Raportova recenzija nedjeljom | You sezona 4: Napokon, Joe je negativac, a ne heroj

Joe Goldberg možda sebe smatra antijunakom, ali veliki obrat četvrte sezone Netflixove hit serije You podsjeća nas da će on uvijek biti negativac.

Serije poput You, apsurdne drame o serijskom ubici opterećenom ljubavlju koji pokušava prestati (i uvijek ne uspijeva, do nasilnih rezultata), izlažu se posebnom riziku. Ljudi obično navijaju za glavne likove — to je ono što priču s protagonistom čini uvjerljivom — ali šta se događa kada je glavni lik ujedno i negativac?

Scream VI

Creed III

Cocaine Bear

Ant-Man and the Wasp: Quantumania

The Whale

Penn Badgley, koji glumi Joea Goldberga, proveo je jednu nezaboravnu novinarsku turneju za seriju boreći se protiv obožavatelja koji su pokušavali napraviti daddyja od njegovog lika i romantizirajući ideju da te opsesivni manijak zatvori u kavez s kontroliranom klimom. Joeova prošlost, sadašnjost i vjerojatno budućnost kao hladnokrvnog ubice, podsjetio nas je Penn, neka je vrsta red flaga.

Prvih pet epizoda četvrte sezone You, međutim, kao da je skrenulo s tog pojma, ponovno uvodeći Joea, ili, bolje rečeno, Jonathana, kao ćudljivog profesora književnosti iz Londona. Upada u skupinu bogatih ljudi iz društva koje jednog po jednog pokupi "ubica bogatih" i, uvijek pokušavajući se iskupiti, pokušava riješiti ubistva dok svoju novu ljubavnicu Kate (Charlotte Ritchie) održava na životu. U redu, Joe je sada heroj, na neki način. I dalje je čudan, i dalje je ubijao ljude, ali pretpostavljamo da je serija konačno završila podsjećajući nas da ne bismo trebali navijati za njega.

Ali, nikad nije tako jednostavno. Peta epizoda 4. sezone, "Lisica i gonič", otkriva da je Rhys Montrose, autor bestselera koji je uvijek bio u pozadini zabava bogataša, orkestrirao ubistva, pokušavajući ih smjestiti Joeu nakon što je otkrio ko je on zapravo. Joe preživi Rhysov pokušaj ubistva i epizoda završava time što on obećava da će riješiti Rhysa na svoj način, dok Rhys najavljuje svoju kandidaturu za gradonačelnika. Prvih nekoliko epizoda druge polovice sezone daju Joeu nevoljki zaplet ubice, s Rhysovim i Kateinim strašnim ocem Tomom Lockwoodom (Greg Kinnear) koji koriste Joea da love jedan drugoga, prije nego što se sve razbije. Tačnije, razvali se Joe, rascijepi se na dva dijela.

Joe uspješno ubija Rhysa Montrosea. Čim to učini, ko se pojavljuje nego... Rhys Montrose. Joe je pročitao njegovu knjigu, Dobar čovjek u okrutnom svijetu, vjerojatno vrstu izraza koju bi Joe upotrijebio za sebe. Gledao je sve Rhysove videe, slušao njegov glas, ali zapravo nikad nije razgovarao s tim čovjekom. Ispostavilo se da je Joe ubio Rhysa - pravog Rhysa, koji je govorio istinu kada je inzistirao na tome da se njih dvoje nikad nisu upoznali. Joeova je psiha odabrala Rhysa Montrosea kao osobu za Joeovu zlu polovicu, zaključavajući njegove najgore porive unutar imaginarnog prijatelja koji je diktirao svaki njegov postupak. Vrlo Jekyll i Hyde — Joe je na kraju krajeva ljubitelj knjiga.

Šta je onda Joe radio dok je bio "Rhys"? Pretvorio Mariennein život u pakao, kao prvo. Nakon što je dopustio svojoj bivšoj ljubavnici, koju glumi Tati Gabrielle, da mu pobjegne tokom njihovog susreta u Parizu ranije ove sezone, vratio se, oteo je i naposljetku zarobio u svojoj staklenoj kutiji koju je postavio u neiskorištenom dijelu londonske podzemne željeznice. Bila je tu sve ovo vrijeme, posjećivao ju je Joe samo kad "nije Joe", hipnotiziran Rhysovim glasovnim snimkama, sve dok se nije prestao pojavljivati. Joe na površini je potpuno nesvjestan. Posljednje epizode sezone prikazuju Joeovo shvaćanje užasa onoga što je učinio, dok Marienne, uz pomoć Joeove prerano sazrele studentice Nadie (Amy-Leigh Hickman), uspijeva pobjeći.

Posljednje epizode sezone vraćaju You na temelje, podsjećajući nas na status quo putem nadahnutog, iako smiješnog obrata podvojene ličnosti. Joe je užasna, zastrašujuća osoba i čak ni njegov jasan užas nad onim što je učinio ne može ga spriječiti da nastavi vršiti nasilje nad svojim najbližima u ime samoga spašavanja. On ubija Kateina oca kako bi njoj (i sebi) dao kontrolu nad svojim životom. Kada pronađe Mariennino tijelo nakon njezine smrti (lažirano, ali on ne zna), učini da to izgleda kao predoziranje drogom. On šalje Nadiu u zatvor zbog njezinih nevolja i ubija njezinu simpatiju kako bi bio siguran da ne progovori. Kada se pokuša ubiti, on, naravno, preživi i izađe iz bolnice s obnovljenom snagom za nastavak nanošenja štete svijetu.

Ipak, Joe ostaje pripovjedač, tjerajući nas da njegove postupke gledamo iz njegove perspektive. Očistio je cijelu situaciju na jedini način koji zna: otpremanjem svih koji bi mu mogli napraviti problem. Doživljavamo sve očajničke razloge iza svega što on radi. Vjerujemo da on vjeruje da je to jedini način da se stvari “poprave”. Mi smo u njegovoj glavi, gledamo kako se i dalje zarobljava u paklu koji je sam stvorio. Himna Taylor Swift “Anti-Hero” svira na radosno trijumfalnom završetku sezone, a njeni slojeviti stihovi odražavaju Joeovo vlastito iskrivljeno samopoimanje: “To sam ja, ćao, ja sam problem, to sam ja.” Da, slažemo se. Uvijek jesi ti.