'Metro Gaze'

Ovo je misteriozna mreža podzemnih tunela koju koristi Hamas: ‘Za ovo ne pomaže ni željezna kupola…’

To je ogroman lavirint tunela, koji se koriste za transport ljudi i robe, za skladištenje raketa i skladišta municije,...

Bezbrojni tuneli ispod Gaze najpoznatiji su kao prolazi koji se koriste za krijumčarenje robe iz Egipta i pokretanje napada na Izrael, piše CNN.

Ali postoji i druga podzemna mreža koju izraelske odbrambene snage kolokvijalno nazivaju "metro Gaze".

To je ogroman lavirint tunela, po nekima nekoliko kilometara ispod zemlje, koji se koriste za transport ljudi i robe; za skladištenje raketa i skladišta municije; i smjestiti Hamasove komandne i kontrolne centre, sve podalje od znatiželjnih očiju IDF-ovih aviona i osmatračkih dronova.

Hamas je 2021. godine tvrdio da je izgradio 500 kilometara (311 milja) vrijednih tunela ispod Gaze, iako je nejasno da li je ta brojka tačna ili lažna. Ako je to istina, Hamasovi podzemni tuneli bili bi nešto manji od polovine dužine sistema podzemne željeznice u New Yorku.

"To je vrlo zamršena, veoma velika - ogromna - mreža tunela na prilično malom komadu teritorije", rekla je Daphne Richemond-Barak, profesorica na izraelskom Univerzitetu Reichman i stručnjakinja za podzemno ratovanje.

Nejasno je koliko bi mreža tunela koštala Hamas, koji upravlja osiromašenim obalnim pojasom. Brojka je vjerovatno značajna, i u pogledu radne snage i kapitala.

Gaza je pod kopnenom, morskom i zračnom blokadom Izraela, kao i kopnenom blokadom Egipta, od 2007. godine i ne vjeruje se da posjeduje vrstu masivne mašinerije koja se obično koristi za izgradnju tunela duboko pod zemljom. Stručnjaci kažu da su kopači koji koriste osnovne alate vjerovatno zaronili duboko pod zemlju kako bi kopali mrežu, koja je ožičena električnom energijom i ojačana betonom. Izrael je dugo optuživao Hamas za preusmjeravanje betona namijenjenog za civilne i humanitarne svrhe ka izgradnji tunela.

Hamasovi kritičari također kažu da su ogromni troškovi grupe na tunele mogli umjesto toga platiti civilna skloništa za bombe ili mreže ranog upozorenja poput onih preko granice u Izraelu.

Asimetrična prednost

Tuneli su još od srednjeg vijeka bili privlačno oruđe ratovanja. Danas oni nude militantnim grupama poput Hamasa prednost u asimetričnom ratovanju, negirajući neke od tehnoloških prednosti naprednije vojske kao što je ID.

Ono po čemu se Hamasovi tuneli razlikuju od tunela Al Kaide u planinama Afganistana ili Viet Conga u džunglama jugoistočne Azije je to što je izgradio podzemnu mrežu ispod jednog od najgušće naseljenih područja na planeti. Gotovo 2 miliona ljudi živi na 88 kvadratnih milja koje čine grad Gaza.

"Uvijek je teško nositi se sa tunelima, nemojte me pogrešno shvatiti, u bilo kom kontekstu, čak i kada su u planinskom području, ali kada su urbani, onda je sve komplikovanije – taktički aspekti, strateški aspekti, operativne aspekte, i naravno, zaštitu koju želite da osigurate civilnom stanovništvu", rekla je Richemond-Barak, koja je također viši saradnik na Institutu za pravo i kopneno ratovanje Lieber i Institutu za moderni rat u West Pointu.

Od terorističkog napada 7. oktobra u Izraelu u kojem je ubijeno najmanje 1.400 ljudi, uglavnom civila, IDF je u više navrata tvrdio da se Hamas krije unutar ovih prolaza "ispod kuća i unutar zgrada naseljenih nedužnim civilima iz Gaze", što ih zapravo pretvara u ljudski štit, piše CNN. Izraelski vojni zračni napadi od tada su ubili najmanje 2.670 Palestinaca, saopćilo je Ministarstvo zdravlja u Gazi u nedjelju.

Očekuje se da će ID krenuti za mrežom u svom predstojećem kopnenom upadu u Gazu, budući da je posljednjih godina otišao u ekstremne dužine da eliminiše Hamasove tunele. Izrael je pokrenuo kopneni napad na Gazu 2014. kako bi pokušao eliminirati podzemne prolaze.

Izrael je u petak upozorio oko 1,1 milion koji živi u Gazi da se presele na jug prije svoje vjerovatne operacije, prema Ujedinjenim nacijama. Kritičari su rekli da je takvo naređenje nemoguće izvršiti u kratkom roku usred ratne zone. Visoki zvaničnik UN-a za ljudska prava rekao je da poziv za evakuaciju "prkosi pravilima rata i osnovnoj humanosti".

Premještanje civila iz grada Gaze pomoglo bi da se eliminacija tunela učini sigurnijim, ali takve operacije će biti opasne, rekla je Richemond-Barak.

IDF može ili učiniti tunele privremeno neupotrebljivim ili ih uništiti. Prema Richemond-Baraku, bombardovanje podzemnih prolaza je obično najefikasniji način da se oni eliminišu, ali takvi udari mogu uticati na civile.

Ono što je jasno je da tehnologija sama po sebi neće biti dovoljna da zaustavi podzemnu prijetnju.

Izrael je potrošio milijarde dolara pokušavajući da osigura granicu pametnim sistemom koji se može pohvaliti naprednim senzorima i podzemnim zidovima, ali Hamas je i dalje bio u stanju da izvrši napad 7. oktobra kopnom, vazduhom i morem.

Richemond-Barak je rekla da je neophodan holistički pristup, onaj koji koristi vizuelnu inteligenciju, praćenje granica, pa čak i traži od civila da paze na bilo šta sumnjivo.

"Ne postoji pouzdano rješenje za suočavanje s prijetnjom tunela", rekla je Richemond-Barak. "Ne postoji Gvozdena kupola za tunele."