Ogroman kontejnerski brod koji je blokirao svjetsku trgovinu zaglavivši se u Sueskom kanalu već danima tako stoji pored prašnjave kuće od opeke Umm Gaafar, čitavo vrijeme potmulo brujeći, piše New York Times.
Podigla je pogled s mjesta na kojem je sjedila na neravnom zemljanom putu i razmislila što bi brod Ever Given mogao nositi u svim tim kontejnerima. Televizore s ravnim ekranima? Frižidere, mašine za pranje veša ili stropne ventilatore? Ni ona ni njene komšinice u selu Manshiyet Rugola, s 5.000 stanovnika, kod kuće nemaju ništa od toga.
- Zašto ne skinu jedan od tih kontejnera?, našalila se Umm Gaafar (65). - Unutra je možda nešto dobro. Možda bi se time mogao nahraniti cijeli jedan grad.
Brod u japanskom vlasništvu i više od 300 teretnih brodova koji sada čekaju da prođu Sueski kanal, jednu od najkritičnijih morskih žila kucavica na svijetu, mogli bi opskrbiti kompletan Manshiyet Rugolu mnogo, mnogo puta.
Prevozeći automobile, ulje, stoku, prijenosnike, avionsko gorivo, staro željezo, žito, džempere, tenisice, razne uređaje, toaletni papir, igračke, medicinsku opremu i još mnogo toga, plovila su trebala opskrbljivati veći dio svijeta, a kanal je trebao bili njihov najbrži put od Azije i Bliskog istoka do Evrope i istočne obale Sjedinjenih Država.
Uprava Sueskog kanala priopćila je u subotu da su bageri uspjeli iskopati stražnji dio broda, oslobodivši mu kormilo, a da su do subote poslijepodne izdubili 18 metara u istočnu obalu kanala, gdje je brodski pramac čvrsto zaglavljen. Ali nakon što spasilački tim još jednom nije uspio odmaknuti brod dug kao četiri nogometna igrališta od pješčane obale gdje se nasukao u utorak, blokirajući sav promet brodom kroz kanal, globalni opskrbni lanci suočili su se s pravom krizom.
Poznavatelji brodskog saobraćaja već su procijenili da kolosalna gužva svakodnevno zadržava gotovo 10 milijardi dolara trgovine.
- Sva globalna trgovina na malo kreće se u kontejnerima, ili barem 90 posto, rekao je Alan Murphy, osnivač Sea-Intelligencea, kompanije za pomorske podatke i analizu. - Dakle, sve je pod utjecajem ove nesreće. Navedite ime bilo koje robne marke i nešto od toga naći ćete zaglavljeno na jednom od ovih plovila.
Završetak krize ovisi o sposobnosti spasitelja da iskopaju pijesak, blato i kamenje tamo gdje je Ever Given zaglavljen i da olakšaju teret broda dovoljno da ovaj ponovno može plutati, dok ga tegljači pokušavaju odgurnuti od obale i izvući. Njihova najbolja šansa za to je u ponedjeljak, kada će proljetna plima podići razinu vode kanala za oko 18 centimetara, rekli su analitičari i brodari.
Kompanija koja nadgleda brodske operacije i posadu, Bernhard Schulte Shipmanagement, rekla je da u izvlačenju pomaže 11 tegljača, a još dva trebaju stići u nedjelju. Nekoliko bagera, uključujući specijalizirani usisni bager koji može izvaditi 2.000 kubnih metara materijala na sat, kopa oko pramca plovila, rekli su iz kompanije.
S palube tegljača, gdje su egipatske vlasti dopustile novinarima da prvi put vide spašavanje u subotu navečer, bilo je jedva vidljivo nekoliko brodova koji su se uz nasukanu grdosiju jedna primjećivali i koji su pomagali da brod ostane stabilan. Bageri i teška oprema stajali su poput igračaka pod reflektorima uz brodski pramac.
