ne biraju oruđe

Što i kako se nudi mladima u predizbornoj kampanji u BiH?

Anketa među mladima u BiH pokazala je nemaju veliko povjerenje u političke stranke

Stranke su, ne treba to zanemariti, majstori ulaženja u naše živote i neće izgubiti niti jedno oruđe da nekako dođu do nas.

''Tko će privući mlade? Njima je samo da se uhljebe, a ako se ne uhljebe da odu odavde'', kaže jedan stranački aktivist upitan da odgovori pokušava li njegova stranka pridobiti mlade glasače, pogotovo one koji po prvi put glasaju na lokalnim izborima.

Poznajući politike i izborne programe kod nas, stranke zasigurno računaju na to da će se novi glasači opredijeliti za one koji su većina u njihovoj lokalnoj zajednici i računaju na to da će glasati onako kako se glasa u obitelji. Stoga stranke ne vide potrebu da se posebno obraćaju njima i posebno analiziraju probleme koje tište mlade i posebno nude rješenja.


S druge strane, politikama u Bosni i Hercegovini je lakše što je veliki dio problema mladih podignut na više razine pa se lokalna zajednica potrudi za vrtiće, prijevoz školaraca i još kakvo socijalno davanje koje se mjeri u mrvicama iako su usta puna svima brige za mlade i demografije.

Visoka politika na lokalnoj razini

U programima političkih stranaka koji se forsiraju većinom se između lokalnih redaka provlači visoka politika. Još uvijek su građani Bosna i Hercegovina daleko od toga da otkriju koja joj razina najviše radi o glavi. Stoga je olakšan posao u lokalnim kampanjama. One se uglavnom vode na vladajuću samohvalu urađenog i opozicijsku kritiku neurađenog bez pretjeranih vizija o budućnosti.

Upravo je vizija budućnosti ono što mlade ljude tjera i odmiče od politike. Ne govori nitko u kampanjama o svijetu kakav mladi vide kroz ekrane koji su njihov novi pogled na život. Ne nudi nitko od političara ozbiljna rješenja. S druge strane, problem je što i mladi teško mogu definirati što su im problemi i znati kome ih adresirati.


Porazno je, naime, nedavno istraživanje koje govori o tome kako mladi ljudi u BiH nemaju pojma o politici. Ako i znaju neko ime, onda nemaju pojma o tome koju funkciju obnaša taj političar niti su dovoljno upoznati s političkim uređenjem države i nadležnostima silnih razina koje čine zapetljani sustav ove zemlje.

Istraživanje među preko hiljadu mladih do 30 godina pokazalo je kako između 48 i 54 posto ispitanika ne zanimaju politika niti politička događanja. Studije ukazuju na veliku nezainteresiranost za javni angažman, kao i na nedostatak osnovnih znanja o politici.

Politikama je sasvim svejedno

Anketa među mladima u BiH pokazala je nemaju veliko povjerenje u političke stranke. Porazno je da skoro polovina mladih, 48,1 posto, tvrdi nema nikakvo povjerenje u političke stranke. Strankama u BiH vjeruje tek 3,1 posto mladih u BiH.

Stoge se može reći da je politikama sasvim svejedno kako će se predstaviti mladima jer mladi nemaju povjerenja u ono što stranke govore. Iako svatko želi računati na nove birače, stari su osigurani i zacementirani što uvjerenjima što raznima ucjenama, teško da politike ušminkane kroz PR-urede i popeglane rukama PR-stručnjaka mogu podignuti vojsku novih glasača. Ne nude se novi programi, ne rađaju se stranke koje imaju zadatak riješiti bilo kakav problem a da nema predznak.


Stranke su trebale u svojim strategijama, unatoč opravdanjima s početka priče da mlade ništa ne zanima, uzeti u obzira da je na Lokalnim izborima 2020. godine 51.44% mladih ostvarilo je svoje biračko pravo. Problem je što su ih vjerojatno nadglasali stariji pa su tada od 142 (grado)načelnika samo dvoje bilo mlađe od 30 godina iako je na svim listama u BIH tada bilo 24 posto kandidata mlađih od 30 godina. Čini se, prema ovome, da je politika u BiH rezervirana za starije.

Ništa novo

Iako ne nude ništa novo i moderno, stranački stratezi misle da je dovoljno lijepiti se po društvenim mrežama i novim, mladima primamljivim, medijima. Većina stranaka okrenula su se prema reels formatima pa se na društvenim mrežama prikazuju kratki uradci u kojima su opet glavni likovi oni koji drže govore samohvale.

U jednom tjednu predizborne kampanje od 11. do 17. septembra, među glavnim oglašivačima na Meta platformama (Facebook i Instagram) u Bosni i Hercegovini su upravo političke stranke.

Stranke se promoviraju i na TikToku na kojem također objavljuju priče o uspjesima u prethodnom mandatu ili osuđuju političke protivnike ako su opozicija. Tako se, umjesto dobro osmišljenog i privlačnog videa, većinom gledaju snimke uz kontejnere u kojima se priča o nečijoj prljavštini i nečijoj čistoći.
Dosta novca ulaže se i u Google oglase pa se čitatelji online izdanja nekih medija znaju iznenaditi kada im ''iskoči'' kakav kandidat ili stranka koja inače nema mjesta u tom mediju.


No, kad se sve zbroji i oduzme, još jedna predizborna kampanja proći će u bezidejnim i plitkim porukama koje tjeraju i stare glasače na odmahivanje rukom i daleko su od nečega što bi moglo biti privlačno generacijama koje su navikle na neke sasvim druge svjetove. Ti svjetovi su daleko od onoga što stranke mogu ponuditi i daleko su od upaljača s likovima i sloganima stranaka koji se i danas nude.

Majstori ulaženja u naše živote

Nije se nitko potrudio na prihvatljiv i zanimljiv način pojasniti mladima što su sve uloge lokalne politike, kako lokalna politika utječe na njihov život, kako se glasa i što sve može promijeniti njihov glas. Nije se nitko potrudio, iako su mozgovi istrošeni na mlitave slogane, pa na neki mladima prihvatljiv način predočio izborni program. Sve se, dakle, svelo na kratke video-formate onih koji traže glas prostirući pred kamere tremu koja zasjeni sve što kandidat ima za ponuditi.


Stranke su, ne treba to zanemariti, majstori ulaženja u naše živote i neće izgubiti niti jedno oruđe da nekako dođu do nas.


Jednostavno je danas kada je sve manje plakata po stablima, polijepiti svoje reklame po svim mogućim platformama, ''gađati'' reklamom i klince dok gledaju crtiće na YouTubeu i starce koji pregledavaju Facebook ili svoj omiljeni portal. No, pravo je pitanje što se krije iza te reklame kad je onaj koga je pogodila otvori. Imaju li mladi bilo kakav tračak nade da će pronaći odgovor na neko od svojih pitanja iza klika kojeg će agencije voditeljima predizbornih aktivnosti prikazati kao još jednu brojku uspjeha?