Klizišta i bujične poplave koje su pogodile Konjic i Jablanicu pored ljudskih žrtava izazvale su i velike štete na željezničkoj infrastrukturi zbog čega trpi cjelokupna bh. privreda.
O kolikom gubitcima je riječ teško je procijeniti, no, pretpostavlja se da se radi o višemilionskim.
Željeznički promet prema Republici Hrvatskoj već je dvije sedmice u zastoju zbog čega ozbiljne štete trpe Luka Ploča i Naftni terminali FBiH, kao i cjelokupno bh. privreda.
Pruga Sarajevo - Ploče strateški je prometni koridor kojim se sirovinom opskrbljuju metalska, građevinska i druga industrija, a u prvih devet mjeseci 2024. godine prosječno se tim koridorom dnevno prevozilo do 7.000 tona robe.
U Luci Ploče za sada ne izlaze sa službenim podacima koja količina robe je blokirana i kolika je procijenjena šteta uzrokovana prekidom željezničkog transporta.
„Prekid prometa utjecat će na poslovanje kompanije, no u ovom trenutku je teško procijeniti u kojem obimu, a detaljnije informacije o tome će biti uključene u službenim izvješćima kompanije s obzirom na činjenicu da je Luka Ploče d.d. kompanija izlistana na Zagrebačkoj burzi“, naveli su u svom odgovoru Feni iz Uprave Luke Ploče.
U odgovoru se dodaje kako se nadaju da će željeznički promet što prije biti uspostavljen, a u međuvremenu Luka Ploča iznalazi alternativna rješenja za prijevoz robe.
Predsjednik Uprave Naftnih terminala FBiH Josip Tomić u razgovoru za Fenu potvrdio je kako su već prvih dana nakon poplava imali veliki pad, čak preko 50 posto otpreme.
"Gorivo željeznicom ide iz Rijeke, u kojoj se i otvaraju nalozi. Što se tiče cisterni, prvih dana ih je bilo malo, jer one moraju ići preko Kupresa. Prema podacima zadnja dva-tri dana, kako je pušten promet preko Jablanice, poboljšalo se stanje kad je u pitanju otprema. I dalje ćemo trpjeti jer je smanjen promet, dok se ne uspostavi željeznički promet, a željeznicom mi otpremamo negdje oko 5.000 tona mjesečno", izjavio je Tomić.
U ovom trenutku, dodao je, teško je govoriti o konkretnim ciframa.
"Uglavnom zadnja dva-tri dana se povećao promet jer se povećao broj autocisterni. Prijevoz željeznicom je trajno umanjen, a na kraju mjeseca ćemo znati o kojim brojkama je točno riječ. Nije to veliki pad, ali za nas kao manju tvrtku to ipak jest veliki udarac. U Luci Ploče je, na primjer, veći pad jer su oni sto posto vezani za željeznicu kada je u pitanju transport ugljena i ostalih stvari", kazao je predsjednik Uprave Naftnih terminala FBiH.
Izrazio je i nadu da će što prije doći do normalizacije situacije.
"Kroz medije pratimo odluke Vlade (FBiH) da će ubrzati uspostavu željezničkog prometa što će nama puno značiti. Nadamo se da će to biti u nekom razumnom roku, a prema nekim informacijama, to može biti od jednog do tri mjeseca, uglavnom mi na to ne možemo utjecati", zaključio je Tomić.