sjednica u Mostaru

Velika ekonomska injekcija Vlade FBiH u privredu: Jedan posto budžeta iduće godine ide za mikro, mala i srednja preduzeća

Vlada FBiH danas je utvrdila prijedlog dva sistemska zakona u oblasti male privrede, saopćio je ministar za razvoj, poduzetništvo i obrt Vojin Mijatović.

On ističe da je izdvojen najveći budžet za mikro, mala i srednja preduzeća do sada, kao i odlika o uspostavi IT poslovnih zona te najopširniji poslovni ekosistem i najveći sistem podrške malom biznisu do sada.

"Vlada Federacije BiH je na današnjoj sjednici u Mostaru, na prijedlog Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta, utvrdila prijedloge dva zakona kojim se uređuje oblast poticanja razvoja male privrede i poduzetnička infrastruktura u Federaciji BiH, te ih uputila u parlamentarnu proceduru.

Glavni ciljevi

Njihov glavni cilj je stvaranje poslovnog okruženja koje će povoljno utjecati na razvoj, te stabilno i uspješno poslovanje subjekata male privrede, kao i omogućavanje lakšeg pokretanja poslovanja i nesmetan razvoj privrednih aktivnosti kroz podršku svih nivoa vlasti, kao i poduzetničkih potpornih institucija. Ovim rješenjima stvaraju se pretpostavke za do sada najveća izdvajanja za malu privredu i poduzetništvo, čak ukupno jedan posto iz Budžeta FBiH", saopćeno je.

Novim zakonom o poticanju razvoja male privrede se uređuju principi poticanja male privrede u Federaciji BiH, poticajne mjere, strategija razvoja male privrede, te akcioni plan, program poticaja i njegovo provođenje, kao i Vijeće za poticanje razvoja male privrede i nadzor.

"Ovaj propis u potpunosti je usklađen sa propisima Evropske unije, a njegov glavni cilj je stvaranje poslovnog okruženja koje će povoljno utjecati na stvaranje novih i razvoj postojećih subjekata male privrede, te njihovo stabilno i uspješno poslovanje.

Prijedlogom zakona se, između ostalog, propisuje kategorizacija subjekata male privrede na mikro, male i srednje subjekte, te se preciziraju uslovi ove kategorizacije. Propisuje se i način uspostavljanja informacionog sistema subjekata male privrede i upravljanja poticajima radi planiranja, provodenja, praćenja i vrednovanja mjera i instrumenata poticanja razvoja male privrede i ocjene privrednih učinaka. Ove aktivnosti se odnose na integraciju postojećeg Informacionog sistema registra malih i srednjih preduzeća u FBiH (ISR MSP) i baze poticaja Ministarstva, odnosno ne podrazumijeva se uspostava novog sistema zbog čega nisu potrebna dodatna finansijska sredstva", navodi se.

Dalje, utvrđuju se i poticajne mjere za poboljšanje konkurentnosti male privrede, kao i obaveza usklađivanja svih poticajnih mjera sa propisima kojima je regulisan sistem državne pomoći.

"Potom se propisuje i procedura donošenja, način, uslovi, sadržaj i rok za usvajanje Programa poticaja, te se definiše način provođenja Programa, kao i sadržaj pravilnika o postupku njegovog provođenja. Regulišu se iznos i način obezbjeđenja finansijskih sredstava za provođenje programa, nosioci provođenja poticajnih mjera, ali i utvrđuju njihove obaveze.

Prijedlogom zakona se propisuje da se finansijska sredstva za provođenje Programa osiguravaju u Budžetu FBiH za svaku kalendarsku godinu, te da njihova visina godišnje iznosi minimalno 0,7 posto prihoda Budžeta umanjenog za doprinose penzijsko-invalidskog osiguranja, te namjenske i razgraničene prihode i donacije. Pomenute odredbe neće važiti u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriji FBiH, usljed finansijskih poremećaja koji su doveli do značajnog pada prihoda i primitaka Budžeta. Osim navedenih sredstava, Prijedlogom zakona je predviđeno da se mogu koristiti i raspoloživa razvojna sredstva iz međunarodnih i drugih izvora", navodi se u saopćenju.

U razlozima za donošenje novog zakona predlagač je, između ostalog, pojasnio kako je višegodišnje iskustvo pokazalo da su trenutna zakonska rješenja u oblasti male privrede manjkava, te da bi novi zakon trebao doprinijeti stvaranju ugodnog poslovnog okruženja za malu privredu kroz unapređenje regulatornog i institucionalnog okvira, čime će se omogućiti stvaranje kadrovske osnove za izradu strateških dokumenata i akcionih planova.

