vrijeme samovrednovanja

Ramazan i mladost: Između ispunjenja tradicije i vjerskih sloboda u Španiji

Među mladim muslimanima u Španiji religija je prestala da se doživljava kao kulturni i identitetski fenomen i postala je intimno i duhovno iskustvo

Svake godine muslimani širom svijeta čekaju dolazak polumjeseca koji označava početak svetog mjeseca ramazana, devetog mjeseca islamskog lunarnog kalendara.

Izraz potiče od arapske riječi ar-ramad , što znači "vrelina", i smatra se vremenom za pročišćavanje grijeha. Za Nadiju je to period razmišljanja, molitve i samovrednovanja u kojem se ispituje prošlogodišnje ponašanje.

"To je jedan od pet stubova islama i čini da se osjećam više ljudski, učeći me mojim slabostima i prednostima jer je to tako teška disciplina", opisuje ona.

Tokom cijelog mjeseca, od zore do izlaska mjeseca, muslimani poste, uzdržavajući se od hrane i pića. Iako se smatra obaveznim, Nadia se zalaže da to bude lični izbor. Ona sama bira da posti dobrovoljno i svoju djecu uči o ramazanu, ali im pušta da odluče hoće li sudjelovati ili ne.

Prema najnovijoj Demografskoj studiji muslimanskog stanovništva, koju je izradila Unija islamskih zajednica Španije, u ovoj zemlji živi više od 2,3 miliona muslimana, posebno u Kataloniji, Madridu i Andaluziji, piše španski RTVE.

Nadia je u Španiju stigla sa 21 godinom sa ciljem da trenira i traži bolje prilike za svoj život. Ima 38 godina i živi južno od Madrida sa suprugom i dvoje djece, "slobodno živeći religiju".

Tradicija i mlade generacije

Za Najmu, ova tradicija ima značenje koje je više povezano sa porodicom i zajedništvom. Uprkos tome što je rođena u Španiji, ova 22-godišnjakinja se oduvijek osjećala kao stranac među ljudima svojih godina zbog svog multikulturalnog vaspitanja. Majka joj je Marokanka, a otac Španac.

Mlada žena kaže da održava određene aspekte muslimanske religije kao način da se poveže sa kulturom svoje majke u zapadnom društvu. Iako ne ispunjava sve vjerske obaveze do slova, kao što je namaz, nastavlja prakticirati ramazan.

„Ja živim vjeru u srcu, ne moram ići u džamiju“, kaže ova mlada muslimanka, „ja to doživljavam kao nešto vrlo lično: između Boga i mene. Morate vjerovati svojom voljom i ne pod prisilom."

Među mladim muslimanima u Španiji religija je prestala da se doživljava kao kulturni i identitetski fenomen i postala je intimno i duhovno iskustvo.

Sociologinja María Jiménez Delgado, sa Univerziteta u Alicanteu, došla je do ovog zaključka nakon intervjua sa 20 muslimanskih studenata.

"Oni rekonstruiraju i reinterpretiraju porodično naslijeđe", komentirala je Jiménez, "oni također nastoje graditi mostove s drugim kulturama."

Najma ističe da ima ljudi koji su radoznali i često je pitaju za vjeru. Drugi dio mladih odlučuje se distancirati od religije, kao što je slučaj sa dečkom ove mlade žene, koji više ne vjeruje u Boga, ali nastavlja da poštuje uvjerenja svoje porodice.

„Mislim da je ovo manjina čak i ako to povežemo sa porastom ateizma u poređenju sa kršćanstvom ovde u Španiji", tvrdi dečko.

Studentski dan tokom ramazana

Shafa, 19-godišnja studentica, vjeruje da ramazan može biti koristan za prakticiranje discipline i samokontrole. Počela je postiti kada je stigla menstruacija, doba koje je utvrdio islam. Trenutno je na prvoj godini fakulteta i zamišlja kako će biti suočiti se sa dugim satima posta dok pokušava da ostane fokusirana na svoje studije, jer se to poklapa sa vremenom ispita.

"Tipičan dan tokom ramazana podrazumijeva ustajanje prije zore, na prazan stomak i sa umorom kao stalnim pratiocem“, kaže ona. Uprkos umoru, mlada žena zna da se mora potruditi da bude pažljiva tokom nastave. Nakon povratka kući, posvećuje se molitvi i učenju Kur'ana, prksama koje smatra neophodnim tokom ovog mjeseca. Nakon toga, Shafa počinje da uči, "često se boreći protiv gladi i sna koji se vraća".

Kada konačno dođe vrijeme za prekid posta i zalazak sunca, mlada žena osjeti olakšanje i uzbuđenje. Obroci tokom ramazana, i suhur (doručak) prije zore i iftar (večera) u sumrak, važni su trenuci u kojima obiluju tipična jela svake zemlje.

„Veoma je uobičajeno da ustanete rano ujutro da nešto pojedete“, objašnjava studentica, „ali neću žrtvovati sate sna i spojit ću obroke u jedan “.

Uprkos izazovu, Shafa je odlučna da ostane vjerna tradiciji i pronađe smisao u svojim svakodnevnim iskustvima.

"To vas navodi da stvari vrednujete kao normalne za nas kao vodu, ali kojoj milioni ljudi nemaju pristup", cijeni ona.

Teško u Evropi, ali je sve više prihvaćeno

Nadia ističe da je u Evropi veoma teško provoditi ovakve tradicije. U arapskim zemljama prilagođavaju radno i školsko vrijeme tokom ovog praznika, završavajući posao u tri popodne. "Ovdje morate nastaviti sa svojim tempom života i kompanije se očigledno neće prilagođavati vašoj vjeri", objašnjava poslovna žena.

"Ovdje su barem ljudi otvoreniji i sve više zainteresirani za učenje o tradiciji. Čak me pitaju kako sam", kaže Nadia.

Uprkos tome što je sve više ateistički, činjenica je da se vjerski pluralitet povećao posljednjih godina u Španiji.

Prema izvještaju Global Religiona 2023 , 68% Španaca izjavljuje da se osjeća ugodno s ljudima različitih religija. Iako je to još uvijek daleko od drugih zemalja poput Kanade ili Velike Britanije.

TikTok i uloga društvenih mreža

Internet je imao veoma veliki utjecaj na evoluciju islamske naracije posljednjih godina, koja u mnogim slučajevima nastoji stati ukraj dezinformacijama ili islamofobiji. Društvene mreže prepune su savjeta kako bolje provesti ramazan, tutorijala za pripremu tipičnih jela, zanimljivosti ili kako napraviti kalendar da se bolje organizirate.

"Vidjeti druge ljude kako dijele svoja iskustva može vas motivirati da nastavite tokom mjeseca posta", kaže Najma.

TikTok je jedna od platformi koja je uložila najviše napora da ponudi prostor zajednici tokom ove tradicije. Prema njihovim statistikama, 71% korisnika koji prakticiraju ovu tradiciju konzumiraju sadržaje kao oblik inspiracije tokom ramazana.

Međutim, Nadia ističe da u online svijetu nije sve pozitivno, jer se kapacitet širenja i utjecaja ponekad može iskoristiti za radikalnije grupe da prisvoje svete pojmove i manipuliraju njima.

S tim u vezi, iako Shafa smatra da su mnogi mladi ljudi "izgradili veću vezu sa svojom religijom i istraživali više o njoj", ovo može biti mač sa dvije oštrice kada su u pitanju dezinformacije.