KJKP Pokop, preduzeće zaduženo za upravljanje grobljima i obavljanje pogrebnih usluga na području Kantona Sarajevo, suočava se sa ozbiljnim izazovima koji ugrožavaju njegovu finansijsku stabilnost i efikasnost.
Iako preduzeće nastavlja s obavljanjem svojih osnovnih funkcija, situacija nije jednostavna. Nedostatak kvalifikovane radne snage, naročito grobara, te zastarjeli cjenovni okviri za usluge sahrane koji nisu mijenjani od 1996. godine, rezultirali su poslovnim gubicima.
Direktor "Pokopa" Nedžad Holjan, koji je na čelu preduzeća od marta ove godine, ističe u razgovoru za Raport da je konsolidacija poslovanja prioritet, a ključnu podršku očekuje od Osnivača, odnosno Kantona Sarajevo.
Iako je preduzeće zabilježilo gubitke u prošloj godini, trenutna uprava posvećena je stabilizaciji poslovanja, unapređenju infrastrukture i proširenju kapaciteta groblja.
U isto vrijeme, preduzeće se priprema za projekte proširenja groblja, otkup novih zemljišta i eventualnu izgradnju krematorija, kako bi osiguralo dostojanstvene uslove za buduće ukopne potrebe sarajevskih sugrađana.
Kakva je trenutna situacija u KJKP Pokop?
Preduzeće obavlja uobičajene radne zadatke u skladu sa registrovanom djelatnosti, koja se odnosi na sahrane i upravljanje grobljima koja su našem preduzeću povjerena na upravljanje od strane Osnivača – Kanton Sarajevo.
Naše informacije govore da stanje u Pokopu nije pohvalno, možete li nam pojasniti o čemu se radi? S kojim izazovima se preduzeće suočava?
Ne znam kakve informacije imate i od koga ste ih dobili. Da bih Vam odgovorio konkretno na pitanje, trebao bih znati šta to ‘nije pohvalno’ u našem preduzeću.
Što se izazova tiče, mogu reći prije svega nedostatak radne snage tačnije grobara. Sve je manji interes za ovo radno mjesto, na konkursima koje objavljujemo je mali broj prijava, i vjerujem da će u narednom periodu biti još teže pronaći odgovarajuću radnu snagu koja nam je potrebna za obavljanje registrovane djelatnosti.
Slijedeće, moram Vam reći da se cijene usluga individualne komunalne potrošnje koje određuje Osnivač - Kanton Sarajevo, nisu mijenjale od 1996. godine. Svima nam je poznato koliko su svi troškovi porasli od te godine do danas. Rezultat je gubitak koji je ostvarilo preduzeće u poslovanju u 2023. godini.
Od preuzimanja dužnosti direktora (19-og marta ove godine), radimo na konsolidaciji poslovanja i finansijskoj stabilnosti. Naravno da nam je u tom dijelu od krucijalnog značaja podrška Osnivača, koja se prije svega ogleda u finansijskoj podršci u investicijama, prvenstveno u otkupu zemljišta i njegovom uređenju za potrebe ukopa preminulih osoba.
Ima li "Pokop" dovoljno radnika, da li nedostaje novih, koliko?
Mogu slobodno reći da „Pokop“ ima konstantan nedostatak izvršioca na terenu, konkretno grobara. Taj nedostatak smo ove godine nadomjestili angažmanom radnika putem 'Programa sufinansiranja' preko Zavoda za zapošljavanje Kantona Sarajevo. Radi se o 14 osoba koje smo angažovali putem pomenutog Programa.
Namjera nam je i u narednom periodu aplicirati na slične projekte kod Zavoda za zapošljavanje, kojih će iskreno se nadam biti i u narednoj godini, a i zbog skorog odlaska u penziju određenog broja izvršioca u narednom periodu planiramo zatražiti saglasnost od Osnivača za prijem u radni odnos na (ne)određeno radno vrijeme.
Kakvo ste Vi stanje zatekli po preuzimanju funkcije direktora?
