svjetski trend nižih cijena

‘Crni petak’ je pred nama, kao i lažna sniženja. Budite pažljivi i informišite se prije odlaska u trgovinu

"Ima situacija kada je cijena pogrešno obračunata na polici i kasi. To je već kršenje zakona i takve stvari se moraju prijavljivati"

Građani Bosne i Hercegovine željno iščekuju predstojeći petak (29. novembar) zbog popularnog "Black Friday-a" koji karakterišu niske cijene u trgovinama i sniženja do 70%... pa barem u svijetu, kod nas se sniženja uglavnom kreću od 20-50%.

Tržni centri u Sarajevu SCC, Alta, Aria, Importanne... već početkom mjeseca su objavili neka sniženja, a građani s nestrpljenjem iščekuju "crni petak" nadajući se da će ta sniženja dodatno rasti i da će roba biti još jeftinija.

Pitali smo predsjednika Udruženja potrošača Kantona Sarajevo kakva su iskustva potrošača vezano za ovaj dan i da li 'crni petak' u BiH ispunjava očekivanja građana?

Edin Pašić u razgovoru za Raport na početku ističe da oni nemaju statističkih podataka koje bi mogle dati kvalitetnu analizu, već da se njihovi podaci odnose na iskustva i komentare potrošača.

'Vještačko sniženje'

"Crni petak i Cyber Monday (ponedjeljak nakon Dana zahvalnosti u SAD na koji se cijene prodaje u elektroničkim trgovinama drastično smanjuju) koji slijedi poslije njega su se primili kod nas kao navika i definitivno postoje očekivanja ljudi kada idu u prodavnicu da kupuju stvari koje nisu kupovali tokom cijele godine.

Ima slučajeva kada to nisu prava sniženja, kada se cijene podignu pa se onda za 'crni petak' vrate nazad kao neko 'vještačko sniženje", govori nam Pašić.

Ističe da se takva sniženja moraju prijavljivati.

"Da bi se objavilo sniženje mora biti objavljeno najmanje 20% artikala", naglašava Pašić.

Građani ih najviše pitaju, govori nam, da li je pravo sniženje ako su samo cipele na sniženju, ili kako da izračunaju popust.

"Ima situacija kada je cijena pogrešno obračunata na polici i kasi. To je već kršenje zakona, takve stvari se moraju prijavljivati. Takva su iskušenja generalno, uključujući i 'crni petak'", ističe Pašić za Raport.

Pojašnjava da je "Black Friday" u svijetu nastao da se njime označi početak novogodišnjih, odnosno Božićnih praznika.

Specijali za 'crni petak'

"Počinju akcije, završava se ljetnja i počinje zimska sezona, potrošačko društvo obilježava taj neki dolazak sezone u kojoj se troši novac. To traje do januara, a u suštini 'crni petak' označava zadnji petak u novembru.

U razvijenim ekonomijama tu zaista jesu ogromni popusti zato što je čitav proizvodni i trgovinski lanac prilagođen tome. Postoje proizvođači koji prave specijale samo za crni petak. Npr. ako kupujete parfeme, onda se prave neki reklamni poklon setovi koji su u samoj proizvodnji napravljeni da budu jeftiniji.

Kod nas se to lagano kopira. Zaista se vidi da određeni dobavljači i prodavači ne mogu ili ne žele da prate tu čitavu priču pa onda imamo puno tih lažnih sniženja. Npr. nešto košta 100 KM, pa se onda pred crni petak cijena podigne na 120 KM, pa se označi kao sniženje od 20% povratak na 100 KM.

Ističe da to potrošači "vrlo brzo shvate".

"Živimo u 21. vijeku, vrlo lako na internetu možete provjeriti kakva je cijena nečega što kupujete, a ima i onih koji zaista nude prava sniženja", dodaje.

Black Friday tradicionalno je bio samo petak, a već od ove sedmice su počela sniženja i online i u tradicionalnim trgovinama.

Cyber Monday je bio ponedjeljak koji je bio rezervisan za online trgovinu, međutim sada se to sve izmiješalo i sada su svi već odavno, i strani i domaći online dobavljači, imaju online sniženja.

Savjet kupcima

Pojašnjava da je za 20% sniženja na proizvode za svakodnevnu upotrebu (higijena, njega djece, pelene) to ogromno sniženje, dok je na tehnici to relativno malo sniženje jer su mogući veći popusti.

Građanima savjetuje da se informišu ako namjeravaju kupovati veće i skuplje stvari, da vide na internetu koja je stvarna cijena, da uporede cijene kod nas i u svijetu i da vide da li im je to isplativo, ili ih neko pokušava prevariti.

"Istraživanje je prvi i osnovni korak da vidite da li je to zaista sniženje i da li je ta cijena realna ili nije", zaključuje u razgovoru za Raport predsjednik Udruženja potrošača KS Edin Pašić za Raport.