Incident za incidentom

Je li ovo ljeto loših turista ili zašto se turisti loše ponašaju

Iako se ovo može činiti kao ljeto loših turista, moglo bi predstavljati prilično neugodnu istinu: sve dok su ljudi putovali, mi smo se loše ponašali.
turisti pariz

Čini se da ovog ljeta svaki dan donosi novi naslov o turistima širom svijeta koji se loše ponašaju. Prošle sedmice su se dva pijana Amerikanca ušuljala u zatvoreni dio Eiffelovog tornja i spavala visoko iznad Pariza. Prethodne je sedmice jedna Francuskinja uhapšena jer je urezala srce i svoje inicijale u kultni italijanski Krivi toranj u Pisi. Kanadski tinejdžer uništio je 1.200 godina star japanski hram prošlog mjeseca, neposredno nakon što je muškarac iz Bristola urezao dva imena u rimski Koloseum i rekao vlastima da nije svjestan starosti arene. A ko bi mogao zaboraviti njemačku turistkinju koja je upala na nastup unutar svetog hrama na Baliju i skinula se gola – nakon što je prethodno ostala bez računa u nekoliko lokalnih hotela, piše BBC. Postavlja se pitanje zašto se turisti loše ponašaju?

Čini se kao da je cijeli svijet zaboravio kako se ponašati u tuđim domovima. No iako se ovo može činiti kao ljeto loših turista, moglo bi predstavljati prilično neugodnu istinu: sve dok su ljudi putovali, mi smo se loše ponašali.

Od Pompeja do egipatskih piramida, neka od najpoznatijih svjetskih čuda koje je napravio čovjek puna su ožiljaka hiljadama godina starim grafitima koje su u svoje zidove urezali drevni posjetitelji. Nije tajna da su mnogi od "najvećih" svjetskih putnika – poput Kristofora Kolumba i Hernana Cortesa – bili među najgorima. A prema Lauren A Siegel, predavačici turizma i događanja na Univerzitetu Greenwich u Londonu, još u 18. i 19. stoljeću bilo je uobičajeno za britanske plemiće koji su krenuli na veliku turneju po Evropi omalovažavati i zanemarivati ljude i mjesta na kojima bili u posjetu.

Ono što je drugačije u vezi s ovim ljetom jest da sve češće slušamo o lošim putnicima – a to bi u konačnici moglo biti i dobro. Sa svakim novim izvješćem o jezivom, gluhom ili običnom ponašanju bez poštovanja, čini se da naš kolektivni bijes raste, što dovodi do onoga što bi mogao biti trenutak obračuna za loše turiste.

U doba povećane svijesti o privilegijama i načinu na koji se odnosimo prema drugima iz različitih kultura, ova povećana usredotočenost na ovlaštene i bezobrazne putnike može se činiti kao prirodan napredak iz drugih nedavnih društvenih pokreta. No stručnjaci sugeriraju da kombinacija čimbenika uzrokuje loše ponašanje u inozemstvu i novootkrivena pozornost koju tome pridajemo.

Prema Siegelu, za razliku od prošlih godina, mnogi se putnici danas takmiče za lajkove i preglede na društvenim mrežama.

"Ljudi se vraćaju ekstremnijim postupcima za svoje feedove na Instagramu ili TikToku", primijetila je. Ironično, računi na društvenim mrežama poput masovno popularnog Passenger Shaminga također se koriste za prozivanje bezosjećajnog i nepoštivajućeg ponašanja.

David Beirman, pomoćni saradnik na Univerzitetu za tehnologiju u Sydneyu, primijetio je da je gotovo 1,5 milijardi ljudi putovalo u inozemstvo 2019. S obzirom na to da su putovanja sada porasla na najviši nivo od prije pandemije, rekao je da je neizbježno da će neki turisti misliti da je "cool pozirati" goli ispred hrama na Baliju, opijati se na islamskom svetom mjestu ili plesati ispred nacističkog koncentracijskog logora".

Gail Saltz, voditeljica emisije Kako mogu pomoći? podcast, rekla je da vidi i druge faktore u igri, uključujući "osvetničko putovanje" nakon godina zatvaranja zbog pandemije i tjeskobe. “Ljudi imaju taj osjećaj da je jedino pošteno da sada mogu raditi stvari koje nisam [tokom karantina], a mogu ih raditi u velikom broju”, rekla je. "Dolaze s načinom razmišljanja da su [strane zemlje] velika zabava i da ja mogu raditi šta želim."

Saltz posebno nije iznenađen brojem ljudi koji su uhvaćeni kako urezuju svoja imena na antičke spomenike. "Misle da je ovo prilika da se ovjekovječe."

Ipak, sramotni naslovi ovoga ljeta mogu ponuditi priliku za promjenu. Svakim novim prekršajem podsjećamo se da je međunarodno putovanje privilegija.

Nigdje ova inherentna istina nedavno nije bila očiglednija nego na Havajima. Dok su harali najsmrtonosniji šumski požari u modernoj historiji SAD u dijelovima Mauija (jednog od najpopularnijih turističkih odredišta u SAD), hiljade ljudi u potrazi za plažama nastavile su letjeti, a jedan mještanin rekao je za BBC da su turisti plivali u "istim vodama u kojima su naši ljudi umrli u tri dana prije".

Privilegija donosi odgovornost i možemo se samo nadati da, baš kao što se možda ustuknemo pred #passengershaming slikom putnika čije bose noge počivaju na tuđoj glavi, naučimo kolektivno zadrhtati pri pomisli na putnike koji se žale da više ne mogu voziti zipline u Lahaini usred prirodne katastrofe.

Lijepa stvar kod putovanja je to što svjetska čuda postaju još divnija nakon što ih sami posjetite. Više nam je stalo do onoga što znamo i skloniji smo zaštititi to – ili barem ne uništiti.

Nedavni film Oppenheimer oštro ističe poentu. U nezaboravnoj sceni, američki ministar rata Henry Stimson oštro uklanja Kyoto s popisa gradova koji su ciljani za atomsku bombu. Drevna japanska prijestolnica, sa svojim hramovima i samostanima, bila je previše dragocjena da bi se uništila. Znao je to, rekao je, jer je tamo bio na medenom mjesecu. U filmu je to smijeh, ali poruka je stvarna. Ne štetimo onome što nam je drago.

Nekoliko je destinacija zauzelo proaktivan pristup ovoj ideji. Turističke žarišne tačke poput Balija i Islanda sada službeno traže od turista da obećaju da će poštovati njihovu kulturu i okoliš nakon što ih posjete. Palau zahtijeva od posjetitelja da potpišu eko-obvezu po dolasku. Lokacije s popisa također sve više reguliraju turiste. Posjetitelji Australije više se ne mogu popeti na Uluru (Ayres Rock), jer ga zemlja priznaje kao sveto mjesto Aboridžina. U međuvremenu, Amsterdam je nedavno pokrenuo reklamnu kampanju "stay away" usmjerenu na pijane Britance.

Siegel pozdravlja ove strože smjernice i ono što vidi kao sve veće prepoznavanje problema od strane suputnika.

Ona ukazuje na novi trend "Instagram vs Reality" u društvenim medijima, gdje ljudi namjerno prikazuju gužve iza kulisa i kaos koji je uobičajen na turističkim žarištima često izostavljen iz savršeno ukomponiranih slika i videa influencera.