Moda je promjenjiva i stilovi dolaze i odlaze - čak i za orke, očito.
Godine 1987. skupina kitova ubica na sjeverozapadnoj obali Sjeverne Amerike nakratko je navukla "šešire" od lososa, noseći sedmicama mrtvu ribu na glavi. Nedavno je mužjak orke poznat kao J27, ili "Blackberry", fotografiran u Washingtonu u Puget Soundu kako nosi lososa na glavi, a mnogi su promatrači izjavili da se trend vratio.
No, dok je pogled na orku u lososu izazvao uzbuđenje, "nije bilo novijih slika ovih orki koje nose šešire od lososa", rekla je Stephanie Raymond, voditeljica programa Orca Network, neprofitne organizacije koja promiče svijest i očuvanje orki . i drugi morski sisavci pacifičkog sjeverozapada.
Ovi kitovi ubice posjećuju Puget Sound svake godine, a kada to učine, "nema manjka očiju na vodi i kamera koje bilježe njihov posjet, uz dopuštene istraživačke brodove koji ih pažljivo promatraju", rekao je Raymond CNN-u u e-poruci. Da se takozvani trend nošenja šešira od lososa vraća među ove orke, "o tome bi postojalo dovoljno dokaza", rekla je.
Fotograf Jim Pasola snimio je J27 i njegovo pokrivalo za glavu 25. oktobra s Point No Pointa, mjesta na vrhu poluotoka u Puget Soundu. Dana 29. oktobra, Orca Network podijelio je fotografiju u svojoj e-poruci Whale Sighting Report. Podzajednica orki, poznata kao J Pod, lovila je losose u Puget Soundu, a J27 je plivao na površini s lososom prebačenim preko vrha glave, piše CNN.
"Vidio sam to u našem sažetku izvještaja te sedmice putem e-pošte", rekao je Howard Garrett, bivši istraživač orka i suosnivač mreže Orca i predsjednik odbora. "Bila je to istaknuta fotografija, sretan snimak."
Oko 10 dana kasnije, još jedna orka koja nosi lososa nakratko je izronila blizu naučnika koji su prikupljali podatke u Puget Soundu, rekao je dr. Deborah Giles, jedna od istraživačica na brodu i voditeljica znanosti i istraživanja za konzervatorsku grupu Wild Orca.
"Koristimo psa za otkrivanje mirisa na prednjem dijelu našeg čamca koji nam pomaže da nanjušimo plutajuću kakicu kitova ubica", rekao je Giles. Istraživači su pratili skupinu kitova, a svačija pozornost - uključujući i psa - bila je usmjerena ispred njih.
"Ja sam vozio čamac", rekao je Giles. "Slučajno sam se osvrnuo preko ramena i vidio kita s glavom izvan vode, s mlohavom ribom prebačenom preko glave."
Giles nije mogao reći je li orka J27; identifikacijske karakteristike kao što su leđna peraja i sedlo na leđima bile su pod vodom. "Ali riba je definitivno bila gore", rekla je. "Imao sam dovoljno vremena da viknem prema prednjem dijelu čamca: 'Hej, iza mene je riba na glavi!'" Ali prije nego što su njezine kolege uspjele odgovoriti, neidentificirana orka i njezin riblji šešir skliznuli su ispod površine.
Sumnjičav flashback
Za Garretta je fotografija J27 s ribom bila "povratak u 1987., kada je nekoliko orki koje žive na jugu bacalo ribe na svoje glave i plivalo okolo, kao da su ponosne na njih", rekao je.
Orke koje žive na jugu jedna su populacija kitova ubojica sastavljena od tri blisko povezane obiteljske skupine ili mahuna: J mahuna, K mahuna i L mahuna. Za razliku od većine kitova ubojica koji plivaju svjetskim oceanima, orke koje žive na jugu drže se zajedno okupljajući se godišnje u Puget Soundu kako bi se gostile lososom tijekom ljeta i jeseni.
Ostali kitovi ubice hrane se ribom, hobotnicama i morskim sisavcima, ali prehrana južnih kitova gotovo se isključivo sastoji od lososa. Oni su ugrožena populacija, sa samo 72 orke u sve tri mahune, rekao je Garrett.
Godine 1987. ženka u K podu počela je nositi ribu na glavi. I druge su orke ubrzo počele činiti isto, prisjetio se Giles, koji je svjedočio čudnom ponašanju.
"Prvi put sam fizički vidio kitove 1987.", rekao je Giles. "Ovi su kitovi bili na zapadnoj strani San Juana (otok), tražeći ribu svaki dan. Vidjeli smo priličnu količinu šešira od lososa u to vrijeme."
Ponašanje se proširilo na ostale grupe Southern Resident tijekom sljedećih pet do šest tjedana, a zatim je nestalo. "Primijećeno je nekoliko puta sljedećeg ljeta, a zatim nikad više", izvijestili su istraživači u prosincu 2004. u časopisu Biological Conservation.
Još jedna orka koja nosi šešir od lososa fotografirana je tijekom istraživanja grupe za očuvanje mora Ocean Wise 2019. U objavi na Instagramu iz veljače 2022. istraživači su napisali da je orka bila A99 "Alder", mladi mužjak iz klana stanovnika sjevera. Snimka dronom (dobivena s posebnom dozvolom za istraživanje) pokazala je kako majka A99 opetovano nudi ribu svom potomku. A99 je zagrizao samo jedan zalogaj, ali činilo se da je mladić više zainteresiran za balansiranje lososa na svom licu.
Zaigrano ili praktično?
Čak i ako J27-ovo nošenje ribe ne znači povratak šešira od lososa među orkama koje žive na jugu, što to ponašanje znači? Jedno od objašnjenja mogla bi biti jednostavna zaigranost, rekao je Garrett. Veći dio oktobra klan južnjačkih stanovnika jeo je losos u Puget Soundu, a moguće je da je jednostavno bilo toliko hrane da orka nije mogla odoljeti a da se malo ne zabavi uz svoju večeru.
“U tom dužem razdoblju imali su puno za jesti. Bila je to neka vrsta proslave", rekao je Garrett. “Vjerovatno je to bilo i 1987. godine. Samo su uživali u obilju lososa i igrali se hranom.”
Ali nošenje lososa moglo bi imati i praktičnu svrhu. Moguće je da su orke držale ribu na glavi kako bi je kasnije mogle pojesti ili podijeliti s partnerom, rekao je Giles.
“Ove životinje kooperativno love i dijele hranu. Oni će doslovno pregristi losos na pola ili na trećine i podijeliti ga s članovima porodice", rekla je. Orke su vrlo društvene životinje, a kitovi ubice u klanu južnjaka poznati su po ponašanju koje jača društvene veze, kao što su razrađene ceremonije pozdravljanja. Kad lososa ima u izobilju, privremeno nošenje mrtvog kao šešira može biti još jedan aspekt dijeljenja hrane kao iskustvo povezivanja u grupi, rekao je Giles.
Zapravo, jake društvene veze između orki koje žive na jugu mogle bi objasniti zašto je nošenje lososa postalo toliko popularno 1987., dodao je Garrett.
"Kada neko od njih baci ribu na glavu, to je društveni događaj", rekao je. "Ne čudi me da se proširilo na druge mahune."