Ekonomija

Švedska pokrenula istragu zbog visokih cijena. Zabrinuti zbog ogromnih marži

Švedska trgovina

Istraga u maloprodaji i veleprodaji hrane razotkrila je "zabrinjavajuće" znakove u zaradi trgovaca, objavio je regulator za zaštitu tržišnog takmičenja Švedska, dodavši da još analizira vezu s navodnim visokim troškovima.

Regulator će u utorak objaviti preliminarne nalaze istrage o cijenama hrane i konkurenciji koju je u martu zatražilo ministarstvo finansija.

"Primjećujemo određene razloge za zabrinutost u razvoju marži u maloprodaji i veleprodaji", rekao je za Reuters šef odjela za zloupotrebu tržišta u regulatornoj agenciji Martin Mandorff.

"Očekujemo da je razvoj marži povezan s povećanjem troškova, inače bismo mogli biti prilično zabrinuti", rekao je Mandorff, nadodajući odmah da je teško izolirati troškovne čimbenike, poput cijena energije i rata u Ukrajini, od konkurentskog krajolika.

Agencija istražuje cijeli lanac opskrbe hranom, od proizvođača i veletrgovaca do maloprodajnog sektora, i prikupila je podatke vodećih supermarketa u Švedskoj o cijenama i maržama.

Sprema se tražiti i dodatne informacije, a dopunjene nalaze objavit će do kraja godine.

U švedskom sektoru trgovine namirnicama dominiraju tri velike tvrtke, što svjedoči o "oligopolu", rekao je Mandorff.

Lanac trgovina hranom ICA imao je 53 posto tržišnog udjela u 2022., prema podacima regulatora, a ostatak gotovo u potpunosti pokrivaju Axfood i Coop. Njemački Lidl ušao je na švedsko tržište 2018., a u 2022. držao je samo 5.7 posto tržišnog udjela.

Donedavno visoke cijene pojačale su pritisak konkurencije i diskontne trgovine prelaze iz niša u centar, preotimajući dio tržišta vodećim igračima.

Početkom godine ministrica finansija Elisabeth Svantesson pozvala je tri velika lanca supermarketa na razgovore, tražeći objašnjenje za visoke cijene. Nakon sastanka supermarketi su privremeno smanjili cijene nekih proizvoda.

Axfood Švedska je poručio da pozdravlja istragu agencije.

"Često i konstruktivno razgovaramo sa švedskim regulatorom za zaštitu tržišnog takmičenja i očekujemo zaključke istrage", rekli su iz firme.

ICA je pak naglasila da su vlasnici njenih 13 hiljada trgovina neovisni trgovci koji se međusobno takmiče. Cijene se definiraju na nivou trgovina, objasnili su i dodali da su cijene svakodnevnih proizvoda snižene i da se radi i na dugoročnom sniženju.