Generalno tajništvo Vijeća ministara Bosne i Hercegovine upozorilo je zvaničnim dopisom da bi funkcioniranje sistema "e-vlade" moglo doći u pitanje jer državni budžet još nije usvojen te su zatražili hitno osiguranje sredstava iz tekuće rezerve u iznosu od oko 680.000 KM za nabavku neophodne opreme.
Vijeće ministara BiH je 2009. godine donijelo zaključak kojim se Generalno tajništvo zaduženo da pruža podršku elektroničkog poslovanja i "e-vlade" institucijama koje koriste te servise, a u tom periodu opsluživali su 10-ak institucija s nekoliko servisa.
Međutim, tokom godina, pod pritiskom smanjenja rashoda i preporuka revizije, a prije svega zbog velikog entuzijazma zaposlenih koji su radili u toj službi, sistem je narastao u jedan od najvećih IT sistema u Bosni i Hercegovini i trenutno osigurava 36 servisa za 58 institucija BiH.
Broj zaposlenih koji su otpočetka opsluživali taj sistem nije se mijenjao u posljednjih 11 godina te u toj službi radi pet osoba iako se broj servisa i broj institucija pa tako i obim poslova koje ta služba obavlja višestruko povećao.
U dokumentu Generalnog tajništva, u koji je Fena imala uvid, napomenuto je da je od uspostavljanja sistema sigurnost podataka, zaštita korisnika i servisa bili su besprijekorni te nije bilo niti jednog ozbiljnijeg sigurnosnog propusta.
Osim toga, 2018. godine Vijeće ministara Bosne i Hercegovine usvojilo je Odluku o usvajanju Okvira interoperabilnosti BiH kojom se Služba za održavanje i razvoj elektroničkog poslovanja i "e-vlade" zadužuje za izgradnju i održavanje infrastrukture interoperabilnosti.
Također, Strategijom reforme javne uprave i Akcionim planom za reformu javne uprave Generalno tajništvo prepoznato kao ključna institucija za pružanje agregiranih usluga građanima i poslovnim subjektima putem centra dijeljenih usluga.
U pitanju su milionski projekti koji će biti finansirani putem IPA-e III, ali zbog organizacijskih, ljudskih i finansijskih problema Generalno tajništvo jednostavno neće moći iskoristiti ta sredstva, s obzirom na nedostatak podrške u osiguravanju jače podrške i rješavanju problema u centralnoj instituciji zaduženoj za implementaciju tih infrastrukturnih projekata, na način na koji to rade sve zemlje regije.
Napominju da bi digitalizacija javne uprave trebala biti prioritet Vijeća ministara BiH, s obzirom na to da u tom polju BiH kasni desetljećima za zemljama u regiji.
Osim toga, Generalno tajništvo je pod stalnim pritiskom Ureda za reviziju institucija BiH, nametnute su im velike obveze pripreme obavezujućih standarda za uspostavu standardiziranih i interoperabilnog DMS sistema za sve institucije BiH te izgradnja jedinstvenog sistema za upravljanje dokumentima u bh. institucijama, za što trenutno nemaju ni ljudskih ni finansijskih sredstava.
Kažu da je od samog formiranja službe izostala podrška bh. institucija njihovom radu iako 58 institucija djelomično ili potpuno koristi servise i sistem "e-vlade" i bez toga niti jedno ministarstvo ne bi moglo obavljati zadatke iz svoje nadležnosti.
Naveli su za primjer Agenciju za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) i Upravu za indirektno oporezivanje čiji broj radnih mjesta IT struke iznosi više desetina te je i budžet za IT opremu tih institucija svake godine i po nekoliko miliona KM.
I ranije su o svojim problemima obavještavali Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, ali je podrška za rješavanje nastalih konkretnih problema izostala, a smatraju da su razlog tome drugi problemi s kojima se suočava Bosna i Hercegovina.
"Trenutna situacija je alarmantna, s obzirom na to da kontinuirano već treću godinu nemamo na vrijeme usvojen budžet, a spomenuti problemi predstavljaju veliki problem u trenutnom radu servisa i potencijalno mogu izazvati urušavanje cijelog sistema 'e-vlade'", upozorili su.
Budžetom za 2021. godinu planirani su veliki infrastrukturni projekti među kojima su zamjena opreme u data centru Vijeća ministara BiH, za koju ističe podrška proizvođača u januaru 2022. godine, zamjena klima-uređaja s kojima Služba za održavanje i razvoj elektroničkog poslovanja i "e-vlade" kontinuirano ima problema, proširenje storage uređaja, s obzirom na veliko povećanje potrebe za dodatnim prostorom uslijed prelaska pojedinih institucija na DMS sistem.
Ništa od tih projekata nije realizirano jer je 2021. godina završila bez usvojenog godišnjeg budžeta i institucije su finansirane kroz četiri odluke o privremenom finansiranju.
"Nastavljen je i odlazak kadrova te je zbog svih ovih problema upitna održivost samog sistema, a kamoli njegovo unapređenje i daljnji razvoj koji nam nameću Evropska komisija i strane institucije kontinuirano kroz svoje izvještaje", dodali su.
Pad sistema "e-vlade", koji je izgledan u sljedećem periodu ako ne dobiju odgovarajuću podršku Vijeća ministara BiH, dovest će do pada cjelokupnog sistema institucija BiH koje ga koriste i vratit će BiH 20 godina unazad.
Također, posljedice toga bile bi nesagledive (gubitak podataka, nemogućnost održavanja sjednica Vijeća ministara BiH, nedostupnost svih servisa okrenutih prema građanima i funkcioniranje finansijskog sistema (s obzirom na to da se koristi ista mrežna infrastruktura), nemogućnost pristupa dokumentima, pristup internetu, nemogućnost komunikacije s drugim institucijama i nepostojanje prezentacije institucija putem interneta.
Stoga je nužno da se se u najkraćem periodu osigura minimum koji bi spriječio potencijalni pad sistema i servisa institucija Bosne i Hercegovine, među kojima je osiguranje 680.000 KM za opremu (zamjena klime i opreme u data centru "e-vlade" Vijeća ministara BiH), održavanje posebne sjednice Vijeća ministara BiH, ili sastanka svih članova Vijeća ministara BiH, na kojoj bi se raspravljalo o problemima.
Sistemsko rješenje problema na sistemu "e-vlade" omogućilo bi unapređenje, stabilan rad i neophodne korake prema neophodnoj digitalizaciji javne uprave koje je u nadležnosti Generalnog tajništva Vijeća ministara BiH.