Svijet

Katastrofa za NATO: Otkrivena greška na najmodernijem američkom avionu, prizemljene stotine letjelica

Američko ratno zrakoplovstvo prizemljilo je nekoliko stotina svojih aviona F-35 Lightning II nakon što su otkriveni potencijalni problemi sa sjedalima za katapultiranje proizvođača Martin-Baker.

Iako se isprva činilo da se radi o prizemljivanju samo nekolicine primjeraka samo jednog modela aviona, problem sa sjedalima istog proizvođača otkriven je i na brojnim drugim modelima unutar američkih oružanih snaga te u Ujedinjenom Kraljevstvu, Njemačkoj i Izraelu, piše Jutarnji.hr.

Prema pisanju specijaliziranog portala The War Zone, mogući problem sa sjedalima otkriven je još u aprilu ove godine, no američke oružane snage nisu poduzimale ništa dok nisu provele i zaključile preliminarnu istragu.

Problem je identificiran u uređajima za pokretanje (CAD) u sjedalima za katapultiranje, odnosno eksplozivnom punjenju koje, jednom kada pilot potegne ručicu za katapultiranje, pokreće niz automatskih radnji u sklopu kojih se sjedalo i pilot sigurno izbacuju iz aviona te se aktivira padobran.

Potencijalni kvar na CAD sistemima prvi je otkrilo Zapovjedništvo za zračnu borbu Američkog ratnog zrakoplovstva tokom rutinskog testiranja. Zapovjedništvo je potom odlučilo da će, počevši od ovog petka, prizemljiti svih svojih 113 aviona F-35A kako bi se ubrzao pregled CAD sistema na svim njihovim avionima.

Anomalija u sistemu

Proizvođač sjedala, kompanija Martin-Baker, poručila je putem glasnogovornika da je otkrivena "anomalija" na jednom CAD sistemu na jednom sjedalu F-35 aviona. "To smo brzo povezali s propustom u proizvodnom procesu koji je ispravljen i promijenjen", kazao je glasnogovornik. Prema kompaniji, problem se sveo na jednu proizvodnu seriju koja se koristila samo u F-35 avionima.

No, osim navedenih 113 aviona F-35A, prizemljene su još stotine drugih u sklopu ratnog zrakoplovstva, mornarice i marinaca. Isti CAD sistemi nalaze se i u sjedalima školskih aviona T-38 Talon i T-6 Texan, a zapovjedništvo 19. zrakoplovstva saopštilo je kako su zbog potencijalnog problema bili prisiljeni prizemljiti čak 203 T-38 aviona te 76 T-6 aviona.

Avioni će ostati prizemljeni dok se sa sigurnošću ne utvrdi da su njihova sjedala za katapultiranje ispravna, no u ovom slučaju inspekcija još nije ni počela - tek se osmišljavaju procedure kako bi se uopće mogla provesti.

Izvori iz američke mornarice potvrdili su da su u sklopu istrage prizemljeni i mornarički avioni F/A-18B/C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet, E/A-18G Growler te školski avioni T-45 Goshawk i F-5 Tiger II.

Pogođen i Eurofighter

Osim ključnih lovaca američkog zrakoplovstva, mornarice i marinaca, problem s CAD patronama Martin-Bakera pogodio je i najmanje dvije evropske države koje se koriste avionima Eurofighter Typhoon - Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačku. I Eurofighter se koristi sjedalima Martin-Bakera.

Zbog problema na britanskim avionima odgođen je akrobatski let britanskih "Crvenih strijela" na zadnji dan zračnog showa u Farnboroughu, a ubrzo su prizemljene i eskadrile Eurofightera Kraljevskog ratnog zrakoplovstva. Prema izvorima iz RAF-a koje citira tabloid Daily Express, prizemljeni su svi avioni za odbranu Britanije, ali i oni smješteni u Rumuniji kao pomoć u odbrani NATO-ovih granica.

Problem je pogodio i njemački Luftwaffe, no Nijemci su ga riješili znatno brže od svojih saveznika - barem tako tvrde. Dan prije nego što je američko ratno zrakoplovstvo dalo do znanja da su otkrili problem, Bundeswehr je na svojem Twitter računu objavio snimku Luftwaffea u kojoj mehaničar Patrik objašnjava kako je njemačko ratno zrakoplovstvo već zamijenilo sve patrone na svojim Eurofighterima.

Svoje će F-35A avione temeljito pregledati i izraelsko ratno zrakoplovstvo. Iako Izrael za sada nije odlučio u potpunosti prizemljiti svoju flotu od 33 F-35A aviona, izraelske odbrambene snage odlučile su privremeno prekinuti školske letove i obuku na avionima, no i dalje je dopušteno njihovo korištenje u vojnim operacijama.