Potrošači, kao najbrojnija ekonomska grupacija, izloženi su čestim prevarama, ali je pandemija uticala na to da potrošači racionalnije i obazrivije kupuju robu i da se više informišu o svojim pravima.
Stav je ovo sagovornika "Nezavisnih" povodom Svjetskog dana zaštite potrošača, koji se obilježava 15. marta.
Sagovornici su naveli da su prava potrošača u posljednjih nekoliko godina poboljšana, te da su se prošle godine najviše žalili na kvalitet obuće, servisiranja kućanskih aparata u garantnom roku, kao i na komunalne usluge.
Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošača Tuzlanskog kantona, kazala je da je pandemija virusa korona uticala na prava potrošača, te da se u prvom redu to odnosi na građane koji su u ovom periodu ostali bez stalnih primanja ili su im plate smanjene.
"Pandemija je bitno smanjila kvalitet života, utjecala je na stavove i na to da li ćemo biti zakinuti ili ne. Svi smo češće primjećivali nepravedne situacije", rekla je Bulić.
Dodala je da je pandemija na neki način aktivirala svijest potrošača da budu obazrivi, racionalni, pažljivi i informisani prilikom kupovine.
"Najčešće smo imali primjedbe na kvalitet obuće i servisiranja kućanskih aparata u garantnom roku, zatim na komunalne usluge, gdje su nam računi dolazili stalno u ujednačenim iznosima bez obzira što je u toku pandemija", kazala je Bulić.
Istakla je da je u periodu pandemije sigurnost snabdijevanja hranom bila dosta dobra.
Suzana Gašić, ministarka trgovine i turizma RS, kazala je da je Vlada RS utvrdila Nacrt izmjena i dopuna Zakona o zaštiti potrošača, kako bi ova oblast bila unaprijeđena.
"Svjetski dan potrošača je prilika da se oni informišu o pravima, da se ukaže na značaj zaštite prava potrošača i da se o ovome debatuje što više", rekla je Gašićeva.
Naglasila je da je od posebnog značaja saradnja s udruženjima za zaštitu potrošača.
"Udruženja su vrijedan sagovornik Ministarstva trgovine jer dobijamo informacije s terena, odnosno kako se prava potrošača poštuju. Jedini ispravan način da prava budu poštovana jeste edukacija potrošača i trgovaca", rekla je Gašić.
Navela je da Vlada RS godinama izdvaja novčana sredstva kako bi pomogla rad udruženja za zaštitu potrošača, kojih u Srpskoj ima 10, što će činiti i u narednom periodu.
Murisa Marić, izvršna direktorica DON Prijedor, u razgovoru za "Nezavisne" je rekla da se BiH kasno uključila u zaštitu prava potrošača te da zbog toga još mnogo toga mora da se uradi kada je u pitanju ova oblast, ali da su novim zakonskim izmjenama više precizirana njihova prava.
"Važno je da imamo zakon kojima su definisana osnovna prava i da se evropske direktive primjenjuju u našem zakonodavstvu", rekla je Marić.
Dodala je da je u RS Zakon o zaštiti potrošača prošao treću izmjenu, te da će ove izmjene sigurno poboljšati prava potrošača jer su izmjenama sada jasnije definisane neke odredbe ovog zakona.
"Zakonom je definisana i polovna roba, koja sada ima garanciju godinu dana", kazala je Marić.
Navela je da je pored toga izmjenama zakona predviđeno da udruženja potrošača sada mogu biti više prisutna na terenu i da mogu zastupati potrošača pred pružaocima usluga.
"Važno je da svaki potrošač sada treba da dobije opomenu prije nego što bude isključen sa mreže o kom god operateru se radi. Važno je da je akcenat stavljen na obavezu lokalnih zajednica da formiraju savjetodavna tijela, jer upravo lokalne uprave donose odluke kako će postupati sva komunalna preduzeća", objasnila je Marić.
Ombudsmani za ljudska prava BiH su saopštili da su potrošači kao najbrojnija društvena grupa izloženi agresivnom marketingu, svakodnevnim prevarama, manjku konkurencije i nemogućnosti reklamiranja proizvoda i usluga.
"Vaša prava zagarantirana Zakonom o zaštiti potrošača su neotuđiva, ne možete ih se odreći. Ako postoji sumnja između različitih pravnih rješenja priznatih različitim zakonima uzet će se u obzir ono koje je u korist potrošača. Imate pravo na izbor, na reklamaciju, naknadu štete te pravo da sudjelujete u procesu donošenja odluka koje imaju utjecaja na vaš ekonomski položaj", naveli su u saopćenju.