Region

“Srpska stražnja vrata”: Kako Rusi koriste Srbiju da se slobodno ušetaju u Evropu?

Srpska nacionalna aviokompanija Air Serbia udvostručila je broj izravnih letova iz Moskve za Beograd, s osam na 15 sedmično, kako bi zadovoljila naglo rastuću potražnju nakon što je EU zabranila ruskim avionima letenje u svom zračnom prostoru, a Rusija odgovorila istom mjerom.

Air Serbia je značajno povećala i kapacitete, pa na nekim letovima koristi širokotrupni avion s 250 sjedala, umjesto 150, kako je bilo uobičajeno na tim linijama. Kako bi pobjegli u Europu, navodi Guardian, Rusi koriste rupu poznatu kao "srpska stražnja vrata". Naime, Srbija je odbila uvesti sankcije Rusiji, a njeni avioni mogu slobodno prelaziti zračni prostor EU, pri čemu lete preko baltičkih zemalja te zaobilaze Ukrajinu i Bjelorusiju.

Pozivajući se na agenciju za analitiku putovanja ForwardKeys, Guardian navodi da se u prvoj sedmici marta kapacitet zrakoplovnih sjedala Rusije i Srbije povećao za 50 posto u odnosu na sedmicu prije te da će se i dalje povećavati. "Ono što je najzapaženije jest brzina kojom Srbija postaje glavnim vratima za putovanje između Rusije i Evrope", rekao je Olivier Ponti, potpredsjednik ForwardKeysa. Rusi koji stižu u Srbiju, navodi Guardian, putuju dalje u Evropu, a glavna su im odredišta Kipar, Francuska, Švicarska i Italija. No, odlaze i u Veliku Britaniju, Sloveniju, Austriju, Njemačku i Španiju.

Hiljade Rusa, posebno oni koji su radili za strane kompanije, napuštaju zemlju. Neki prelaze granicu s Finskom automobilom ili autobusom, dok se mnogi trude nabaviti karte za preostale letove prema istoku i jugu Evrope, a glavne destinacije su Turska i Srbija.

Agencija za zračni promet EU, Eurocontrol, izvještava da je uvođenjem sankcija obustavljeno 300 letova ruskih prevoznika dnevno prema Evropi i 50 letova evropskih zračnih prevoznika prema ruskim zračnim lukama. Procjenjuje se da je međunarodna ponuda sjedala za Rusiju smanjena za oko trećinu. Najvažnija poveznica zemlje sa svijetom trenutačno je Turska sa svojim nacionalnim prevoznikom Turkish Airlines na koju se odnosi 17,3 posto svih letova i 18,3 posto sjedala, a slijede Ujedinjeni Arapski Emirati i Katar. Nastojeći iskoristiti situaciju, Turkish Airlines također je izmijenio velik dio svog rasporeda, povećavši broj letova i raspoloživih sjedala za Rusiju. Kompanija je obustavila letove za dvije ruske zračne luke, Krasnodar i Rostov na Donu, u skladu s ruskim ograničenjima, ali je povećala broj letova i kapacitete za Moskvu, Sankt Peterburg, Kazan, Soči i Jekaterinburg.

No, stanje se mijenja iz dana u dan, pa su u petak kazahstanski nacionalni zračni prevoznik Air Astana i turski Pegasus Airlines priopćili da privremeno obustavljaju letove za Rusiju zbog neizvjesnosti oko osiguranja aviona. Ta turska zračna kompanija je priopćila kako je mjera obustave letova od 13. do 27. marta povezana s "operativnim rizicima" zbog sankcija koje je uvela Evropska unija, zbog kojih više ne vrijede osiguranja zračnih prevoznika koji lete za Rusiju. Za nastavak poslovanja potrebna su državne financijske garancije, kao što je Izrael učinio za svoje avioprevoznike koji lete za Rusiju.