Moćni tegljač nalazio se blizu krme broda, čekajući sljedeći pokušaj ponovnog izvlačenja. No, plima, koja je bila prognozirana za nešto nakon 22.30, došla je i otišla, a da nije postignut napredak.
Međutim, velik dio posla zapravo je nevidljiv. Tim od osam nizozemskih stručnjaka za spašavanje i brodogradnju koji nadgledaju operaciju morat će pregledati brod i morsko dno i stvoriti računalni model koji će im pomoći u radu oko plovila tako da ne bude dodatne štete, rekao je kapetan Nick Sloane, južnoafrički stručnjak za spašavanje koji je vodio i operaciju s desne strane Costa Concordie, kruzera koji se 2012. prevrnuo kod obale Italije.
- Morat će maknuti sva druga plovila s ovog područja, što je ogroman koordinacijski zahvat. I morat će uzeti u obzir mogućnost da je nasukavanje Ever Givena raskopalo morsko dno, što će drugim brodovima otežavati prolazak kroz to područje čak i nakon što teretnjak bude odsukan, rekao je kapetan Paul Foran, morski savjetnik koji je radio na brojnim operacijama spašavanja.
Svo to vrijeme nadaju se da će Ever Given ostati neoštećen. Budući da je brod ulegnut u sredini, pramac i krma zapeli su na položajima koji nisu predviđeni, pa je trup sada posebno osjetljiv na stres i pucanje, rekla su oba stručnjaka.
Mohammed Mosselhy, vlasnik kompanije First Suez International, za pomorsku logistiku u kanalu, rekao je da su timovi ronilaca već pregledali trup i nisu pronašli nikakvu štetu. Ali u većini ostalih aspekata, Ever Given je podlegao Murphyjevom zakonu: Sve što bi moglo poći po zlu - pošlo je, počevši od veličine broda, jer taj je brod među najvećima na svijetu.
- To je bio najveći brod u konvoju, a završio je u najgorem dijelu kanala - uskom dijelu sa samo jednom trakom, rekao je kapetan Sloane. - To je stvarno jako žalosno.
Ako tegljači, bageri i pumpe ne budu mogli obaviti posao, mogao bi im se pridružiti niz specijaliziranih plovila i strojeva koji zahtijevaju možda i stotine radnika: mali tankeri za vađenje brodskog goriva; najviše dizalice na svijetu za iskrcavanje pojedinih kontejnera jedan po jedan; i ako ni jedna dizalica ne bude dovoljno visoka, helikopteri za prenošenje ogromne težine koji mogu podići kontejnere do 20 tona - iako još nitko nije rekao kamo će teret ići. (Pun kontejner može težiti i do 40 tona.)
General-potpukovnik Osama Rabie, čelnik Uprave Sueskog kanala, rekao je na konferenciji za novinare u subotu da će, iako se nadao da 'nećemo doći do te faze', vlasti pozvati brodove s dizalicama da prebace neke od kontejnera.
Iako su vlasti i analitičari saobraćaja u kanalu optimistično mislili da će kanal biti očišćen ovog vikenda, kapetan Sloane procijenio je da će operacija trajati najmanje sedmicu dana. Kad se 2016. sličan brod, CSCL Indian Ocean, nasukao u blizini luke Hamburg, trebalo je gotovo šest dana da se raščisti rijeka Elba.
Pojednostavljeno rečeno: 'Ovo je vrlo velik brod; ovo je vrlo velik problem', rekao je Richard Meade, glavni urednik Lloyd's List-a, londonskih pomorskih novina. 'Mislim da nije u pitanju jesu li dobili sve što im treba. Stvar je u veličini problema, odnosno broda.'
Ako se brod oslobodi do ponedjeljka, brodska industrija može apsorbirati sve neugodnosti, rekli su analitičari, no potraje li sve puno duže, lanci opskrbe i potrošači mogli bi početi uočavati velike poremećaje.
