UMJETNIČKO DJELO

U Engleskoj pronađen 55 metara dug prikaz čovjeka s palicom, vjerovatno se radi o mitskom junaku Herkulu

Stvaranje ovog umjetničkog djela, uklesanog u vapnenački temelj na brežuljku, vjerojatno je imalo svrhu označavanja mjesta okupljanja za vojske Zapadnih Saksonaca koje su se pripremale za borbu protiv invazije Vikinga

Na brežuljku iznad sela Cerne Abbas u Dorsetu, u Engleskoj, nalazi se veliki reljef iz ranog srednjeg vijeka koji prikazuje golog, ćelavog muškarca s masivnom palicom, a prema novom istraživanju, vjerojatno je riječ o mitskom junaku Herkulu.

Stvaranje ovog umjetničkog djela, uklesanog u vapnenački temelj na brežuljku, vjerojatno je imalo svrhu označavanja mjesta okupljanja za vojske Zapadnih Saksonaca koje su se pripremale za borbu protiv invazije Vikinga, navodi se u istraživanju objavljenom u januarskom broju časopisa Speculum. Kasnije su redovnici u Cerne Abbasu, vjerojatno ne želeći poganskog lika među sobom, reinterpretirali ogroman reljef kao lokalnog sveca, Eadwolda, ističe tim.

"Redovnici iz Cernea ne bi prikazali svog zaštitnika sveca golog da su ga iznova uklesavali, ali su ga rado iskoristili kao sliku Eadwolda za vlastite potrebe", rekao je koautor istraživanja Tom Morcom, postdoktorski istraživač na Odsjeku za filozofiju, klasičnu književnost, historiju umjetnosti i ideje na Univerzitetu u Oslu, Norveška.

Nije tako star kao što se mislilo

Arheolozi su već stoljećima znali za diva iz Cerne Abbasa, ali mnogi su mislili da potječe iz prahistorijskih vremena. To se promijenilo 2021. godine kada su istraživanja otkrila da je div puno mlađi, datirajući između 700. i 1110. godine. Ovaj vremenski okvir, temeljen na tehnikama datiranja optički poticanom luminescencijom (OSL), pokazuje da je pojava diva u anglo-saksonskom periodu savremena Vikingovskom dobu (793. do 1066. godine).

Div je impozantna atrakcija visoka 55 metara s palicom stisnutom u desnoj ruci. Lijeva ruka mu je ispružena, a vjerojatno je prvobitno držala Herkulov ikonični lavlji kožuh, koji je dobio ubijanjem zvijeri kao dio svojih 12 podviga, tvrde istraživači. Srednjovjekovni umjetnici također su uključili bradavice, rebra, remen i spolni organ ćelavog muškarca.

Tokom srednjeg vijeka, mit o Herkulu bio je dobro poznat i doživio je porast interesa tokom devetog stoljeća, ističu istraživači. Značajna zakrivljena palica jedan je od znakova koji upućuju na to da reljef prikazuje junaka, jer je ovo oružje "djelovalo kao identifikacijska oznaka, poput ključeva svetog Petra ili točkova svete Katarine", napisali su naučnici u istraživanju.

Imao je novi izgled

Dodaju da se reljef nalazi samo 26 kilometara južno od Portlanda, mjesta prvog zabilježenog susreta između anglo-saksonskih i vikinških pljačkaša, koji se dogodio nekoliko godina prije Vikingovog napada na Lindisfarne 793. godine. U regiji postoje i drugi rani srednjovjekovni vapnenački reljefi, a ovaj bi mogao poslužiti kao okupljalište lokalnih snaga koje su se pripremale za borbu protiv Vikinga jer je mjesto bilo blizu svježe vode i opskrbe lokalnih posjeda, tvrde istraživači.

"Postalo je jasno da je Cerne Giant samo najvidljiviji od čitavog skupa ranih srednjovjekovnih karakteristika u krajoliku", rekla je koautorica istraživanja Helen Gittos, docentica ranog srednjeg vijeka na Univerzitetu u Oxfordu.

U 11. stoljeću, lokalni su redovnici Herkulesu dali novi izgled, ponovno ga brendirajući kao Eadwolda iz Cernea, pustinjaka devetog stoljeća koji se smatra bratom kralja i čudotvorcem.

"Div je dugo voljen i njegovan, a takva ponovna identifikacija nastavlja se i do danas", rekao je Morcom.