ELEKTRONSKE KOMPONENTE

Šta je i kako radi alternator u automobilu?

Kada je u pitanju napajanje radija, farova i drugih elektronskih komponenti vašeg automobila, pored akumulatora koji predstavlja glavni izvor električne energije, ne treba zanemariti ulogu alternatora. Zapravo, alternator je zaslužan da se napajanje odvija neometano. Koja je osnovna uloga alternatora i kako funkcioniše? U tekstu koji slijedi upoznaćete se zašto je alternator toliko važan za Vaš automobil i kako prepoznati probleme sa alternatorom prije nego što oni postanu toliko veliki da će vaš auto biti van upotrebe.

Za šta služi alternator?

Dok je akumulator neophodan za pokretanje Vašeg automobila kada je ugašen, alternator održava vaš auto upaljenim dok motor radi. Alternator napaja većinu elektronskih komponenti automobila. Posebno dok ste u vožnji ili dok radi u leru, uključujući farove, elektronske podizače stakla, brisače, grijanje sjedišta. Napaja i svjetlosnu signalizaciju, kao i upozorenja na instrument tabli i radio.

Alternator sve ove komponente napaja jednosmernom strujom (engl. DC). Vaš aleternator je takođe odgovoran za konstantno dopunjavanje akumulatora vašeg automobila tokom vožnje.

Alternator radi tako što mehaničku energiju pretvara u električnu. Kada je motor uključen, on pokreće pogonski remen koji se oslanja na remenicu pričvršćenu za alternator. Remenica okreće osovinu rotora alternatora koja vrti set magneta oko zavojnice. Ovi rotirajući magneti generišu naizmjeničnu struju (engl. AC) oko zavojnice, koja se zatim usmjerava u ispravljač alternatora. Ispravljač pretvara naizmjeničnu struju u jednosmernu, što aktivira jednosmerne električne sisteme vašeg automobila.

Sklop alternatora

Alternatori uglavnom traju tokom čitavog životnog vijeka vašeg automobila, ali to ne mora da bude uvijek slučaj u praksi. Opšte habanje ili oštećenje se javlja usled promjene toplote, prekomjerne upotrebe, kontakta sa vodom. Neispravni dijelovi ili pohabane žice mogu dovesti do kvara vašeg alternatora.

Znaci koji mogu ukazati da imate problem sa alternatorom

Bez ispravnog alternatora vaš automobil se ne može pokrenuti. Tipični znaci koji ukazuju da imate problem sa alternatorom često se miješaju sa problemima izazvanim uslijed lošeg stanja akumulatora ili drugim djelovima automobila. Drugim riječima, ako imate samo jedan problem od dole navedenih problema, vaš alternator ne mora nužno biti loš. Preporuka je da se auto odveze do autoelektričara koji će dijagnostifikovati kvar. On će i preduzeti aktivnosti kako bi se problem riješio, a automobil bude što prije vraćen u vozno stanje.

Bilo koji od sledećih znakova upozorenja može ukazivati na potencijalni problem sa električnim sistemom vašeg automobila.

Prigušena ili prejaka svijetla – kada alternator počne da se kvari, on osigurava neodgovarajući napon određenim komponentama vašeg automobila. To se najčešće može primjetiti po farovima koji su ili suviše prigušeni ili izuzetno svijetli. Takođe, možete primjetiti treperenje svjetla farova ili svjetla koja idu od neuobičajeno svjetlih do tamnih i obrnuto.

Loš akumulator – ponekad prazan akumulator može biti predznak da vaš alternator ne radi. Loš alternator neće dovoljno napuniti akumulator dok motor radi, što dovodi do toga da se napunjen akumulator brže prazni nego obično. Jedan od načina da provjerite da li je problem vezan za akumulator ili alternator jeste da brzo pokrenete automobil. Ako brzo pokrenete automobil i on nastavi da radi, moguće je da će uskoro biti potrebna zamjena akumulatora. Međutim, ako brzo upalite automobil i on se ubrzo nakon toga ponovo ugasi, to može da znači da vaš alternator ne dobija dovoljno struje od akumulatora.

Loš rad dodatne opreme – alternator koji ne isporučuje dovoljno struje elektronskom sistemu vašeg automobila često dovodi do lošeg rada dodatne opreme u automobilu. Ako primjetite da vam treba mnogo više vremena da se prozori otvore ili zatvore nego što je to bilo uobičajeno, ili ako se grijači sjedišta ne zagriju dovoljno brzo, ili ako vam brzinomer ili određeni znakovi upozorenja ,,pobrljave“, možda imate problem sa alternatorom.

Savremena moderna vozila imaju prioritetnu listu opreme programirane u automobilu koja ukazuje kompjuteru gdje prvo da isključi struju ukoliko alternator ne isporučuje dovoljno struje. Na taj način, ako se vozite sa neispravnim alternatorom, izgubićete struju na svom radiju (ili nekom nebitnom dodatku) prije nego što izgubite struju na farovima.

Problemi sa paljenjem ili često gašenje automobila – problemi prilikom paljenja motora mogu ukazivati na to da alternator ne puni akumulator. Kada okrenete ključ u bravi za paljenje, sve što ćete čuti je zabrinjavajući zvuk ,,kliktanja”. Sa druge strane, ako vaš automobil često zastaje tokom vožnje, to može biti znak da svjećice ne dobijaju dovoljno struje od alternatora da bi motor nesmetano radio.

Režanje ili čudan zvuk automobila – automobili ispuštaju gomilu čudnih zvukova. Neki od njih su bezopasni, dok drugi mogu da ukazuju na ozbiljne mehaničke probleme. Kada se radi o lošem alternatoru, najvjerovatnije ćete čuti režanje ili cviljenje ispod haube. Ovo se može primetiti kada kaiš koji okreće remenicu alternatora nije idealno podešen. Ovaj zvuk možete čuti i ako su ležajevi koji okreću osovinu rotora pokvareni.

Miris spaljene gume ili žice – neprijatan miris zapaljene gume ili žice može ukazivati na trošenje dijelova alternatora. Pošto je pogonski kaiš alternatora pod stalnim zatezanjem i trenjem i zato što je blizu vrelog motora, može se vremenom istrošiti i emitovati neprijatni miris. Zaglavljeni ležaj remenice alternatora će takođe emitovati miris zapaljene gume. Slično tome, ako je alternator preopterećen ili ima izlizane ili oštećene žice – možete osetiti miris paljevine. Preopterećeni alternator pokušava da sprovede previše struje kroz svoje žice, što dovodi do njihovog nesigurnog zagrijavanja. Oštećene žice stvaraju otpor protoku eletrične energije, uzrokujući da se žice zagrijavaju i emituju neprijatan miris.

Svjetlo upozorenja za akumulator na instrument tabli – kada se lampica upozorenja za akumulator upali na instrument tabli, obično se pogrešno pretpostavi da je problem u akumulatoru. Međutim, lampica ukazuje na to da bi mogao da postoji problem sa napajanjem strujom koji uključuje i alternator. Alternatori su predviđeni da rade na određenom naponu, obično između 13-14,5 V.

Potrudite se da svoj automobil redovno servisirate. Poteškoće vezane za alternator ili akumulator mogu donijeti mnogo nevolja. Prve znakove upozorenja ne zanemarujte i odmah se uputite do prvog majstora, jer ćete dobiti pravu informaciju i riješiti problem.