Ekonomija

Kako je modni lanac kojeg vole Bosanci i Hercegovci zapao u velike probleme

modni lanac primark

Odjeća, modni dodaci, potrepštine za dom, kozmetički proizvodi, slastice, Disneyjeve kolekcije – raznolik asortiman po niskim cijenama. Ko god je barem jednom zakoračio u trgovine Primarka, irskog trgovačkog lanca brze mode, zna da će taj asortiman naći po cijenama nižima od uobičajenih, čime su se i zadržali na ljestvicama omiljenih lanaca. Bosancima i Hercegovcima ovaj je modni lanac omiljen pa posjete inostranstvu koriste za odlazak u Primark.

No ovih dana mnogima omiljeni Primark dospio je na naslovnice medija, ali ne iz 'najsretnijih' razloga – iz firme su, naime, najavili da zatvaraju nekoliko trgovina u Evropi, i to više nego što su prvobitno planirali. Zbog te će odluke i 'plana restrukturiranja' 420 ljudi ostati bez posla. Nakon velikog pada prodaje u Evropi zatvorili su dvije trgovine u Njemačkoj, a u planu je zatvaranje njih još četiri. Riječ je o trgovinama u Gelsenkirchenu, Kaiserslauternu, Krefeldu i Frankfurtu.

Iz Primarka su naveli da je to dio plana optimizacije poslovanja u Njemačkoj, u kojoj zapošljavaju oko 4.500 ljudi. Lanac je inače u vlasništvu grupacije Associated British Food, iz koje su naveli da je jedan od najvećih uzroka pada profita činjenica da povećane troškove nisu prebacili samo na kupce. Operativna dobit tako je pala za tri posto, na 684 miliona funti.

Zbog ekspanzije posljednjih nekoliko godina prosječna veličina poslovnica u Njemačkoj znatno je veća nego u drugim zemljama, stoga će firma sada igrati i na kartu redukcije veličine trgovina, kojih je ukupno 31. Događa se to unatoč dobrim rezultatima i povećanoj prodaji u Njemačkoj, ali i ostalim evropskim zemljama, kao i u SAD.

Od male trgovine u Irskoj do modnog diva

A kako je taj modni div gradio svoju, preko pola stoljeća staru priču? Pod imenom Penneys osnovao ga je Arthur Ryan u Dublinu u junu 1969., na adresi 47 Mary Street, s ciljem da ponudi Ircima odjeću po pristupačnim cijenama. Uslijedilo je otvaranje trgovina u Corku i Belfastu. No kad su krenuli sa širenjem u Velikoj Britaniji, otvorivši trgovinu u Derbyju 1973. godine, nisu smjeli koristiti naziv Penneys izvan Irske, jer ga je registrirao američki trgovac na malo JC Penney.

No zašto Primark? Priča kaže da Ryan voli talijanski jezik, a riječ 'prima' znači 'prvi'. Također je želio da marka ostavi 'trag' i – Primark je rođen, iako njihova prva trgovina u matičnoj Irskoj još uvijek nosi ime Penneys.

Tokom godina prometnuli su se u međunarodnu modnu silu s 370 trgovina u 14 zemalja i više od 70.000 zaposlenika uz viziju: moda cjenovno pristupačna svima. Nastao od male trgovine otvorene prije 54 godine, Primark danas opslužuje milione kupaca – dnevno. Barem je tako bilo prije, sve dok na vrata evropskih trgovačkih lanaca nije pokucala kriza uslijed inflacije, povećanja troškova života i smanjenja platežne pomoći građana.

Počeli su se širiti 1973. godine, a njihova prva stanica bila je Velika Britanija, danas njihovo najveće tržište, na kojem su prije četiri godine, u Birminghamu, otvorili i najveći svjetski Primark na pet spratova i s 160.000 kvadratnih stopa maloprodajnog prostora. Trgovina u Birminghamu sadrži najveći Primarkov kozmetički studio do sada, brijače i tri lokala s hranom i pićem, uključujući popularni Primark Café s Disneyjem.

Godine 2006. proširili su se u Španiju, nakon čega su uslijedili Nizozemska 2008., Portugal, Njemačka i Belgija 2009., potom Austrija, Francuska, SAD i Italija. Brzo širenje firme u posljednjih 16 godina potaknuto je kupovinom maloprodajnog lanca Littlewoods 2005. godine za 409 miliona funti, nakon čega su zadržali 40 od ​​119 trgovina, a ostatak prodali.

Uslijedila je 2019. i nama susjedna Slovenija, Primarkovo 12. tržište, i otvaranje trgovine u Ljubljani, što je označilo njihov ulazak u srednjoistočnu Evropu.

Premda još prije nekoliko godina nisu imali online prodaju, sve više su usmjereni i na taj kanal da bi došli do što većeg broja kupaca.

Kriza je učinila svoje

Dobit je pod pritiskom jer se trgovački lanac u Velikoj Britaniji bori sa slabijom funtom i nastojanjem da odjeća ostane jeftina za kupce. Primarkova marža smanjila se na 8,3 posto u prvoj polovini s gotovo 12 posto godinu ranije, izvijestio je u utorak vlasnik lanca Associated British Foods, konglomerat koji posjeduje čitav niz kompanija u brojnim sektorima od poljoprivrede do trgovine.

Unatoč dobrim rezultatima na početku godine i povećanju prodaje, najavili su da očekuju usporavanje rasta u nadolazećim mjesecima, navodeći kao razlog pritiske na troškove života. Mjere su najavili još krajem prošle godine, a ostaje pitanje je li zatvaranje trgovina u Njemačkoj tek početak.