Vijesti

Damir Filipović, bivši ministar građenja, odgovorio i Efendiću i Kapiždiću: Počnite, konačno, čitati

Bivši ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša u Vladi KS Damir Filipović, reagirao je na izjave načelnika Novog Grada Semira Efendića i trenutnog ministra ovog resora Faruka Kapidžića o tome kako i kakve zgrade treba graditi u Sarajevu.

Njegovu reakciju prenosimo u cjelosti:

Kapidžić vs. Efendić

Studija o zaštiti urbanih ventilacionih koridoria je u posljednje vrijeme digla veću prašinu nego sama situacija sa virusom COVID 19. Sve bi imalo smisla da je načelnik Efendić pročitao studiju i da se nije bavio paušalno informacijama. Također ministar Kapidžić, da li u želji da uradi nešto (obzirom da do sada nije uradio ništa, nego “jaše” na krilima prethodne Vlade KS) je istrčao u ofsajd, nerazmišljajući o konsekvensama, te tražio doista nešto što je u suprotnosti sa zakonom.

Pokušt ću da obuhvatim sve navode oba aktera u ovoj unutarstranačkoj (SDA) “ljubavnoj priči”, ali prije toga da napišem nešto o studiji.

1. Studija je naručena još prije 26.12.2018.godine (prije Vlade KS šestorke),

2. Vlada Japana je finansirala izradu Studije uz provedbu EBRDa, te pratila njenu izrdu, a u sklopu projekta GCAP – Zeleni akcioni plan KS

3. Primjere ovakve i slične Studije imamo u različitim dijelovima svijeta,

4. Studiju je radila firma ATKINS uz pomoć domaćeg partnera ENOVA;

5. Autori Studije su: Prof. dr. Muhamed Hadžiabdić, Prof. dr. Sanda Midžić-Kurtagić, Samra Arnaut, diplomirani inžinjer mašinstva, Tarik Begić, diplomirani inžinjer mašinstva, Fejsal Ćorović, diplomirani inžinjer mašinstva, a konsultant je bio Profesor emeritus Kemal Hanjalić, FREng, FInstP, FASME, F-ANUBiH

6. Studija je dala preporuke i ne oslikava službenu politiku Kantona Sarajevo, te definira:

• Definira 2 glavna zračna koridora Glavna saobraćajnica (M.Dvor – Stupska petlja i riječni tok rijeke Miljacke)

• Sporedni zračni koridori i to: Južna longitudinala, Sjeverna longitudinala, te Alipašina ulica

• U cilju zaštite koridora predlaže:

▪ Sprečavanje gradnje novih zgrada u zoni od 20m od obale rijeke Miljacke i ruba glavne saobraćajnice s obje strane koridora.

▪ Ograničavanje visine zgrada na 20m (P+6) u zoni od 200m s obje strane glavnih ventilacionih koridora.

▪ Maksimalni koeficijent izgrađenosti ≤ 1.

▪ Primjena tehničkih smjernica za prostorno planiranje i projektovanje objekata s ciljem poboljšanja strujanja zraka.

▪ Sprječavanje izgradnje duž koridora Alipašina ulica-Skenderija u zoni od 20m na desnoj strani ceste. Sprječavanje gradnje na površinama parka na lijevoj strani ceste.

▪ Sprječavanje gradnje novih zgrada u zoni od 20m s obje strane Južnog koridora.

▪ Sprječavanje gradnje novih zgrada na površini od 30m s obje strana ventilacionih koridora Alipašino Polje 1 i Alipašino Polje 2

• Također predlaže formiranje zelenih koridora, spajanjem zelenih površina, opelenjivanjem (ozelenjavanje) novih i postojećih parkovskih površina.

Ministar Kapidžić navodi i izjave:

Izmjena 14 pravosnažnih Regulacionih planova – ovakav pristup može samo donijeti nove probleme u smislu potraživanja obeštečenja investiroa od strane subjekata planiranja definisanih u Zakonu o prostornom uređenju KS, u prevodu nemoguće je mjenjati RP na štetu investitora jer bi imalo nesagledive posljedice. Ovaj problem bi se mogao riječiti na sasvim drugi način, a dozvolila bi se visoka gradnja i umanjio njen uticaj na postojeće ventiliranje Sarajeva. (Na jednoj od stranica Studije se nalazi rješenje ovog problem!)

