a kada su u danima koji su prethodili ovom epohalnom događaju  u istoj sali igrali članovi Kazališta narodnog oslobođenja, partizanskog pozorišta nastalog u Narodnooslobodilačkoj borbi.

"Važno je biti u Jajcu na ovim igrama koje su ključne kao smotra bh. pozorišta i koje iako imaju punu podršku umjetnika i medija, nemaju podršku ni federalnog ministarstva, ni federalne vlade, niti Ministarstva civilnih poslova na državnom nivou.

I to je stvarno da kažem jedan kulturni skandal. Ne volim da upotrebljavam tu riječ, ali u ovom slučaju se zaista radi o jednom skandalu. Da jedna ovakva manifestacija koja se 43. put izvodi, na koju umjetnici iz cijele BiH dolaze, koja je nimalo politička nego po svemu umjetnička manifestacija, da se politika najbrutalnije mješa u tu manifestaciju time što joj uskraćuje sredstva sa federalnog i državnog nivoa. Ja ovim putem izražavam lični protest", podvukao je Pašović.

Mirjana Karanović ocjenjuje da je Marlene Dietrich bila posebna osoba, netipična zvijezda svog vremena.

"Glumci i glumice u to vrijeme obično nisu imali kritički stav prema sredini iz koje potiču, prema kulturi iz koje potiču. Nekako to nije bilo uobičajeno", kazala je Karanović.

Ona je rekla da je bilo još umjetnika koji su se suprotstavili nacionalsocijalizmu, a da je Marlene bila najpoznatija.

Karanović je kazala da ona ne liči fizički na Marlen, ali da je bila svjesna da može da učini da na sceni magičnu transformaciju koja će je približiti liku.

"Postoji ta magija scene u kojoj i pubika i ljudi na sceni stvaraju to. Znači publika pristaje na tu vrstu uslovnosti i onda to ide na jedan nivo. Tu je  glumac koji također vjeruje u određenu magiju, vjeruje u svoju maštu", kazala je Karanović, dodavši da prihvatanje toga kao dijela igre stvara zajedništvo glumca i publike.

Karanović je govoreći o ulozi rekla da ovakvu predstavu nikad nije radila. Proučavajući Marlene, primijetila je da je ona svedena, te je kako kaže morala da oduzme sebi neki scenski realizam, gestikulaciju, mimiku.

"Sve je trebalo da bude vrlo svedeno. A morala sam da postignem visok nivo uvjerljivosti", istakla je ona.

Karanović je kazala da ovo nije realistična priča o životu Marlene Dietrich, nego situacija u kojoj se ona kao osoba našla.

"Rođena sam u Jugoslaviji. Sad sam Srpkinja. Ja jako volim svoju zemlju, ali mi se mnogo toga ne sviđa u mojoj zemlji, a te se stvari poistovjećuju. Ko ste i šta mislite i ako imate kritični odnos onda ste izdajnik. I to je stalno tako kroz istoriju. To jeste neka priča o slobodi, o umjetnosti", smatra Karanović.

Ona je također istakla da prije 20 godina ne bi mogla da odigra ovu ulogu.

Za Straju Krsmanovića umjetnost pa i sama priča o Marlene je priča o traganju za umjetnošću, traganju za moralom, istinom i pravdom.