Svijet

Golemi brod još uvijek zaglavljen u Suskom kanalu: Dnevno nas to košta 9,6 milijardi dolara. Globalne posljedice su ogromne

Zaglavljeni kontejnerski brod Ever Given prouzročio je zastoj 9,6 milijardi dolara vrijedne robe, blokirajući promet u oba smjera na najkraćem plovnom putu od Evrope do Azije. Podatak o 9,6 milijardi dolara iznosi Al Jazeera, pozivajući se na podatke brodarskog osiguravatelja Lloyda, prema kojem promet prema zapadu vrijedi oko 5,1 milijardu dolara dnevno, a promet prema istoku približno 4,5 milijardi dolara, prenosi Jutarnji.

Oko 185 plovila čeka na prolaz pred Suezom, piše agencija Bloomberg, dok Lloyd procjenjuje da ih je 165.

Jedan od najvećih kontejnerskih brodova na svijetu, dug 400 metara i natovaren s 20.000 kontejnera, nasukao se u pješčanoj oluji, s pramcem zabijenim u istočnu obalu i krmom na zapadnoj obali. Komplicirana operacija spašavanja mogla bi trajati sedmicama, upozoravaju eksperti. Vlasnici nasukanog broda angažirali su nizozemsku kompaniju Smit Salvage, koja slovi za svjetskog eksperta u spašavanju nasukanih brodova.

Blokirana nafta

Brod Ever Given plovi pod zastavom Paname, u vlasništvu je japanske kompanije Shoei Kisen Kaisha Ltd., a njime upravlja tajvanska kompanija Evergreen. Računajući i one koji su na putu, broj brodova pogođenih blokadom Sueza, prema Bloombergu, penje se na 300.

Prema podacima TankerTrackersa, tankeri s ukupno oko deset miliona barela nafte blokirani su s obje strane kanala. Blokadom bi moglo biti zahvaćeno 13 miliona barela sirove nafte na deset tankera, prema mišljenju višeg analitičara Vortexe Arthura Richiera, uz još devet brodova s naftnim derivatima koji čekaju na prolaz. To bi moglo utjecati na rast cijena nafte.

Globalne posljedice

Sueskim kanalom, dugim 163 kilometra, svakodnevno prolazi otprilike 10 posto svjetskog prometa kontejnerskih brodova i oko 12 posto ukupne pomorske trgovine. Oko 50 brodova dnevno prođe Suezom, a 2019. kontejnerski su brodovi nosili 53 posto prevezenog tereta. Samo Ever Given nosi robe u vrijednosti od 89 miliona dolara, a Russellova analiza upozorava da bi blokada mogla ugroziti 40 milijardi dolara vrijednu razmjenu između Kine i Rotterdama.

Posljedice su ogromne

David Smith iz kompanije McGill i partneri kaže da se spominje 100 miliona dolara kao mogući gubitak, no globalne posljedice mogle bi biti još veće.

"Konačni račun, koji će se sastojati od naknade za kašnjenje, gubitka prihoda za upravu Sueza, potencijalne štete na teretu i troškova ponovnog iskrcavanja broda, vjerovatno će biti još viši", kaže Smith.

Finansijska šteta ovisit će o trajanju blokade. Od srijede je blokirano 40 brodova s rasutim teretom, prema Bloombergu, ali i osam brodova koji su prevozili stoku. Do danas nisu urodili plodom pokušaji tegljača i kopača da pokrenu 400 metara dug kontejnerski brod koji se u utorak ujutro u 5.40 sati zbog pješčane oluje nasukao tako da je prepriječio put.

Kanalom otvorenim 1869. lani je prošlo gotovo 19.000 brodova. Sueski kanal važan je izvor prihoda Egiptu kojemu je lani donio 5,61 milijardu dolara zarade. Za Evropu predstavlja izravnu vezu s Dalekim i Bliskim istokom. Gotovo sav kontejnerski promet između istočne Azije i Evrope prolazi kroz kanal, rekao je za njemački Spiegel Lars Jensen, šef Sea Intelligence iz Kopenhagena.

Dan ili dva kašnjenja uvijek je moguće ukalkulirati u računice, no ako blokada potraje duže, to bi bio velik udarac za svjetsku trgovinu.

Bez ozlijeđenih

Kontejnerski brod zaglavio se u Suezu na ruti od Dalekog istoka za luku Rotterdam. Hamburška brodarska tvrtka Bernhard Schulte, koja je preuzela upravljanje brodom, kao uzrok nesreće navela je jak vjetar, što je potvrdila i uprava Sueskog kanala.

Prije dvije godine Ever Given udario je u trajekt Elbe na vezu u Hamburgu. Nije bilo ozlijeđenih, a tvrde da ih nema ni sada.

Nasukani golemi brod pokušavali su od utorka izvući s deset tegljača i bagerima koji su proširivali obalu na mjestu gdje se brod zaglavio. Do četvrtka popodne nisu uspjeli. U ovakvim situacijama ide se na rasterećenje broda kako bi mu se smanjio gaz i lakše ga se pokrenulo. Skidanje tereta s takvog broda izuzetno je teško, nizovi kontejnera visoki su najmanje 50 metara, a svaki od njih teži u tonama, pogotovo kad voze iz Azije u Evropu.

Visoka plima

Spiegel citira Petera Sanda iz međunarodne brodarske asocijacije BIMCO koji kaže da se u takvim situacijama često koriste posebni bageri koji usisavaju mulj ispod broda. Druga je mogućnost da se angažiraju bageri koji pokušavaju isprati mulj. Ako operacija urodi plodom, brod se oslobodi i ispliva. Neizvjesno je bi li plima mogla pomoći.

Na južnom kraju Sueskog kanala raspon plime i oseke nešto je veći nego na sjevernom kraju, ali iznosi jedva 80 centimetara. Iduća plima očekivala se u četvrtak u 21 sat. Ako se blokada ne raščisti u iduća dva dana, mnogi će vlasnici naložiti svojim brodovima promjenu rute, prenosi Spiegel.

Preko Rta Dobre nade na vrhu Afrike do Hamburga i Rotterdama kontejnerskim brodovima trebalo bi tjedan dana više, a sporijim tankerima od deset do 14 dana.