"Također je naglašeno da nepostojanje odgovarajućih zakonskih rješenja za posljedicu ima umanjenje potencijala za privlačenje sredstava iz EU fondova i drugih donatorskih fondova, a što u konačnici direktno utiče na nisku stopu rasta subjekata male privrede i otvaranja novih produktivnih radnih mjesta", ističe se.

Utvrđen je i Prijedlog zakona o poduzetničkoj infrastrukturi u Federaciji BiH.

"Cilj Prijedloga zakona o poduzetničkoj infrastrukturi u Federaciji BiH je, kako je obrazloženo, pravno urediti oblasti poduzetničke infrastrukture u Federaciji BiH koja može imati višestruke efekte u stvaranju konkurentske prednosti MSP u Federaciji BiH. Time se postojećim i potencijalnim korisnicima svih oblika poduzetničke infrastrukture omogućava lakše pokretanje poslovanja i nesmetan razvoj privrednih aktivnosti kroz podršku svih nivoa vlasti, kao i poduzetničkih potpornih institucija.

Predlagač je obrazložio i da se bez uređene i razvijene poduzetničke infrastrukture, mala i srednja preduzeća teško mogu razvijati, te kvalitetno organizovati i biti konkurentna, kao i povezivati u klastere i lakše nastupati na međunarodnom tržištu. Pored toga, relevantnim institucijama na svim nivoima vlasti će biti omogućeno sistemsko planiranje u razvoju poduzetničkih zona, tehnoloških parkova, poslovnih inkubatora, te razvojnih agencija", kaže se dalje u saopćenju.

Ovim zakonom uređuje se institucionalni okvir poduzetničke infrastrukture, poduzetnička infrastruktura, registar poduzetničke infrastrukture, te sistem podrške za unapređenje poduzetničke infrastrukture.

"Također se uređuje upravni nadzor i kaznene odredbe, te druga pitanja od značaja za poduzetničku infrastrukturu u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Zakonom je utvrđeno da uspostavljanje poduzetničke infrastrukture u Federaciji BiH omogućava brži rast poduzetništva i povećanje investicija i zaposlenosti unutar područja na kojem se poduzetnička infrastruktura planira, odnosno gradi, te potiče privredni rast planiranjem i pravovremenom izgradnjom poduzetničke infrastrukture, koja je u funkciji ravnomjernog razvoja Federacije, kantona i jedinica lokalne samouprave.

Pored toga, omogućava stvaranje u potpunosti infrastrukturno opremljenih poduzetničkih područja, visokog nivoa lokacijske konkurentnosti i sistema podrške za poslovanje u tim područjima u Federaciji, sa posebnim usmjerenjem ka poticanju razvoja i primjene modernih tehnologija u poslovnim procesima, s ciljem kreiranja usluga i proizvoda visoke dodane vrijednosti", saopćeno je.

Kao subjekti poduzetničke infrastrukture, u smislu ovog zakona, definisane su poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije i tehnološko-poduzetnički centri (čime se stvaraju mogućnosti za formiranje i IT poslovnih zona). Sistem poduzetničke infrastrukture u Federaciji BiH čine poduzetničke zone, poduzetničke potporne institucije, tehnološko-poduzetnički centri i slobodne zone.

Program poticaja

"Prijedlogom zakona utvrđeno je da Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta, na osnovu Strategije razvoja Federacije BiH i politike Vlade FBiH, te u skladu sa analizom stanja u oblasti poduzetničke infrastrukture, predlaže Program poticaja za razvoj poduzetničke infrastrukture u FBiH koji usvaja Vlada FBiH, i to najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o izvršavanju Budžeta Federacije.

Finansijska sredstva za provedbu Programa poticaja su sredstva iz Budžeta FBiH i godišnje iznose minimalno 0,3 posto prihoda Budžeta FBiH, umanjenog za doprinose penzijsko-invalidskog osiguranja, te namjenske i razgraničene prihode i donacije.

Ove odredbe neće važiti u slučaju proglašenja stanja prirodne ili druge nesreće na teritoriju FBiH, te uslijed finansijskih poremećaja koji su doveli do značajnog pada prihoda i primitaka Budžeta FBiH. Program se može, zavisno o specifičnosti pojedinog projekta, sufinansirati i iz osiguranih sredstava kantonalnih budžeta, budžeta jedinica lokalne samouprave, finansijskih resursa međnarodnih finansijskih institucija i organizacija i ostalih izvora.

U razlozima za donošenje ovog zakona, između ostalog, predlagač navodi da oblast poduzetničke infrastrukture nije pravno uređena, te da nema kvalitetne baze podataka, kao i da nisu propisani sistemi podrške i obaveze dostavljanja povratnih informacija sa terena o stepenu razvoja. Istaknuto je, da zbog navedenog, nije moguće kreirati odgovarajuće strateško-planske akte koji se odnose na razvoj poduzetničke infrastrukture u FBiH", zaključeno je u saopćenju.