Region

U JAT-ov avion koji se srušio prije 50 godina postavljena je bomba u koferu. SFRJ nikad nije objavila ime čovjeka koji je unio

Avion danas nepostojeće kompanije Jugoslovenski aerotransport (JAT), u kojem su bila 23 putnika i pet članova posade, krenuo je iz Stockholma za Beograd, preko Kopenhagena i Zagreba, na letu 367, prije tačno pola stoljeća. Na krajnje odredište nikada nije stigao. Bomba koju su do danas nepoznati počinitelji postavili u avionu eksplodirala je iznad tadašnje Čehoslovačke, dok je letjelica bila na visini od 10.000 metara. Poginuli su svi, osim jedne žene, stjuardese Vesne Vulović.

“I dalje je ta činjenica nevjerovatna”, kaže Ilija Kukobat, historičar vazduhoplovstva i saradnik Instituta za savremenu historiju.

“Bilo je slučajeva ljudi koji su preživjeli padove s velikih visina, recimo sovjetski i britanski avijatičari tokom Drugog svjetskog rata, ali da netko preživi pad sa 10.000 metara…”.

Istraga, vođena u tadašnjoj Čehoslovačkoj, pokazala je da je eksplozija bombe uzrok pada aviona, piše Slobodan Maričić za BBC.

“Jugoslovenski istražitelji pozvani su da sudjeluju u čehoslovačkoj istrazi. U kratkom rezimeu izvještaja, koji je objavila naša Savezna uprava za civilnu zračnu plovidbu, u redovnom godišnjem biltenu o redovnim avionskim nesrećama, pisalo je da je u pitanju bila bomba”, objašnjava Kukobat.

Do pada aviona došlo je zbog eksplozije kofera koji se nalazio prislonjen uz pregradni zid prvog prtljažnika, ispričao je Zlatko Vereš, tadašnji načelnik jugoslovenske Kontrole letenja i stručnjak za avionske nesreće, za Politiku prije deset godina.

“Ispredane su različite teorije, jer rukovodstvo SFRJ nikada nije željelo objaviti ime čovjeka koji je unio bombu u avion , iako je nepobitno utvrđeno da je riječ o pripadniku hrvatske ekstremne emigracije”, kazao je Vereš.

Teorije zavjere o padu aviona

Tih godina je “bila pojačana aktivnost neprijateljske emigracije, konkretno ustaške”, kaže Kukobat.

Bilo je i drugih teorija – jedna od njih je da su pripadnici češke vojske tokom vojne vježbe oborili avion koji navodno nije smio tuda letjeti.

“To su sve teorije zavjere, nikada to nije dokazano”, smatra on.

Vesnu Vulović je spasilo to što je ostala u zadnjem dijelu aviona koji je ostao relativno čitav, pa su se repne upravljačke površine ponašale kao krilo i ublažile pad.

PROČITAJTE  Nenad Periš: Zvala me policija, očekivao sam sretniju informaciju. Jako mi je teško

Jatov avion DC-9 pao je kod sela Srpska Kamenica, danas u Češkoj. Vesnu je pronašao tamošnji šumar Bruno Henke.

“Cijepao sam drva u šumi kada sam čuo eksploziju. Istrčao sam vani i vidio kako ljudi lete kroz zrak”, izjavio je on koju godinu poslije nesreće. U vojsci je, kaže, naučio koliko je značajna prva pomoć, pa je pomogao u previjanju 22-godišnje Vesne.

“Kada su stigla bolnička kola, položili smo djevojku na nosila i predali je ljekarima”, dodao je.

Henkeu se ubrzo poslije toga rodila unuka – dobila je ime Vesna, piše BBC.

Vijest da je Vulović preživjela pad sa 10.000 metara “zbunila je vrhunske medicinske stručnjake i šokirala svijet”, piše RTV revija u tekstu iz 1979. “Čudo nije bila prava reč, trebalo je smisliti novu”.

