novi udar na vozače

Zbog nove uredbe iz EU automobilske gume dramatično poskupljuju

Posljedice ekoloških promišljanja iz Bruxellesa vozači itekako već osjećaju na svojoj koži. Propisivanjem paprenih kazni za prekomjernu emisiju CO2, a zatim i odlukom da se nakon 2035. zabrani prodaja novih benzinaca i dizelaša - barem onih koji ne koriste CO2 neutralna e-goriva – proizvođače automobila se natjeralo na ogromna ulaganja u nova pogonska rješenja i opću elektrifikaciju pogona, a cijelu priču u konačnici više ili manje plaćaju krajnji korisnici.

Dakle, sami vozači. Ko god je u posljednjih godinu ili dvije ušao u neki prodajni salon automobila sasvim sigurno se uvjerio da su novi automobili u prosjeku barem 20 posto skuplji nego što su bili. Naravno, to je izravno utjecalo i na cijene polovnih, kojima je vrijednost automatski porasla s poskupljenjem novih.

Tu, međutim, nije kraj lošim vijestima za vozače. Nakon što su već izravno utjecali na poskupljenje automobila želeći smanjiti emisiju CO2 iz prometa, u Bruxellesu će sada isto učiniti s gumama, kako bi spasili šume diljem svijeta. To se jasno može iščitati iz nove Uredbe kojom se na tlu Evropske unije želi spriječiti prodaja proizvoda povezanih s deforestacijom, odnosno krčenjem izvornih šuma kako bi se na tom prostoru organizirale plantaže.

Kao za vraga, na popisu proizvoda obuhvaćenih ovom Uredbom se uz kafu, soju, kakao, palmino ulje, govedinu i drvo u posljednji tren našao i kaučuk, što je posebno problematično za gumarsku industiju. Naime, upravo se iz kaučukovca cijedi bijela mliječna tekućina koja je zbog elastičnosti, vlačne čvrstoće i otpornosti na unutrašnje zagrijavanje upravo savršena, pa i nezamjenjiva u proizvodnji automobilskih guma.

Cilj je, dakle, plemenit, tim više jer su zagovornici ove Uredbe podastrijeli zbilja zastrašujuće podatke o količini prašuma iskrčenih posljednjih desetljeća, kako bi se napravili nasadi kaučukovca, posebice u Indoneziji, Tajlandu i ostatku jugoistočne Azije, koja prednjači u uzgoju ove kulture. S druge strane, čini se da je to još jedan pucanj Evropske unije u vlastite noge.

Između ostaloga i zato jer će indirektna zabrana podizanja novih nasada kaučukovca neminovno negativno utjecati na dostupnost sirovine. I to baš kad industrijski analitičari predviđaju rast potražnje za 30 posto do 2030. Nema sumnje da će to smanjiti proizvodne kapacitete u pogonima Continentala, Michelina, Pirellija…, ali i posljedično povećati cijenu automobilskih guma u Evropi.

Hoće li to spasiti svjetske prašume? Teško, koliko god Uredba propisivala da se moraju geolocirati sve postojeće plantaže kako bi se spriječilo daljnje krčenje šuma, pa i prijetila trgovcima kaznom od 4 posto godišnjeg prometa, ako se dokaže da su na tržište stavili gumu iz kaučukovca uzgojenog na nekoj novoj plantaži. Kad Uredba zaživi – trebala se početi primjenjivati od 30. decembra 2024., ali je primjena nedavno u Bruxellesu prolongirana na godinu dana kako bi se proizvođači stigli prilagoditi novim pravilima igre - ta pravila će vrijediti samo u Evropskoj uniji, a baš ništa neće značiti u Aziji, Africi, Sjedinjenim Američkim Državama.

Priča o poskupljenju guma nije konstrukcija i prema aktualnim procjenama iz gumarskih krugova, već sljedeće godine bi gume na račun Uredbe o sprječavanju krčenja šuma mogle poskupiti minimalno 5 posto, dakle i prije nego sama Uredba stupi na snagu.