Raportova recenzija nedjeljom | Morbius: Htio bi da bude Venom, ali mu ne ide

U budućnosti će svaki lik iz Marvelovih stripova imati svoj film bar na 15 minuta. Upravo se sada vrteći kotač intelektualnog vlasništva zaustavio na dr. Michaelu Morbiusu - nagrađivanom naučniku, smrtno bolesnom pacijentu, poznavatelju krvnih grupa. Prvobitno predstavljen kao zlikovac Spider-Mana ranih sedamdesetih, čovjek poznat kao "živi vampir" pomogao je unovčiti ludost za horor crossoverima i na kraju zaradio vlastite solo priče u naslovima poput Adventures Into Fear, gdje je obećao da će samo slaviti one koji su prešli granice društva. Poznat je po tome da ne voli paukove mreže, vukodlake, lovce na vampire nazvane po oštrim predmetima (Blade) i odjeću koja nije jednodijelni kombinezon s dubokim izrezima i vrlo velikim ovratnicima. On voli Ghost Ridera, krv krivaca, piña coladu i duge šetnje plažom.

The Adam Project

The Batman

Uncharted

Reacher

Death on the Nile

Čak i kada se udružio s drugim sablasnim antijunacima/superjunacima Morbius nije baš bio najuvjerljiviji igrač u Marvelovoj dubokoj klupi čudovišta. U najboljem slučaju osjećao se poput fusnote. Ali, Sony posjeduje prava na veliki broj likova povezanih sa Spideyjem, a to uključuje i dobrog liječnika koji žudi za plazmom. Osim toga, filmska publika i dioničari gladni su za bilo čim čak i pomalo superherojskim, pa pogodite ko sada ima svoj film? U početku, inauguracijski zaokret Jareda Leta kao hvaljenog biohemičara koji pokušava izliječiti vlastitu rijetku krvnu bolest DNK-om šišmiša, a zatim postaje naučno nadljudski vampir, trebao je stići u kina u julu 2020.; izvjesna pandemija dovela je do odgode za mart 2021. Tada se činilo da se izlazak filma neprestano provlači, i bilo je teško ne zapitati se da li je ova igra sa višestrukim rasporedom povezana samo s Covidom.

Kad sretnemo dr. Morbiusa, nije u dobroj formi; bolest koja ga je mučila od djetinjstva u Grčkoj ostavila ga je slabašnim i nesposobnim hodati bez pomoći štapova. Ali to ga ne sprječava da odleti do Kostarike i prikupi sve šišmiše koje može pronaći u ime istraživanja. On je, vidite, briljantan i izuzetno je pokretan - gospodin je odbio Nobelovu nagradu jer lažna krv koja spašava živote koju je izmislio nije bila u skladu s njegovim standardima! - i također, misli da deseci krilatih sisavaca koje drži u terariju u svom uredu drže ključ lijeka. Ovaj "Bat-man", ako hoćete, stvara serum koji, budući da je krajnje neetički i potpuno protuzakonito, mora testirati na sebi dok plovi u međunarodnim vodama. Njegova kolegica naučnica, dr. Martine Bancroft (Adria Arjona), srećom dolazi na vožnju. Rezultat ostavlja brod pun leševa i nju živu, ali u nesvijesti.

Ali zbog toga se Morbius osjeća bolje nego ikad! I daje mu nadljudsku snagu. I sposobnost klizanja na vjetru, baš kao i njegovi mali krzneni prijatelji. Dok je nekoć Leto imao bljedilo u stilu Petera Murphyja, sada je napušten i izgleda kao supervruća rock zvijezda - zovite ga Trideset sekundi do Morbiusa. Nedostatak je što Morbius žudi za krvlju i ima tendenciju da postane malo monstruozan kada se prepusti. Lažna krv koju je izmislio prije svih tih godina pomaže mu da ostane stabilan, ali samo oko šest sati. Prava stvar traje duže, ali nakon što je svjedočio pokolju koji je ostavio na tom brodu, naučnik se zakleo da "neće piti crveno". Nažalost, njegov prijatelj iz djetinjstva Milo (Matt Smith), koji pati od iste bolesti kao i Morbius, nema toliko grižnje savjesti oko ugriza vratnih otvora nakon što je također tajno ispustio serum. Od sada pa nadalje to je čisti obračun dobrog vampira/lošeg vampira.