Neki su brodovi već odlučili ne čekati. Isključivši se iz Sueza, krenuli su na dug put oko južnog vrha Afrike, što je ruta koje bi putovanju mogla produljiti na nekoliko sedmica i koje bi koštalo više od 26.000 dolara goriva po svakom dodatnom danu putovanja.
U subotu je general Rabie branio sigurnosne standarde kanala: 18.840 brodova u 2020., nula nesreća.
'Ono što se dogodilo, događa se u cijelom svijetu i ponovit će se', rekao je. 'Sueski kanal kao prolaz nema nikakve veze s incidentom.'
U selu Manshiyet Rugoli, čiji se naziv prevodi kao 'Malo selo muškosti', u uobičajeno vrijeme bilo bi teško zamisliti bilo kakve prometne gužve.
Kola napunjena travom koja vuku magarci drmusaju se poluasfaltiranim cestama između niskih kuća od opeke i zelenih polja obrubljenih palmama, smećem i životinjskim izmetom. Tinejdžer je sa svojeg motocikla bacio papir od sladoleda. Pijetlovi su se uključili u podnevni poziv na molitvu s obližnjeg minareta. Dok se nije pojavio Ever Given, minareti džamija bile su najviše građevine u okolici.
- Želiš li vidjeti brod?, upitao je dječak novinare, uzbuđeno skakućući ispod prozora njihova automobila. Otkako je tutnjava broda koji se nasukao uzbunila mnoge budne oko 7 sati u utorak, Ever Given je postao jedina tema u gradu.
- Cijelo je selo bilo vani i gledalo, rekao je Youssef Ghareeb (19), tvornički radnik. - Navikli smo se da imamo brod u blizini, već četiri dana živimo na krovovima i samo ga promatramo.
Slažu se da je pogled još bolji noću, kad osvijetljeni brod izgleda poput nebodera koji leži na boku.
- Kad noću zasvijetli, to je poput Titanica, rekla je Nadia koja je, poput svoje komšinke Umm Gaafar, odbila dati puno ime i prezime zbog sigurnosnih snaga na tom području. - Nedostaje samo ogrlica iz filma.
Umm Gaafar zatražila je da se napiše samo njezin nadimak kako ne bi imala problema s vladinim snagama sigurnosti koje su upozorile stanovnike da ne fotografiraju kanal i općenito ne šire nelagodu. Nadia je rekla da je bila previše zastrašena da bi fotografirala brod noću, iako je to silno željela.
I mještani i analitičari brodarstva postavljaju isto pitanje, iako nemaju istu stručnost kad su u pitanju ovakve stvari. Brodski operateri inzistiraju na tome da se brod nasukao zbog jakog vjetra i pješčane oluje, a naslagani kontejneri djelovali su poput divovskog jedra, iako su drugi brodovi u istom konvoju prošli bez incidenata. Kao i svi prethodni brodovi u prethodnim olujama, ističu su seljani.
'Imali smo i jače vjetrove', rekao je Ahmad al-Sayed (19), zaštitar, 'ali nikad se ništa slično nije dogodilo.'
Dvojica pilota iz Sueskog kanala obično se ukrcavaju na velike brodove koji prolaze kanalom kako bi im pomogli u prolasku, iako njima upravlja član posade, rekao je kapetan Foran, pomorski savjetnik.
Brodarski stručnjaci i vladini dužnosnici rekli su da je vjetar mogao biti faktor koji je pogoršao druge fizičke razloge, ali sugeriraju da je možda došlo do ljudske pogreške.
'Ovako značajan incident obično je rezultat mnogih faktora: Vrijeme je bio jedan od njih, ali možda je došlo do tehničke ili ljudske pogreške', rekao je general Rabie u subotu.
Kapetan Foran razmišlja slično.
- Pitam se zašto se Ever Given jedini nasukao? Ali o svemu tome razgovarat će se kasnije. Sada prvo moraju samo izvući tu zvijer iz kanala.