ISTRAŽIVANJE POKAZALO

Vijek trajanja LFP baterije u električnim vozilima se značajno pogoršava prilikom punjenja do 100%

Električna vozila, koja koriste baterije na osnovi litij-željeznog fosfata (LFP) postaju sve popularnija u cijelom svijetu. U usporedbi s tradicionalnim baterijama koje su osmišljene na temelju nikla, mangana i kobalta (NMC), LFP baterije su jeftinije za proizvodnju, predstavljaju manji rizik od požara i nude duži vijek trajanja. No postoji barem jedno ”ali”.

Zbog svog sastava nemaju tako veliku gustoću, zbog čega proizvođači automobila obično koriste LFP baterije u modelima ulaznog nivoa, kao što je Tesla Model 3 sa stražnjim pogonom, osnovni Ford Mustang Mach-E i Rivian R1S između ostalih.

Proizvođači automobila donedavno su tvrdili da je najbolje povremeno puniti LFP bateriju vašeg vozila do 100%, barem jednom sedmično u slučaju Tesle ili jednom mjesečno prema Fordu. To pomaže kod kalibracije baterije, čime se omogućuje tačnije očitanje raspona na mjernoj ploči. No, nedavno su otkrivene nove stvari.

Nova studija, koja je objavljena nedavno u časopisu ”Journal of Electrochemical Society” proturječi onome što su proizvođači automobila govorili o LFP obrascima punjenja. Studija navodi da ponovljeni ciklusi punjenja pri višem stanju napunjenosti mogu s vremenom oštetiti LFP ćelije. Studija precizira kako se to događa do u detalje.

O čemu se tačno radi?

Stručnjaci su nedavno otkrili da punjenje LFP baterija do 100% stvara štetne spojeve u paketu od visokog napona i topline. Tokom pražnjenja i punjenja, ovi štetni spojevi talože se na negativnoj elektrodi, trošeći litij, čime se uzrokuje degradacija. “Na višem SoC-u, postoji viši napon, negativne reakcije koje se ponavljaju unutar elektrolita se ubrzavaju, što dovodi do više potrošnje litija”, tvrde autori studije.

Među autorima studije je i dr. Jeff Dahn, nagrađivani istraživač na polju izdržljivosti baterija, voditelj grupe za istraživanje pod nazivom ”Jeff Dahn Research Group”, koju financira Tesla. Electric Autonomy Canada je prošle godine obišla laboratorij koji financira Tesla na Univerzitetu Dalhousie u Kanadi. Izdanje je opisalo odnos između Tesle i Dahn Research Group kao poslovnu dinamiku dva entiteta, koji se neprestano nadopunjuju.

No, studija u svom proučavanju, pokazuje određene nedostatke. Na primjer navodi se da ciklus punjenja od 0-25% produžuje trajanje baterije. To se čini besmislenim u smislu pogodnosti za svakodnevne korisnike, pogotovo ako nemate kućni ili uredski punjač i ako se oslanjate na javno punjenje.

Studija se usredotočuje isključivo na dugovječnost baterije, a ne sveukupne najbolje prakse punjenja. Izostavlja ono što je najbolje za širu publiku koja kupuje električna vozila, poput specifičnih slučajeva upotrebe, praktičnosti, vremena punjenja i više. Stoga je ipak preporučljivo slijediti preporuke proizvođača automobila.