donosimo

Hoće li ova godina biti prekretnica u borbi protiv korupcije: Koga će istraživati i procesuirati federalni Uskok i Posebni odjel Vrhovnog suda FBiH

U godini koja je prošla više puta je aktualizirana priča o izboru tužitelja i sudija u Poseban odjel Federalnog tužilaštva za suzbijanje korupcije, organiziranog i međukantonalnog kriminala, te Poseban odjel Vrhovnog suda Federacije BiH.

Nakon jednog poništenog konkursa za te pozicije, te otvorenog i okončanog novog, kako saznaje Raport, pri kraju su procedure koje bi trebale dovesti do konačnih imenovanja tih tužitelja i sudija na sjednici Visokog sudskog i tužiteljskog vijeća planiranoj za 15. i 16. januar naredne godine.

Očekuje se imenovanje 24 sudije i tužitelja

Riječ je o imenovanju ukupno 24 nositelja pravosudnih institucija koji će raditi u posebnim odjelima Federalnog tužilaštva i Vrhovnog suda FBiH.

Posebnim odjelom Federalnog tužilaštva za suzbijanje korupcije, organiziranog i međukantonalnog kriminala, koji je u javnosti i prije njegovog formiranja postao poznat pod nazivom 'federalni Uskok', rukovodit će posebni zamjenik glavnog federalnog tužitelja.

Za tu poziciju se prijavilo šest kandidata, o čemu je Raport već pisao.

Veliki interes vlada i za devet tužilaca koji će raditi u novom odjelu, a za što se prijavilo 30 kandidata.

U januaru bi VSTV BiH trebao izabrati i 10 sudija koji će raditi u Posebnom odjelu Vrhovnog suda Federacije BiH, a za te pozicije su se prijavila 34 kandidata.

Ukoliko ne bi došlo do nepredviđenih problema i opstrukcija pri najavljenim imenovanjima, onda se može reći da će naredna godina biti velika prekretnica u borbi protiv korupcije i organiziranog kriminala u FBiH.

Naime, iako su godinama jači i glasniji oni koji su blokirali uspostavu posebnih odjela koji će istraživati korupciju i organizirani kriminal u FBiH, Zakon o suzbijanju korupcije i organiziranog kriminala u Federaciji BiH donesen još prije deceniju propisuje mnoge novine u borbi s ovim krivičnim djelima.

Šef Uskoka ima mogućnost pozvati kantonalne tužitelje na rad u Odjel

Zagovornici interesa onih koji bi da ovi odjeli nikada ne zažive ne libe se i javno kritikovati uspostavu ovih odjela, nazivajući ih bespotrebnima i suvišnima, pored već postojećih pravosudnih institucija na različitim nivoima u BiH.

Međutim, uprkos i nekim opravdanim kritikama na rad pravosuđa, u ovom trenutku, naročito kada je BiH u obavezi implementacije evropskih u svoje propise, ali i prakse i kada su u odnosu na ranije godine mnogo vidljiviji i podložniji preispitivanju i postupci i odluke u pravosuđu, početak rada institucija koje će istraživati i procesuirati korupciju, organizirani i međukantonalni kriminal ne može se i ne smije se naći na meti kritika, nego ih treba ohrabriti.

Posebno je važno što zakon predviđa da će se Posebni odjel Federalnog tužilaštva baviti i međukantonalnim kriminalom i u tom domenu se očekuje jača i kvalitetnija saradnja, a posebno osiguranje većeg stepena nepristrasnosti i transparentnosti u takvim postupcima koji će samom činjenicom da će biti vođeni van mjesta prebivališta eventualno osumnjičenih ili optuženih biti u startu prepreka potencijalnom uticaju ili pritisku.

Zakon o suzbijanju korupcije i organiziranog kriminala u Federaciji BiH naime u odnosu na dosadašnju praksu saradnje nižih s višim sudovima, donosi novinu da šef budućeg federalnog Uskoka može zbog rada na određenom predmetu narediti glavnom kantonalnom tužitelju ili njegovom zamjeniku da dođu raditi, čak ako na to i ne pristaju, u Posebni odjel tužilaštva u Sarajevo.

Kada su u pitanju nadležnosti Posebnog odjela Vrhovnog suda FBiH ,taj sud će biti nadležan za procesuiranje odgovornih za krivična djela iz oblasti organiziranog kriminala, definirana Krivičnim zakonom FBiH, ali i za krivična djela terorizma i ona protiv ustavnog poretka Federacije BiH .

U nadležnosti tog odjela spadaju primjerice krivična djela podmićivanja, krivična djela protiv privrede, poslovanja i sigurnosti platnog prometa, kao i iz oblasti poreza.

Ovaj odjel bit će zadužen za sudsko gonjenje osumnjičenih osoba koje je imenovao Parlamenta Federacije BiH, Vlada Federacije BiH ili VSTV , kao i u svim drugim slučajevima kada vrijednost zahtijevane, obećane ili pribavljene imovinske koristi ili štete pričinjene učinjenjem ovih krivičnih djela prelazi iznos 100.000 KM.

Angažovanje saradnika pravosuđa

Važno je i to što Zakon o suzbijanju korupcije i organiziranog kriminala u Federaciji BiH obavezuje sve službene i odgovorne osobe u organima uprave, upravnim organizacijama i svim pravnim osobama, koje u svojem djelokrugu ili u obavljanju svoje djelatnosti saznaju za okolnosti i podatke koji upućuju na neko od navedenih krivičnih djela, da o tim okolnostima odmah obavijestiti Posebni odjel tužilaštva.

Posebni odjel tužilaštva je nadležan da provodi istražne radnje i vrši funkciju otkrivanja i krivičnog gonjenja učinitelja krivičnih djela korupcije, organiziranog i međukantonalnog kriminala koja su u nadležnosti Posebnog odjela suda.

Iz Zakona je vidljivo da će Posebni odjel tužilaštva svoje istražne i radnje dokazivanja korupcije i organiziranog i drugog kriminala moći zasnivati i na pomoći osoba koje će imati status saradnika pravosuđa, a riječ je o osobama iz kriminalnog miljea koje će imati određene povlastice ukoliko budu svjedoci u tim predmetima.

U odnosu na sadašnji status zaštićenih svjedoka reguliranih nekim drugim zakonima, Zakon o suzbijanju korupcije i organiziranog kriminala u Federaciji BiH je mnogo decidniji u pogledu statusa saradnika pravosuđa.

Činjenica je da će novi pravosudni odjeli pri Federalnom tužilaštvu i Vrhovnom sudu FBiH zahtijevati i nova zapošljavanja u administraciji, te u Sudskoj policiji FBiH koja će biti značajan suport aktivnostima ovih odjela.

Ipak, za početak, najvažnije je da VSTV između prijavljenih kandidata za pozicije tužitelja i sudija, izabere najkompetentnije i tužitelje i sudije od integriteta, iskustva i bez i najmanje mrlje u karijeri.

Jer, sigurno je da je pred njima mnogo posla, a čekanje više od decenije da odjeli za borbu protiv korupcije i organiziranog i međukantonalnog kriminala zažive dodatno su pojačali očekivanja javnosti od uspostave tih odjela i željno čekanih rezultata.