SUECKI KANAL

Šta bi za BiH značilo zatvaranje Sueckog kanala zbog rata na Bliskom istoku

Eventualno najgori scenario može dovesti do drastičnog rasta cijena svih energenata
FOTO: Wikipedia

Sukob Izraela i Hamasa po nekim najcrnjim scenarijima mogo bi dovesti do eventualnog zatvaranja Sueckog kanala što bi, ako se to desi, dovelo do novog poskupljenja svih vrsta roba, prvenstveno nafte i hrane. Već sa prvim danima rata između Izraela i Hamasa, reagovale su svjetske berze, a cijena sirove nafte skočila je za deset odsto.

Suecki kanal jedan je od najznačanijih morskih puteva i jedna od najvažnijih karika u lancu snabdijevanja. Kroz njega se odvija 12 odsto svjetske trgovine. Svakog dana kroz Suecki kanal prođu brodovi sa teretom vrijednim više od deset milijardi dolara. Eventualno zatvaranje ovog kanala moglo bi imati nesagledive posljedice.

„Ukoliko bi se zatvorio ovaj kanal prolaz to ne može niko više predvidjeti u kom pravcu bi išao morski transport i koliko bi poskupio transport roba. Štete po ekonomiju bi bile nemjerljive", kaže potpredsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH Ahmet Egrlić.

Prvo što bi poskupjelo u slučaju zatvaranja Sueckog kanala bili bi energenti, a oni bi za sobom povukli sve ostalo.

„Eventualno najgori scenario može dovesti do drastičnog rasta cijena svih energenata. Nadati se da se to neće desiti. Ali opasnost postoji. Opasnost je realna. I treba biti spreman na obje najgore opcije, a te opcije su da opet nafta ode prema 100 dolara, gas da ode preko 500 ili 700 dolara za hiljadu kubika na berzama“, stava je Almir Bečarević, stručnjak za energetiku.

Kratkoročno gledano, BiH bi mogla imati koristi od zatvaranja Sueckog kanala jer bi se smanjio uvoz iz Kine. Dugoročno međutim stvari stoje drugačije.

„Pad izvoza iz BiH u zemlje EU, a nama su to najznačajnija tržišta, Tada bi u nešto dužem periodu i privreda BiH zaista bila pogođena ako bi zaista došlo do zatvaranja Sucekog kanala na jedan duži period. S druge strane onaj ko bi od ovoga profitirao bi bila Rusija“, ističe dekan Ekonomskog fakulteta Univerziteta Istočno Sarajevo Marko Đogo.

Iako ovaj put nismo ništa krivi, vrlo vjerovatno ćemo osjetiti posljedice sukoba na Bliskom Istoku.

„Svi ti procesi funkcionišu po principu spojenih posuda. Prelijevaju se sa jednog na drugo tržište tako da u ovom momentu mi trpimo određene probleme velikih igrača koje se indirektno prenose na naše tržište“, navodi predsjednik Područne Privredne komore Banjaluka Goran Račić.

Kada je prije dvije godine Suecki kanal bio zatvoren zbog nasukanog teretnjaka, posljedice u svjetskoj ekonomiji bile su dalekosežne. Pola godine trebalo je da se normalizuju lanci snabdjevanja, a šteta se mjerila u desetinama milijardi dolara. I to samo jer je Suecki kanal bio zatvoren nekoliko dana, piše BHRT