Boban Mitrović, stjuard u penziji, tih dana je očekivao prvi raspored letenja po završetku napornog šestomjesečnog kursa za avionko osoblje. JAT je tih godina bio omiljeni poslodavac među mladima, zbog mogućnosti da se proputuje svijet, a i pristojno zaradi, i konkurencija za prijem na obuku je bila ogromna, kaže on.

“Kao da mi je život stao kada sam čuo vijest o ovoj tragediji. Nije mi bilo svejedno kada sam vidio da mjesec dana poslije, trebam biti u posadi leta za Prag”, sjeća se Mitrović.

Vesna Vulović

Ipak nije odustao i dvije godine poslije tragedije, upoznao je Vesnu Vulović, koja je poslije dugog oporavka počela raditi kao takozvana zemaljska stjuardesa, sve do penzije.

Pedeset godina kasnije, na službenom sajtu Guinnessove knjige rekorda i dalje piše njeno ime – preživjela je pad s najveće visine u historiji.

Zbog svega toga njen slučaj je decenijama izazivao veliku pažnju medija širom svijeta.

Čak su i čuveni MythBustersi (Razbijači mitova/predrasuda) s kanala Discovery, snimili epizodu o njoj i provjerili kako je moguće da je preživjela.

Preživjela zahvaljujući “srpskoj tvrdoglavosti”, špinatu i ribljem ulju?

“Na 10.000 metara nema života, plus dekompresija radi svašta, može napraviti veliku štetu… samo to da je preživjela je čudo, a kamoli pad”, kaže Kukobat.

PROČITAJTE  Poruka iz Berlina: Milanović i Erdogan žele iskoristiti rat u Ukrajini

Ni Luka Popović, stručnjak za aviosaobraćaj, ni danas ne može objasniti kako je Vulović, za koju su mediji tada pisali da je “sedam puta izbjegla smrt”, preživjela pad sa 10.000 metara.

“Bomba je bila postavljena u dijelu gdje je prtljag. Pored toga što se zbila eksplozija, Vesna Vulović je preživjela i pad”, kaže Popović.

Vulović je ispričala da je bila vezana za sjedište u zadnjem dijelu aviona koji je, poslije eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snijegom pokrivenu planinu. Prema jednom njenom svjedočenju, Vesna Vulović je u Kopenhagenu, kada je ulazila u avion, primijetila da joj je jedan putnik čudan. Navodno se taj muškarac nije vratio u avion i navodno je on postavio bombu, ali ni to nije dokazano, kaže Kukobat.

“Dala sam na stotine intervjua, uvijek ponavljala istu priču. I to da me je, poslije nesreće, pronašao šumar Henke, bivši vojnik Reicha, koji je s grupom seljana baterijskim lampama pretraživao prostor gdje je pao avion. Da je Henkeova kćerka poslije pet mjeseci dobila djevojčicu i dala joj moje ime. A na mjestu tragedije podignut je veliki spomenik. Više o svemu – ni riječ”, rekla je.

Poslije nesreće, Vulović je nekoliko dana bila u komi. Imala je frakturu lubanje, a kasnije i intracerebralno krvarenje. Slomila je obje noge, nekoliko rebara, tri kičmena pršljena i imala frakturu karlice. Zbog tih povreda ostala je paralizirana od struka nadolje.

Zahvaljujući češkim ljekarima, posebno dr. Ivi Fuseku, koji ju je operirao u Pragu, Vesna Vulović je deset mjeseci poslije pada ponovo prohodala. Oporavak je pripisala “srpskoj tvrdoglavosti” i prehrani u djetinjstvu – čokoladi, špinatu i ribljem ulju.

Postala je počasna građanka Srpske Kamenice, a predsjednik Jugoslavije Josip Broz Tito uručio joj je odlikovanje narodnog heroja. Miroslav Ilić, čuveni pjevač narodne muzike, posvetio joj je pjesmu “Vesna stjuardesa”.

Umrla je 2016. godine, piše BBC.



Povezani postovi:

Pretplati se
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare