Usvojen plan

Vraćaju se jeftini dizelaši? Njemačka smanjuje subvencije za električne automobile

Plan njemačke vlade je da do 2030. godine na putevima u toj zemlji bude 15 miliona električnih automobila. Kako se sada čini, taj cilj je utopijski.

Umjesto 4.500 eura, od januara 2024. godine u Njemačkoj ekološki bonus za kupce električnih automobila će pasti na 3.000 eura, a zbog dugih rokova isporuke vozila proizvođači su već počeli da ovaj nedostatak državnih subvencija uračunavaju u cijene.

Rezultat novih uslova: popusti za e-automobile pali su sa 9,3 odsto na 8,7 odsto u roku od mjesec dana. Zbog toga postoji veliki rizik od cjenovnog šoka, piše WirtschaftsWoche.

“Budućnost će biti teška”, rekao je početkom avgusta šef studije i stručnjak iz Centra za automobilska istraživanja (CAR) Ferdinand Dudenhofer.

VW grupa, koja je u julu pretekla Teslu po broju registracija električnih vozila u Njemačkoj, trenutno još može da isporučuje određene modele po starim, subvencionisanim cijenama.

Tesla bi uskoro trebalo da najavi novu rundu sniženja cijena, što će dovesti do značajnog pada profitabilnosti.

“To je trka koja će pokazati ko je prvi na njemačkom tržištu automobila. I nije samo pitanje rangiranja, jer ko god danas dominira na njemačkom tržištu električnih automobila, gradi bazu kupaca koja obezbjeđuje dugoročnu konkurentsku poziciju“, opisao je situaciju Dudenhofer.

Dugoročno, Tesla ima prednost: kompanija pravi većinu sopstvenih dijelova, što je prednost u odnosu na njemačke proizvođače automobila koji kupuju dijelove od niza dobavljača.

“Što Tesla više proizvodi, to će biti niži jedinični troškovi”, objasnio je Dudenhofer. Njemački proizvođači bi, sa druge strane, morali da prihvate gubitke da bi izdržali smanjenje cijene.

Dok se popusti na e-modele tope, a tržišni uslovi zaoštravaju, popusti na klasične benzinske i dizel motore su sve veći.

Neposredno pre IAA sajma automobila u Minhenu, mnogi proizvođači su nudili velike popuste; u avgustu je prosječan automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem ponuđen sa popustom od 17,8 odsto. Ovaj nivo smanjenja nije zabilježen od početka pandemije koronavirusa, kada je tražnja bila na dnu.

Sve u svemu, automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem i dalje su znatno jeftiniji od električnih vozila, koja koriste (i dalje) skupe baterije. Pošto jeftinije baterije nisu na vidiku, električna vozila neće uskoro prestići dizel i benzinska po broju novih registracija.

U Njemačkoj je u dosadašnjem dijelu godine registrovano 1,64 miliona novih automobila, od čega 268.926 električnih. Plan njemačke vlade je da do 2030. godine na putevima u toj zemlji bude 15 miliona električnih automobila. Kako se sada čini, taj cilj je utopijski.