nevjerovatna priča

Čudesan poduhvat dirigenta: Godinama restaurirao note muzike koju su svirali zatvorenici u Auschwitzu. Sad će prvi put biti puštena

Fragmenti muzičkih partitura otkrivenih u Auschwitzu bit će pušteni prvi put sljedeće sedmice nakon što ih je kompozitor mukotrpno restaurirao.

Leo Geyer, koji je i dirigent, rekao je da je slučajno naišao na kolekciju muzičkih rukopisa tokom posjete nacističkom logoru 2015. godine, piše CNN.

Geyer je bio u posjeti bivšem nacističkom koncentracionom logoru nakon što je dobio zadatak da komponuje muzičku partituru u znak sjećanja na Martina Gilberta, britanskog historičara i stručnjaka za holokaust koji je umro u februaru te godine.

Geyer nije bio Jevrej, već je otputovao u Poljsku kako bi stekao "osećaj težine" Gilbertovog djela. Dok je bio tamo, sastao se sa arhivistom u memorijalu i muzeju Auschwitz-Birkenau, koji je spomenuo da imaju ostatke nota koje su aranžirali i svirali orkestri u logoru.

"Znao sam da su u Aschwitzu postojali orkestri i o tome smo pričali, jer me je, kao muzičara, to zanimalo", rekao je Geyer u telefonskom intervjuu za CNN u četvrtak.

"Tek tada je pomenuo rukopise u arhivi. Umalo sam se prevrnuo kada mi je prvi put rekao – nisam mogao vjerovati da je tako nešto prošlo gotovo nezapaženo skoro 80 godina.”

Mjesec dana kasnije, Geyer se vratio u Poljsku kako bi provjerio rezultate.

"Tada sam shvatio zašto je trebalo toliko vremena da se ljudi zainteresuju“, rekao je, objašnjavajući da arhiva sadrži "210 muzičkih djela različitog stepena dovršenosti“.

"Muzika je uglavnom uništena, tako da ono što je ostalo je skoro kao polomljena slagalica, osim toga ih ima nekoliko i sve su pomiješane zajedno“, rekao je, dodajući da se od tada vraćao još četiri puta.

Geyer, koji je doktorirao muziku i kompoziciju na Univerzitetu Oksford, rekao je da je odlučan da rekreira te komade i da ih oživi. Proveo je opsežna istraživanja o svjedočanstvima iz Auschwitza i historije muzike u logorima.

Rekao je za CNN da većina koncentracionih logora ima neki oblik orkestra sastavljenog od zatvorenika koji sviraju na svim instrumentima koji su im bili dostupni.

„U jednom trenutku u Auschwitzu je bilo čak šest orkestara i svi su bili jako sankcionisani od strane SS-a“, rekao je.

"Uglavnom su bili prilično mali i imali su bizarni skup instrumenata“, rekao je on, dodajući da su harmonike i saksofoni – koji nisu zastupljeni u tradicionalnim orkestrima – bili posebno česti. Ostali instrumenti, poput oboe i fagota, bili su potpuno odsutni.

"U ženskom orkestru Birkenaua godinama nije bilo violončeliste, dok u jednom trenutku nije dovedena“, rekao je.

Ta čelistkinja je bila Anita Lasker-Walfisch. Preživjela je holokaust i danas živi u Britaniji. Njen unuk Sajmon Volfish, bariton, bit će dio predstave u londonskom Sadler's Vels teatru u ponedeljak.

Prisjećajući se svog iskustva u internetskom intervjuu za fondaciju za Dan sjećanja na holokaust, Lasker-Wallfisch je rekla: „To što sam preživjela skoro godinu dana u Auschwitzu bez ikakve sumnje je zbog činjenice da sam postala član logorskog orkestra. Sve dok su Njemci željeli orkestar, bilo bi kontraproduktivno da nas ubiju.

Naš zadatak se sastojao od sviranja svakog jutra i svake večeri na kapiji kampa kako bi odlazeći i dolazeći radni komandosi uredno marširali na marševe koje smo svirali. Također smo morali da budemo dostupni u svakom trenutku da sviramo pojedinim SS osoblju koje bi dolazilo u naš blok i htjelo da čuju muziku nakon što su hiljade ljudi poslali u smrt.”

Orkestri su ponekad u tajnosti svirali za druge zatvorenike, rekao je Geyer.

“Mnogi ljudi su bili izuzetno zahvalni na muzici koju su čuli, dala im je osjećaj normalnosti na inače nezamislivom mjestu – tračak dnevne svjetlosti u tami.”

Bilo je i prilika da se muzika koristi za podizanje.

„Mnogi muzičari su počeli da se bune sa onim što mi zovemo muzičkim kriptogramima, što je mjesto gdje imate poruke na neki način u muzici“, rekao je Geyer, opisujući "bezobrazne" postupke poput utkanja poljske himne u muziku za marš.

Mnogi dijelovi koje je Geyer otkrio su nepotpuni, a neki su spaljeni po rubovima. Njegov zadatak je bio da spoji odgovarajuće dijelove i prekomponira dijelove koji nedostaju.

„Postoji prava mješavina“, rekao je Gejer. „Postoji neka štampana muzika koja je malo interesantna. Zanimljivija stvar je muzika u kojoj su pisali kompozicije ili aranžmane po sjećanju.”

“To je zapanjujuće teška stvar za uraditi. To je kao da pokušavate da se sjetite romana, riječ po riječ, ali muzika je mnogo komplikovanija”, dodao je on.

Četiri od restauriranih komada izvest će Constella Music, Geyerova kreativna moćnica čiji rad obuhvata opersku, plesnu, filmsku i koncertnu muziku, u Sadler's Wells-u. "Orkestri Auschwitza" bit će izvedeni u okviru koncerta povodom desete godišnjice Constella Music.

Odsvirat će se onako kako je to moglo biti u to vrijeme, uz harmonike i saksofone i bez drvenih duvačkih instrumenata.

“Zvuči gotovo zlokobno”, rekao je Geyer, koji je dodao: “Postavljamo ovaj događaj kako bismo podigli svijest i finansirali ostatak posla i predstaviti cijelu seriju kako bi ljudi mogli čuti ovu muziku širom svijeta.”