U poslijeratnoj Bosni i Hercegovini ustaljena je praksa da se sa smjenom vlasti u većini slučajeva mijenjaju i rukovodeći kadrovi, ne samo u institucijama, nego i u javnim preduzećima i ustanovama.
Nije tajna da je praksu zapošljavanja stranačkih podobnih, a ne prvenstveno sposobnih uvela SDA, a onda u rijetkim mandatima vlasti drugih partija, nastavile i druge stranke.
Godinama je SDA na taj način stvorila 'armiju' svojih glasača i simpatizera koji su spremni u svako doba ustati protiv vlasti ako su na njenom čelu kadrovi drugih stranaka.
Pokazuju to pobune raznoraznih sindikata u posljednje vrijeme i to baš kada su u FBiH počele smjene SDA-ovih i kadrova njihovog dugogodišnjeg koalicionog partnera iz DF-a.
Treba podsjetiti da je SDA zajedno s HDZ-om prije 2023. godine osam godina vladala Federacijom i u tom periodu imenovala, smjenjivala i postavljala koga je željela na brojne funkcije.
Najsvježiji primjer aktiviranja uhljebljenih glasača
Mnogi kadrovi SDA i oni DF-a na pozicijama koje je SDA 'poklanjala' partnerima ostali su skoro i dvije godine nakon imenovanja nove vlasti u martu prošle godine.
A, sada kada je počela smjena tih kadrova počeli su se javljati i buniti uposlenici koji su na dobro plaćene poslove u javnim preduzećima i ustanovama došli, kako drugo, nego uz stranačku podršku.
Među najsvježijim takvim primjerima je onaj Sindikata Međunarodnog aerodroma Sarajevo, javnog preduzeća u kojem je, prema revizorskom izvještaju iz prošle godine, bilo zaposleno 519 osoba.
Naime, taj Sindikat pobunio se protiv odluke Vlade Federacije Bosne i Hercegovine da s dužnosti budu razriješeni generalni direktor Alan Bajić i Samra Pehilj, izvršna direktorica za razvoj.
U skoro pa paničnom pismu Valdi FBiH Sindikat Aerodroma najavljuje propast tog preduzeća ako Bajić koji je inače ranije imenovan na priejdlog DF-a i Pehilj budu smijenjeni s pozicija.
U tom pismu sve pozitivne promjene u tom preduzeću Sindikat je pripisao Bajiću, iako se zna koliko su napora i sredstava aktuelne vlasti i u KS i FBiH uložile da kroz subvencije i podršku Aerodromu vrate ranije izgubljene avio linije i uvedu nove.
Također, Sindikat nam u svom pismu kojem osuđuje smjenu Bajića govori o rekordima u poslovanju Aerodroma u njegovo vrijeme, a s druge strane građani ni u ovom ni u drugim slučajevima 'zlatnih' rezultata tih preduzeća nikada nisu dobili informaciju kako se to odrazilo na njihov bolji život.
Ali, dok građani na svom budžetu ne osjećaju nikakva poboljšanja od rasta prihoda u tim preduzećima koja bi trebala biti javno dobro, zato radnici Aerodroma itekako osjete i nemaju potrebe da se oglašavaju zbog ugroženosti svojih prava ili primanja, pa žele sačuvati na toj poziciji direktora koji im je povisivao plate i privilegije.
Spašavaju direktora koji je ignorisao Zakon o javnim nabavkama BiH
Tako je prema revizorskom izvještaju za 2022.godinu prosječna plata zaposlenih u Aerodromu iznosila 2.108 KM, a najviša i to direktorska 6.722 KM. Najniža plata bila je 1.569 KM.
Još oko pet miliona maraka radnicima preduzeća je isplaćeno po osnovu drugih naknada što govori da radnici nemaju razloga za nikakav sindikalni protest, ali očito se iza nedavnog i jednog od rijetkih oglašavanja Sindikata u toj kompanija u kojem je izražena tobožnja zabrinutost za preduzeće i njegovu budućnost u stvari krije nešto drugo.
Jer da je Sindikat uistinu zabrinut za ovu nesporno važnu kompaniju o čijoj sudbini aktuelna vlast itekako mora voditi računa, onda bi se Sindikat oglasio i ranije kada su federalni revizori ukazali na to da je smijenjena uprava Međunarodnog aerodroma Sarajevo od jula 2022.godine, pa sve do augusta prošle godine nije primjenjivala Zakon o javnim nabavkama BiH!
Prema nalazu revizora samo u 2022. godini na taj način su provedena 242 postupka, ukupne vrijednosti oko 5,1 milion KM, a za 2023. godinu tek se očekuju podaci o tome koliko je miliona utrošeno i kome su davani poslovi bez poštivanja Zakona o javnim nabavkama BiH.
"Zabrinuti" za budućnost
Znači, revizori su jasno utvrdili da je samo u 2022. godini Bajić netransparentno potrošio oko pet miliona javnog novca mimo Zakona o javnim nabavkama BiH.
A Sindikat, kako vidimo „zabrinut“ za Aerodrom i njegovu budućnost nije izrazio zabrinutost i zbog te činjenice, niti su javnosti ikada ponuđeni odgovori o tome ko je to dobio višemilionske poslove mimo zakona.
Znamo da se kod javnih nabavki u BiH najčešće dešava korupcija i upitno je zašto u ovom slučaju nije preispitano kome i zašto se dodjeljivao naš novac punu godinu dana za nabavke na Međunarodnom aerodromu Sarajevo.
Sigurno je da ćemo svi budno pratiti i poteze nove vlasti u vezi s Aerodromom, ali javnost zaslužuje da sazna šta je to radila i uprava na odlasku.