neprijatelj baterija

Električni auti su na udaru po niskim temperaturama. Evo i zašto

Hladnoća je neprijatelj baterija. Oduvijek je bilo tako – i svaki vlasnik pametnog telefona to zna: na niskim temperaturama ćelije u baterijama rade manje, a vrijeme rada se shodno tome smanjuje.

Nije drugačije ni sa električnim automobilima. Prije 15 godina, kada tehnologija baterija još nije bila u potpunosti razvijena, a maksimalni domet je čak i ljeti bio samo 250 kilometara, zimske temperature su ponekad značile gubitak i dobrih 50 posto - duže ture teško da su bile moguće.

A danas? Gubici su u nekim slučajevima i dalje visoki, ali s obzirom na bolju tehnologiju i veće baterije, više nisu tako dramatični kao što su bili. Norveški automobilski klub NAF ponovo je početkom 2025. godine proveo test dometa “El Prix” za električne automobile u zimskim uslovima. 24 trenutna električna modela različitih proizvođača morala su se takmičiti u isto vrijeme i na istoj ruti na temperaturama oko tačke smrzavanja za najbolju moguću uporedivost.

Ovoga puta najbolji rezultat postigao je Polestar 3, koji je u praksi prešao 531 kilometar s punom baterijom i stoga je bio samo 29 kilometara ispod WLTP raspona koji je naveo proizvođač. Teslin model 3 je također prešao 531 kilometar sa jednim punjenjem baterije, što odgovara gubitku dometa od 171 kilometar u odnosu na cifru koju navodi proizvođač od 702 kilometra, što ga stavlja na posljednje mjesto u poređenju.

Svjetska usklađena procedura testiranja lakih vozila propisuje brojna mjerenja potrošnje u uvjetima koji su što je moguće bliži svakodnevnom životu i trebala bi natjerati proizvođače automobila da pruže praktičnije informacije o potrošnji. Kritičari kažu da te informacije još uvijek nisu realne. Naprimjer, domet novih automobila se mjeri na tačno 23 stepena - iako obično imamo potpuno različite temperature. Osim toga, grijanje i klimatizacija ostaju isključeni tokom mjerenja, što smanjuje potrošnju goriva i potrebe za električnom energijom.