Kao što sam rekao u odgovoru na ranije postavljeno pitanje, zatekao sam značajan gubitak i iz 2023. godine, nedostatak radne snage na terenu (grobari), neažurirane interne akte i nerevidirane poslovne procese. Sve to značajno usporava i otežava rad našeg preduzeća, ali smo na vrlo dobrom putu da prevaziđemo takvu situaciju.
Koji su Vaši planovi za preduzeće?
Prije svega potrebno je vratiti finansijsku stabilnost preduzeću i obezbijediti kontinuitet poslovanja. Zajedno sa Osnivačem otkupiti i urediti zemljište, te obezbijediti dovoljan broj mjesta za dostojanstven ukop naših sugrađana.
Također, zajedno sa Osnivačem potrebno je analizirati mogućnosti i opravdanost povećanja cijena ukopa, jer se cijene ukopa nisu mijenjale od 1996. godine. Jedino na ovaj način preduzeće može ići u pravcu samodrživosti, što i jeste intencija.
Na kojim projektima trenutno radite?
Trenutno radimo na projektu otkupa zemljišta cca 23.000 m2. Na ovom zemljištu bit će moguće izgraditi 20 grobnih polja, sa cca 2.300 grobnih mjesta. Skupština Kantona je 26.11.2024. godine donijela odluku o otkupu zemljišta, a za danas (11.12.2024.) je zakazano potpisivanje notarskog ugovora. Vrijednost ugovora je 700.000,00 KM i sredstva je obezbijedio Osnivač.
Nakon što provedemo upis u zemljišne knjige, raspisati ćemo tender za proširenje gradskog groblja Vlakovo. Cijeli projekat izgradnje grobnih mjesta planiramo provesti u 3 faze i po našim procjenama koštati će cca 2.500.000,00 KM.
Slijedeće, do kraja ove godine ćemo potpisati ugovor sa nadležnim ministarstvom (komunalna privreda) vrijedan 500.000,00 KM, koji se odnosi na proširenje Aleje Veterana na gradskom groblju Vlakovo. Nakon potpisa ugovora ćemo, također, raspisati tender za proširenje 2 grobna polja gdje ćemo dobiti cca 280 grobnih mjesta za ukop preminulih pripadnika boračke populacije, organizatora otpora i dobitnika najvećih ratnih priznanja.
Da li Sarajevo ima dovoljno grobnih mjesta na raspolaganju?
Sarajevo trenutno ima dovoljno mjesta za ukop, jer smo i u toku ove godine uradili 6 novih grobnih polja (4 za redovan ukop i 2 na Aleji veterana).
U odgovoru na prethodno pitanje sam pojasnio naše dalje namjere vezano za proširenje gradskog groblja Vlakovo i obezbjeđenje dovoljnog broja mjesta za ukop.
Uprava preduzeća i Osnivač u stalnoj saradnji rade na pravovremenom proširenju groblja Vlakovo, tako da dostojanstven ukop naših preminulih sugrađana nije i nikada ne smije biti doveden u pitanje.
Hoće li Sarajevo dobiti svoj prvi krematorij, koliko je zahtjeva za kremiranje?
U toku ove godine smo imali 14 zahtjeva za kremiranje. Izgradnja krematorija ne zavisi samo od KJKP „Pokop“ d.o.o. već se mora izvesti u suradnji sa drugim institucijama: Ministarstvom komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo, Zavodom za planiranje KS, Zavodom za izgradnju KS, Općinom Ilidža, Vladom Kantona Sarajevo, Federalnim ministarstvom okoliša i turizma i po potrebi drugim relevantnim institucijama.
Odobrenje za izgradnju koje je postalo pravosnažno sa 27.10.2023. godine, izdato je za objekat „Centralni objekat za pogrebnu djelatnost Vlakovo“ i u njemu nema prostorije za kremiranje. Na zahtjev opštine Ilidža, peći za kremiranje su dislocirane u drugi objekat smješten u centralnom dijelu groblja Vlakovo, što je ucrtano i u novi Regulacioni plan „Groblje Vlakovo“ koji je predat u Opštinu Ilidža i još nije usvojen.
Kada će biti nije nam poznato. Tek kada se stvore odgovarajuće pretpostavke, možemo kod Osnivača pokrenuti inicijativu za planiranje budžetskih sredstava izrade idejnog rješenja i izgradnje krematorija.