Središnji problem Morbiusa je lijen i neinspirativni scenarij. Nijednom liku se ne daje nikakva težina ili dubina. Malo je humora i kad se pokuša našaliti bezobrazno, ne uspijeva. Budući da je svojevrsna priča o porijeklu zlikovca, pošteno je povući sličnosti s Venomom. Međutim, Morbiusu nedostaje sav šarm i predanost svom glavnom liku, nadajući se da će nas duge akcijske sekvence i potresne slike animiranih lica Jareda Leta i Matta Smitha natjerati da zaboravimo koliko je scenarij loš.

Morbius daje prednost akciji nad sadržajem, čineći malo da uspostavi priče karaktera, dinamiku i pozadinu u korist fokusiranja na akcijske sekvence, borbe i blještavi CGI. Što se tiče sporedne glumačke ekipe, Jared Harris, kao Milov i Michaelov liječnik i mentor Nicholas, jedva dobiva vrijeme, trošeći ono što je moglo biti važna očinska figura koja može učinkovito unijeti neku emociju u film - kao što je vidljivo u superherojskim filmovima poput Ujka Bena, ili čak DC-jevog Alfreda Pennywortha. Umjesto toga, on je beskorisni promatrač, koji nikada ne nudi nikakvu mudrost niti provodi bar moralni kodeks u Michaelu. Arjona dobiva isti tretman. Iako je MCU često pozdravljao subverziju klasičnog lika dame u nevolji, nudeći ljubavnim interesima više osobnosti i neovisnosti od romanse, Martine, nažalost, pada u drugi plan - samo je prisutna da pita Michaela koji su mu planovi i pomogne u laboratoriju, ali u konačnici nije uspio donijeti nikakvu stvarnu težinu priči.

Režiser Daniel Espinosa (Sigurna kuća) čini se ugodnijim u drugom dijelu, oslanjajući se jako na jezive elemente koliko god može; možete osjetiti da se zabavlja dok postavlja sekvencu koja uključuje medicinsku sestru, grabežljivca i hodnik sa svjetlima koja se aktiviraju pokretom. Ipak, kada stvari zahtijevaju elemente kao što su koordinacija akcije, ili narativni zamah ili pomoć u uspostavljanju osjećaja karaktera osim "lošeg frajera" ili "dame u nevolji", on se čini pomalo izgubljenim u korporativnoj magli superheroja. Jednom kada Morbius postane vampir, njegove se nadnaravne moći prikazuju šarenim, gotovo maglovitim tragovima koji se crtaju i raspršuju dok se kreće. To je dobar način da se na prvu vizuelno razlikuje njegov lik. Međutim, nakon što imate dva vampira koji se bore na postajama podzemne željeznice i na krovovima s tim osobinama, sekvence akcije liče na povraćotinu.

Morbius je najanemičniji Marvelov lik do sada

Što se tiče Leta, on se suzdržao od glumatanja unatoč tome što ima očnjake, te se zalaže za zamišljeniji, ćudljiviji, egzistencijalno sukobljeni herojski lik. Nijedan glumac ipak ne bi trebao prodavati rečenicu "da me ti leteći sisavci sada pozdravljaju kao brata". Umjesto da dopusti da ga preplavi lijeno pisanje, on sa njim čini šta može. S obzirom da je Leto nedavno imao neuspjehe s likovima Jokera i Paola Guccija, Morbius bi mogao sugerirati da Leto najbolje funkcionira u manje ekscentričnim ulogama. Ovo je prvi put da vidimo glumca skinutog do kostiju, s uklonjenom prostetikom i perikama. Naravno, on glumi monstruoznog vampira, ali kad je Michael, Leto zna da je on pokretačka snaga filma i koristi to u svojim sposobnostima.

Je li Morbius najgori Marvelov film ikada snimljen? U alternativnom svemiru bez Novih mutanata, odgovor bi vjerojatno bio potvrdan. I sa svim tim multiverzumima koji se sada sudaraju jedan u drugi, ko zna: možda čak i postoji svijet vani u kojemu su se stvari zapravo ispale dobro za ovu krvopiju iz stare škole ekraniziranja stripova, gdje njegova odlučnost da se bori protiv svoje novonastale monstruozne prirode dok se bori s korumpiranim i kriminalcima daju dubljeg, mračnijeg antijunaka i Letu priliku da ostavi svoj trag u široj Marvelovoj ekosferi. Zapeli smo u ovoj vremenskoj liniji gdje je Morbius koji imamo, jednostavno, u neredu. Ako nije najgori od ovih filmova, zasigurno je najanemičniji - pa čak i okorjeli obožavatelji su skloni da se zbog svega toga osjećaju potpuno iscrpljeno.