Kritičari oštri

Izložba velike umjetnice u Londonu izazvala oštre reakcije: Da biste ušli morate se progurati između golog muškarca i žene

Velika svjetska umjetnica Marina Abramović (76) otvorila je izložbu na Kraljevskoj akademiji umjetnosti u Londonu, koja je naišla na podijeljena mišljenja kritičara.

Na ulazu su posjetitelje čekali goli ljudi, između kojih su se morali progurati kako bi ušli u prostoriju. Ipak, za one kojima je to bilo neugodno, otvorili su i drugi ulaz.

Voditeljica izložbe Andrea Tarsia rekla je kako ulazak između golih izvođača tjera posjetitelje u konfrontaciju između golotinje i spola, seksualnosti i želje.

The Guardian je izložbu opisao 'vitalnom', ali je The Times rekao kako je bila 'nemilosrdna'.

"Ne morate proći kroz gola vrata. Postoji alternativa, ali je to varanje. Progurala sam se, uvukla trbuh i pokušala da ne stanem na nečije prste ili dodirnem nešto", rekla je Laura Freeman iz Timesa.

Ovu neobičnu izložbu je Abramović priredila i 1977. godine s partnerom Ulayjom.

Par je stajao na vratima, jako blizu jedan drugom i tako tjerao ljude da prolaze između njih.

Ulaz na izložbu

"Problem ovdje je rad. Ima li slučaja manje čuvenog od onog kad umjetnik tokom desetljeća izgubi svoj put? Performansi iz 70-ih i 80-ih, većina njih u suradnji s njemačkim umjetnikom Ulayjom, i danas se čine radikalnima i hrabrima, s nečim hitnim za reći, kao na primjer, kompleksna veza između muškarca i žene ili rodne uloge koje moramo igrati zbog društva", pisali su kritičari.

"Prvo, mislili ste da je performans bio loš? Stare snimke prošle izložbe su gore. Drugo, Abramović, koja je svoju karijeru stvorila tako što je testirala i prelazila granice vlastite izdržljivosti, možda je čvrsta kao čavao, ali ima 76 godina i počasni je član Kraljevske akademije, tako da njenu ulogu igraju pomoćnici. Voljela bih reći da su bili neustrašivi kao originalni, ali tri žene koje su izvodile performans su izgledale kao bez samopouzdanja i pod pritiskom", dodala je Freeman.

Kritičar Adrian Searle iz Guardiana bio je pozitivniji oko izložbe te ju opisao kao 'zastrašujuću i vitalnu', a dao joj je četiri zvjezdice.