Svijet

Politico: Dobrodošli u ruski ‘sveti rat’

Sredinom marta, nekoliko sedmica nakon ruske invazije na Ukrajinu, predsjednik Vladimir Putin pojavio se na pozornici pred mnoštvom okupljenih na moskovskom stadionu Lužnjiki.

Preuzevši ulogu pastoralnog vođe koji predvodi svoje nacionalno stado, šef ruske države svečano je krenuo posvetiti pale vojnike svoje zemlje, parafrazirajući riječi iz “naše kršćanske Biblije”. “Nema veće ljubavi nego ako neko da svoju dušu za svoje prijatelje,” rapsodirao je.

Dobrodošli u vojni sukob koji Moskva opisuje vatrenim religioznim izrazima.

Zamjenik Državne dume Vjačeslav Nikonov, bliski saveznik Kremlja, nedavno je na ruskoj televiziji izjavio: "Ovo je uistinu sveti rat koji vodimo i moramo pobijediti". Nikonov je unuk Vjačeslava Molotova, Staljinova dugogodišnjeg ministra vanjskih poslova, ali njegova oštra izjava o "metafizičkom sukobu između sila dobra i zla" ukazuje na odlučno "bijelo", a ne "crveno", razmišljanje koje prevladava u Kremlju danas — značajan povratak opravdanjima ruskih ratova iz predsovjetskog doba iz carskog doba, piše Politico.

Rusija je počela gravitirati natrag prema pravoslavlju kao rajskom odredištu nakon raspada službeno ateističkog Sovjetskog Saveza 1991. godine, a to se hodočašće odvijalo brže otkako je Putin preuzeo vlast. Danas se oko 70 posto Rusa izjašnjava kao pravoslavni kršćani, prema istraživanju Pew.

Šta onda znači za Rusiju, u njezinoj vlastitoj svijesti, da vodi posvećeni “sveti rat” u Ukrajini – i kako bi Zapad trebao razumjeti ovu mesijansku misiju?

U prvom redu, mogućnost nuklearnog rata, o kojoj sada otvoreno govore najviši dužnosnici ruske vlade, ne može se odbaciti kao puka halabuka. "Opasnost je ozbiljna, stvarna" i "ne može se podcijeniti", rekao je ruski ministar vanjskih poslova Sergej Lavrov u nedavnom televizijskom intervjuu.

Nuklearno se naoružanje smatra Božjim načinom za osiguranje opstanka Majke Rusije. Kao što je detaljno opisano u osnažujućoj knjizi iz 2019. godine, “Rusko nuklearno pravoslavlje”, analitičara Dmitrija Adamskog, svaki dio nuklearne trijade - zračni, kopneni i morski - ima sveca zaštitnika Ruske pravoslavne crkve. Svetom vodom se poškropi nuklearno oružje; nuklearno naoružane podmornice dolaze s kapelama; i svećenici služe vojnom osoblju odgovornom za nacionalni sistem nuklearnog oružja.

Sam Putin je rekao da su pravoslavna vjera i nuklearno oružje “usko povezane” komponente “ruske državnosti”. A nedavno je na televiziji najavio uspješno probno lansiranje najmoćnije ruske interkontinentalne balističke rakete ikada, RS-28 Sarmat, koju NATO naziva Satan-2.

Prijetnja spaljivanjem Washingtona balističkim projektilom može se činiti nategnutom, budući da Sjedinjene Države imaju sredstva kremirati Moskvu vlastitim Pentagonovim arsenalom nuklearnih bombi. Ali zapadni analitičari smatraju da Rusija ima preko 1500 takozvanih taktičkih nuklearnih oružja, dizajniranih za korištenje na bojnom polju. Nuklearno oružje niže razorne moći moglo bi eksplodirati iznad Crnog mora kako bi se isporučilo svjedočanstvo nepokolebljive predanosti ovoj bitci ne samo Kijevu nego i Washingtonu, kao apokaliptični odgovor na nedavnu izjavu američkog ministra odbrane Lloyda Austina o slabljenju Rusije kao ratnom cilju.

Ruska predanost svetom ratu također sugerira da "Bitka za Kijev" možda još nije gotova. Iako su ukrajinske snage osujetile početno napredovanje Rusije, prisiljavajući Rusiju da prerasporedi svoju vatrenu moć na istočnu i južnu Ukrajinu, ako se ove kampanje završe na rusko zadovoljstvo, Moskva bi svoju pozornost mogla vratiti na Kijev.

Uostalom, cijenjeno mjesto Kijeva na ruskom pravoslavnom nebeskom svodu ne može se precijeniti. U ruskoj nacionalnoj priči, historija u biti počinje 988. masovnim krštenjem poganskih duša u vodama Dnjepra od strane Kijeva. Mongoli su kasnije opljačkali Kijev, ali je grad povratio svoj pravoslavni identitet, a 1685. godine kijevsko svećenstvo je došlo pod jurisdikciju Moskovske patrijaršije.

U prvom “udžbeniku” historije “Rusi”, njeno učenje duboko ukorijenjeno među Rusima i koje Putin često citira u svom inzistiranju na neraskidivoj vezi između Rusa i Ukrajinaca, Kijev je prikazan kao kolijevka Moskovije.

Sada, s ruskim postsovjetskim pravoslavnim preporodom, vjerovatno nijedna slika ne bi trijumfalno odjeknula u ruskom narodu od onih njihovih vojnika koji trijumfalno preuzimaju u posjed Katedralu Svete Sofije, svetog svetišta izgrađenog u prvoj "Rusi" koja je proglasila Kijev kao novi Carigrad.

U jednom smislu, ovdje nema ništa novo. Ruski carevi - a Putin se uklapa u ovaj kalup, čak i kao izabrani predsjednik - tradicionalno su išli u bitku da zaštite, kako su oni to vidjeli, pravoslavne narode.

Zaokret u trenutnoj bici je da se Rusi bore protiv svoje pravoslavne braće.

Gotovo 80 posto Ukrajinaca identificira se kao pravoslavci - što je veći udio nego u Rusiji. No, po mišljenju Moskve, Ukrajinci su heretici, jer su se mnogi uvelike odvojili od Moskovskog patrijarhata, a njihova otpadnička vlada nastoji se pridružiti dekadentnom Zapadu kroz članstvo u Evropskoj uniji i NATO-u. Dakle, “Mala Rusija”, kako je Ukrajina službeno bila poznata u carskim vremenima, mora biti vraćena u posjed.

Ubrzo nakon početka invazije, patrijarh Kiril, poglavar Ruske pravoslavne crkve, održao je propovijed u Moskvi koja je postavila ulog kao epohalnu borbu protiv bezbožnog, od Zapada nametnutog, “novog svjetskog poretka”. Kao odgovor, stotine pravoslavnog svećenstva u Ukrajini optužile su Kirila za krivovjerje jer je propovijedao da Ukrajina vječno pripada jedinstvenom duhovnom i teritorijalnom prostoru koji ruske pravoslavne vođe nazivaju Ruski mir - Ruski svijet.

Sam Kiril nazvao je Putinovu vladavinu "čudom Božjim". Ono što je jasno jest da je Putin javno prihvatio invaziju na Ukrajinu kao vjersku potragu. Sveti rat ima tendenciju da bude najdivlji rat od svih - a Rusija možda tek počinje.