provedena revizija

Uvesti red na našim cestama i adekvatno kazniti prekršioce: Kako privesti pravdi višestruke povratnike u saobraćajnim prekršajima?

Ured za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine proveo je reviziju učinka "Prekršajni postupci u saobraćaju", s ciljem ispitivanja aktivnosti institucija na osiguranju pretpostavki za efikasno upravljanje prekršajnim postupcima u saobraćaju.

Pored toga, ispitane su aktivnosti uprava policije na izvršenju novčanih sankcija i zaštitnih mjera za prekršaje u saobraćaju.

Obuhvaćeno 12 subjekata

Revizijom je obuhvaćeno 12 subjekata relevantnih za predmetnu oblast: Federalno ministarstvo pravde, Federalno ministarstvo unutrašnjih poslova, pet kantonalnih ministarstava unutrašnjih poslova i pet uprava policije iz Unsko-sanskog, Tuzlanskog, Zeničko-dobojskog, Hercegovačko-neretvanskog i Kantona Sarajevo.

Vremenski obuhvat revizije bio je period 2021-2023, te dostupni podaci za 2024. godinu.

Rezultati revizije ukazali su na potrebu za dodatnim aktivnostima nadležnih institucija kako bi se osigurale pretpostavke za efikasno upravljanje prekršajnim postupcima u saobraćaju i izvršenje sankcija.

"Zakon o prekršajima u FBiH ne uređuje dovoljno jasno i decidno sva pitanja značajna za prekršajne postupke, izvršenje sankcija i zaštitnih mjera koje se odnose na oblast saobraćaja.

Nisu utvrđene efektivne mjere usmjerene na sankcionisanje višestrukih povratnika u činjenju saobraćajnih prekršaja koji predstavljaju najveću opasnost u ovoj oblasti", navodi se u saopćenju iz Ureda za reviziju institucija u FBiH.

Podzakonski akti

Federalno ministarstvo pravde još uvijek nije donijelo podzakonske akte kojima su se trebali regulisati postupak i uvjeti za izvršenje sudskog rješenja o lišenju slobode kažnjenika zbog neplaćanja novčane kazne te uvjeti obavljanja poslova za opće dobro ili poslova za dobro lokalne zajednice.

Navodi se da uprave policije nisu poduzimale dovoljne aktivnosti na planiranju i realizaciji potrebnih mjera s ciljem efikasnog raspoređivanja kadrova, provođenja intenzivnih kontrola saobraćaja. te pokretanja prekršajnih postupaka.

Prisutne su velike razlike u upravama policije iz uzorka u broju organizovanih akcija kontrole saobraćaja, izdatim prekršajnim nalozima i angažmanu policijskih službenika. Tehnički kapaciteti se razlikuju od uprave do uprave, a izostao je planski pristup u uspostavi nedostajućih kapaciteta.

Izostale potrebne mjere

Izostale su potrebne mjere s ciljem efikasnog izvršenja izrečenih novčanih kazni, iako iznos nenaplaćenih kazni raste iz godine u godinu.

Utvrđeno je da je u revidiranom periodu evidentirani iznos nenaplaćenih novčanih kazni u pet kantona iznosio više od 59 miliona KM. Mjera lišenja slobode zbog neplaćenih novčanih kazni u praksi nije bila provodiva.

"Unapređenjem upravljanja prekršajnim postupcima u saobraćaju moguće je ostvariti značajnu dodanu vrijednost koja se ogleda u zaštiti javnog interesa, efikasnijoj naplati novčanih kazni, povećanju saobraćajne discipline, te zaštiti života ljudi i njihove imovine", ističu iz Ureda za reviziju institucija u FBiH.