Instrukcija koja je poslana prema Općinama – nema obligatorna svojstva, Odluka o zaštiti kvalitete zraka koja je prilikom dolaska Ministra Kapidžića ostala u formi nacrta je akt koji može obavezati subjekte planiranja ali samo za buduće planiranje jer proizilazi iz Federalnog Zakona.

Preporuka Vladi KS, ministarstvu i Zavodu- Obzirom da je u toku izrada Urbanističkih planova KS, u tekstualnom dijelu se mogu dati obaveze nižim subjektima planiranja prilikom usvajanja smjernica i izrade Regulacionih planova.

Vlada KS u prethodnom mandatu je usvojila Studiju kao i zaključke koji obavezuju Zavod za planiranje razvoja KS i Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS sa jasnim obavezama i rokovima koji do danas nisu ispoštovani, tako da nije bilo potrebno donositi Odluku o provođenju Studije.
Sa ovom “kupovinom vremena” omogućava se Općinama da donesu sve Regulacione planove i Urbanističke projekte, te da udovolje svim investitorima bez poštivanja Studije.

Što se tiće zemljišta kod RTV doma, imovinom oćine upravlja općinsko vijeće, te donosi Odluku o javnoj prodaji, kao što donosi Odluku o pristupu izrade RP (koji je usvojen).
Obzirom da ministarstvo prema članu 48. Zakona o prostornom uređenju izdaje urbanističku saglasnot za objekte preko 10.000m2, a kako je članom 141. istog Zakona definisan prenos nadležnosti na općinske načelnike u ovom pogledu imam informaciju da je ministarstvo izvršilo prenos nadležnosti na općinu za Kongresni centar još prije preuzimanja mandata Vlade KS šestorke.

Zakonska obaveza kontrole prostora – Ministarstvo ne može kontrolisati prostor i nema tu nadležnost. Nadležnosti ministarstva kao i drugih subjekata planiranja su definisane u članu 25. Zakona o prostornom uređenju. Nadležnost ministarstva je praćenje zakonitosti provođenja Zakona.

Načelnik Efendić navodi i izjave:

Prostorno planiranje je nadležnost lokalne samouprave – ovi navodi načelnika Efendića imaju svoje uporišet, međutim kako bi se Sarajevo posmatralo kao jedinstven prostor planiranja, neophodno je vratiti nadležnosti planiranja Gradskoj upravi Grada Sarajeva (lokalna samouprava) tada bi planiranje imalo smisla.

Zaustavljanje gradnje neće riješiti zagađenje zraka u Sarajevu – istina, ali će svakako zaustaviti dalje narušavanja kvaliteta zraka. Ako sada sa postojećim visokim objekatima imamo strujanje zraka 1.8 m/s, uz sve fizičke barijere, sa novom granjom bi došlo do smanjenja referentne brzine strujanja i samim tim bi se duže u sarajeskoj kotlini zadržavale PM čestice i nagomilavale iz dana u dan, te bi imali cjelogodišnji problem a ne samo u zimskom periodu.

Vlada šestorke izabrala nosioca izrade Studije – ova konstatacija je laž, obzirom da je prije dolaska Vlade šestorke već bio izabran nosilac izrade.

Nije smanjenje nego zabrana gradnje – navedeno je nešto što sam već ranije osporio citirajući preporuke koje je dala Studija. Zabrana se odnosi samo na 20m na obje strane od Glavnih koridora.

Da sumiram, postoji rješenje koje neće ići na štetu ni kvalitete zraka, ni ministarstva, općina, kao ni na štetu investitora. Rješenje se nalazi u Studiji, samo je treba pročitati. U ovim izjavama za medije objelodanjeno je veliko neznanje, nepoznavenje procedura, kao i neistina od strane aktera.

Nemojte se svađati, nije lijepo! Počnite čitati!