Šarena planeta

Najtragičnija slika koja je dobila Pulitzera: Fotografisao dijete (2) i tinejdžerku na protupožarnim stepenicama

Pulitzera forman xdrži fotoaparat

Diana Bryant (19) i njeno kumče Tiara Jones (2) akteri su jedne od najstrašnijih fotografija na svijetu, a za koju je fotograf Stanley Forman, tada zaposlen u Boston Heraldu, dobio Pulitzera 1976. godine.

Na fotografiji koja je nastala u ulici Marlboro u Bostonu 22. jula 1975. godine, vide se Diana i Tiara kako padaju u ambis, momenat nakon što su požarne stepenice na kojima su se nalazile zajedno sa vatrogascem Robertom O'Nielom, popustile. Vatrogasac se tom prilikom zadržao rukama za merdevine držeći se jednom rukom za njih, dok je Bryant pala sa petog sprata na beton. Preko nje, pala je mala Tiara.

Iako su doktori dali sve od sebe, Bryant je te noći preminula u bostonskoj bolnici. Tiara je preživjela i to samo zahvaljujući tome što je pala na tijelo kume koja joj je ublažila pad sa 15 metara visine.

Forman zabilježio trenutak pada

Tada mladi fotograf, Stanley Forman, zabilježio je svaki trenutak drame koja se odvijala. Kako je rekao u razgovoru za medije početkom devedesetih godina, to je trebalo da bude samo još jedno uspješno spašavanje vatrogasaca nakon što je požar zahvatio stambenu zgradu. Po dolasku na teren vidio je vatrogasca Roberta O'Niela kako sa Dianom i Tiarom stoji na stepenicama.

Pored njih, nalazile su se vatrogasne merdevine i čekao se momenat spuštanja i evakuacije djevojke i djevojčice. Međutim, baš u trenutku kada je O'Niel planirao da započne evakuaciju, dogodio se užas.

Požarne stepenice su se obrušile, a djevojka i djevojčica, zajedno sa saksijama su padale ka tlu. Sve to je sa vatrogasnog kamiona, posmatrao Forman.

"Bilo je to 22. jula 1975. Spremao sam se da napustim kancelariju Boston Heralda za taj dan. Međutim, uslijedio je poziv u vezi sa požarom u jednom od starijih dijelova grada radilo se o viktorijanskim kućama u nizu. Odjurio sam do zgrade i pratio jedan od motora do požara. Otrčao sam do zadnjeg dijela zgrade jer su na putu do tamo stalno vikali na kamion sa merdevinama (na ljude u njemu) pošto su ljudi bili zarobljeni u zgradi na požarnim stepenicama.

Otrčao sam do zadnjeg dijela zgrade i kada sam pogledao gore, na protupožarnim stepenicama su se nalazila žena i dijete. Oni su se u suštini naslanjali na ogradu koja je bila najdalja tačka od zgrade zbog vreline koju je vatra stvarala iza njih. U međuvremenu, vatrogasac po imenu Bob O’Niel popeo se na prednji dio zgrade na krovu i video njih na požarnim stepenicama. Spustio se na požarne stepenice da ih spase.

Iza ograde

Zauzeo sam poziciju gde sam mogao da fotografišem ono što sam mislio da je predstojeće rutinsko spašavanje. Merdevine su se popele da ih pokupe – bili su oko 50 stopa (15 metara). Gospodin O’Niel je upravo rekao Diani Bryant da će zakoračiti na merdevine i zamolio je da mu preda bebu. O’Niel je zatim posegao za merdevinama kada su požarne stepenice iznenada popustile.

"Fotografisao sam dok su padale – onda sam se okrenuo. Sinulo mi je šta se dešava i nisam želio da ih vidim kako udaraju o zemlju. Još se sjećam da sam se okretao i tresao.

Ispostavilo se da ne bih video da su udarili o zemlju jer pali iza ograde gdje su bile kante. Kada sam se okrenuo, nisam ih vidio. Ali sam vidio vatrogasca kako se još drži za merdevine jednom rukom, kao majmun, sa svom svojom opremom. Podigao se nazad na požarne stepenice na sigurno. Kažu da je žena ublažila djetetov pad. Žena je umrla kasnije te noći.", rekao je on u razgovoru za Kolumbia univerzitet Pres, 1991. godine.

Dobio Pulitzera, ali razbjesnio javnost

Fotografija je u američkoj i svjetskoj javnosti postala poznata pod imenom "Kolaps požarnih stepenica". 1976. godine, Forman je dobio prvo Pulitzera, a zatim je odnio pobjedu i na takmičenju za najbolju svjetsku fotografiju.

Međutim, nakon prvobitnog objavljivanja u Boston Heraldu i u svjetskim medijima, i pored nagrada za fotografa, naišla je na veoma jaku neprijateljsku reakciju čitalaca. Mediji su optuženi za narušavanje privatnosti Diane Bryant i povlađivanje senzacionalizmu. Slika je također podstakla zvaničnike u Bostonu da preinače svoje zakone u vezi sa bezbjednošću kada se radi o protupožarnim stepenicama. Grupe za zaštitu od požara širom Amerike koristile su fotografiju da promovišu slične napore u drugim gradovima.