Razlikuju li se savremeni dizel motori po pitanju održavanja od starijih? Ovo su ključni odgovori u nekoliko tačaka:
- Motorno ulje sada ima nove zahtjeve, pa više nije reč o uljima 10W-40, 5W-40 ili 5W-30, već se prelazi na ulja nižeg viskoziteta, poput 0W-20, koja su pogodnija za lakšu pokretljivost motora pri nižim temperaturama. Ovo ulje je idealno za start-stop sisteme i smanjuje habanje motora pri nižim temperaturama. Međutim, niži viskozitet može povećati potrošnju ulja pri dugoj vožnji. Dostupnost ovog ulja ponekad može biti problem na benzinskim pumpama, pa je preporuka imati rezervnu litru ulja u vozilu.
- AdBlue tečnost je važna za obradu izduvnih gasova, a prosječna potrošnja iznosi između 0,7 i 1 litar na 1.000 kilometara, što predstavlja dodatni trošak u odnosu na starije dizel motore.
- Spomenuli smo start-stop sistem, a s njim dolaze i kompleksnije (i bolje) tehnologije za akumulator od 12V. Vijek trajanja ovih akumulatora je između 5 i 8 godina, a cijena im je za 30-50% viša u odnosu na starije koje su koristila vozila bez start-stop sistema.
- Što se tiče filtera za ulje, zrak i gorivo, nisu se dogodile značajne promjene osim kod filtera za gorivo, koji sada zbog napretka u ubrizgavanju goriva i viših radnih pritisaka mora još bolje odvajati nečistoće. Cijene filtera za gorivo mogu varirati – za starija vozila iznose između 20 i 40 eura, dok su za novija vozila između 40 i 200 eura, u zavisnosti od toga da li filter sadrži dodatne senzore ili grijače.
- Održavanje remenskih prenosnika je takođe unaprijeđeno. Alternator sada služi i kao elektromotor za pokretanje nekih dizel motora, što povećava dimenzije tih dijelova i podiže cijenu u ovoj grupi. Današnji alternatori su kvalitetnije izrađeni zbog povećanja električne opreme u vozilima i duže traju, ali kada se pokvare, cijena popravke je viša nego ranije.
- Prenosnici koji su dio upravljanja ventilima u glavi motora (lanac, kaiš, zupčanici) su poboljšani, pa su intervali zamjene produženi, što znači da se prvi put menjaju nakon dvostruko većeg broja pređenih kilometara u poređenju sa starijim generacijama motora. Troškovi su u ovom segmentu manji, jer se dijelovi rjeđe mijenjaju.
- Grijači kod dizel motora su takođe unaprijeđeni, dijagnoza kvara je jednostavnija i može se uraditi putem autodijagnostike. Ipak, cijena grijača je značajno viša jer se uključuju i tokom rada motora, pa zato imaju veći broj radnih ciklusa što stavlja pred njih i veće zahtjeve. Kod nekih motora oni služe i kao senzori za praćenje rada cilindara, što dodatno povećava cijenu rezervnih dijelova.
- Kvačilo i zamajac kod dizel motora su pojačani zbog start-stop sistema i trajniji su nego ranije, ali kada se istroše, nešto su skuplji.
S obzirom na to da su današnji servisni intervali između 20.000 i 40.000 km, rjeđi su odlasci u servis, a neki proizvođači imaju redovne servise svake druge godine.
Troškovi održavanja su se smanjili u odnosu na ranije, ali su rezervni dijelovi i maziva nešto skuplji.
Ukupno gledano, održavanje je sada povoljnije jer je manje radnih sati potrebnih u servisu.
Može se reći da je održavanje današnjeg dizel motora isplativije do 150.000 km, kada kod većine proizvođača vjerovatno neće biti većih problema osim redovnog održavanja.
Kod savremenih dizel motora, koji su dugo na tržištu, mnogi dijelovi u izduvnom sistemu i sistemu ubrizgavanja su unaprijeđeni, pa je broj problema sa ključnim i skupljim komponentama smanjen.
Ako posmatramo motore koji zadovoljavaju Euro 6 normu izduvnih gasova od 2014. godine do danas, možemo reći da se uz redovno održavanje današnji dizel motori mogu koristiti između 300.000 i 500.000 km bez većih kvarova, što je, recimo, teško postići kod hibridnih i električnih vozila.