alarm za uzbunu

SAD okuplja saveznike: Kriza u Crvenom moru imat će ogromne posljedice na svijet

Američki ministar odbrane Lloyd Austin rekao je da Washington gradi koaliciju kako bi se suočio s prijetnjom Huta

Napadi jemenskih Huta na brodove u Crvenom moru ometaju pomorsku trgovinu, pa brodari teretne brodove preusmjeravaju oko Rta dobre nade kako bi izbjegli Sueski kanal kojim prolazi 15 posto svjetskog pomorskog prometa.

Skupina Huti objavila je da je u ponedjeljak izvela napad bespilotnim letjelicama na dva teretna broda u tom području, što je zadnji u nizu napada projektilima i bespilotnim letjelicama na brodove za koje kažu da su odgovor na izraelski napad na pojas Gaze.

Američki ministar odbrane Lloyd Austin rekao je da Washington gradi koaliciju kako bi se suočio s prijetnjom Huta i da će ministri odbrane iz uže i šire regije održati on-line razgovore o tom pitanju u utorak. Norveška je saopćila da je spremna dati oficire mornarice, a druge članice NATO-a da su spremne razmotriti podršku.

Najkraćim morskim putem između Evrope i Azije, preko Sueskog kanala, odvija se oko 15 posto svjetskog pomorskog saobraćaja. Nekoliko velikih prijevozničkih kompanija - uključujući MSC (Mediterranean Shipping Company) - počelo je umjesto Sueskim kanalom ploviti oko Afrike, povećavajući troškove i kašnjenja za koja se očekuje da će još više rasti sljedećih sedmica.

Londonsko tržište pomorskog osiguranja u ponedjeljak je proširilo područje visokog rizika u Crvenom moru, povećavajući premije koje plaćaju brodovi.

Kompanije preispituju veze s Izraelom

Rat između Izraela i Hamasa, koji je započeo 7. oktobar, potresao je regiju i zaprijetio izazivanjem šireg sukoba. Napadi na brodove u Crvenom moru pokazali su sposobnost bliskoistočnih paravojnih snaga koje podupire Iran da poremete globalnu trgovinu. Kompanije koje su preusmjerile brodove kontroliraju oko polovine globalnog tržišta kontejnerskog prijevoza.

Naftna kompanija BP je privremeno zaustavila sve tranzite kroz Crveno more, a skupina naftnih tankera Frontline je u ponedjeljak saopćila da će njezini brodovi izbjegavati prolazak kroz taj plovni put, što je znak da se kriza širi na isporuke energije. Cijene sirove nafte su zbog te zabrinutosti u ponedjeljak porasle.

Norveška energetska grupa Equinor u ponedjeljak je objavila da preusmjerila nekoliko brodova koji prevoze sirovu naftu i ukapljeni naftni plin (LPG) kroz Crveno more, ali je odbila reći koliko je plovila time pogođeno. Njemački transportni div Hapag-Lloyd također je saopćio da će njegovi kontejnerski brodovi izbjegavati Crveno more i nekoliko ih je preusmjereno oko Rta dobre nade.

Napadi Hutua također su neke kompanije natjerali da preispitaju veze s Izraelom. Tajvanska kompanija Evergreen Marine saopćila je u ponedjeljak da je odlučila privremeno prestati primati izraelski teret.

Žele povećati geopolitički utjecaj u regiji

Napadi na brodove potaknuli su SAD i njihove saveznike na raspravu o radnoj grupi koja bi štitila rute Crvenog mora, u potezu za kojeg je Teheran upozorio da bi bio greška.

"U Crvenom moru predvodimo multinacionalnu pomorsku operativnu grupu koja podržava temeljno načelo slobode plovidbe", rekao je američki ministar odbrane Austin tokom posjete Izraelu.

Norveška je u ponedjeljak saopćila da je spremna dati do 10 oficira mornarice operativnoj skupini koju predvode SAD. Italija je rekla da razmatra pridruživanje, dok je danski ministar odbrane Troels Lund Paulsen rekao da će Kopenhagen "učestvovati" u pružanju pomoći kako bi se stvorila sigurnost, ne navodeći detalje.

Neki promatrači istaknuli su da uprkos tvrdnji skupine Huti da gađaju samo brodove povezane s Izraelom, njihove mete ipak uključuju i brodove koji ne idu prema Izraelu niti su s njime povezani. Huti vjerovatno napadima u Crvenom moru žele povećati geopolitički utjecaj u regiji, uz trajanje izraelski rata u Gazi.

Kašnjenja, više cijene…

Preusmjeravanja isporuka moglo bi ih znatno usporiti i potrošačima povisiti cijene roba i proizvoda.

Analitičar Rico Luman iz ING-a smatra da će preusmjeravanje kontejnerskim brodovima produžiti plovidbu najmanje za sedmicu. Dostava robe iz Šangaja u Rotterdam obično preko Sueskog kanala traje oko 27 dana.

Poremećaji će vjerovatno utjecati na opskrbu robom široke potrošnje posebno prije kineske nove godine, s kašnjenjima koja bi trgovcima na malo ostavila neprodane zalihe i u konačnici povećala cijene.

Francuska prehrambena grupa Danone saopćila je da je većina njezinih isporuka preusmjerena, te će se povećati vrijeme tranzita.

"Imamo planove ublažavanja koji će se aktivirati ako se takvo stanje srednjoročno ili dugoročno nastavi", rekao je glasnogovornik Danonea.

"To će uključivati korištenje alternativnih ruta preko mora ili ceste gdje god je to moguće", dodao je.

Iako će se vozarine vjerovatno povećati i na duljim putovanjima, prijevoznici trenutno traže načine da iskoriste višak kapaciteta, rekao je Zvi Schreiber iz svjetske teretne platforme Freightos.

"No malo je vjerovatno da će stope skočiti do nivoa koje smo imali tokom pandemije", procjenjuje Schreiber, uspoređujući s utjecajem covida na privredu u 2020. godini.