Raportova recenzija nedjeljom | Nightmare Alley: Upečatljivi cirkus izmučenih duša

nightmare alley

Guillermo del Toro nakon izuzetno hvaljenog, Oskarom nagrađenog hita iz 2017. Shape of Water predstavio je publici Nightmare Alley, privlačni, bujni, povremeno zapanjujuće sumorni rimejk originala iz 1947. zasnovanog na romanu Williama Lindsaya Greshama iz 1946. Del Toro donosi svoj jedinstveni vizuelni stil u ovu trošniju novu verziju; to je lijepo izrađen komad, ponekad bolno ukrašen i dostojanstven, i iako izbjegava većinu režiserove uobičajene sklonosti mračnim i uznemirujućim hororima, u potpunosti prihvata svoju filmsku noir estetiku, stvarajući vlastiti jedinstveni vizuelni svijet pun autsajdera, igrača i moralne neobičnosti.

Hero

Scream

Dexter: New Blood

Witcher – druga sezona

Matrix Resurrections

1939. je godina i Stanton 'Stan' Carlisle (Bradley Cooper – nikad bolji) vuče tijelo umotano u tepih u rupu i spaljuje njegovu porodičnu kuću. Probija se do lokalnog putujućeg karnevala, postaje fasciniran njegovim rezidentima i na kraju se nađe radeći s vjerodostojnom vidovnjakinjom Madame Zeenom (Toni Collette) i njenim mužem alkoholičarem. Dok Stan usvaja Zeenine 'vještine', ona ga upozorava da se ne uključuje u "predstave s duhovima". Na kraju Stan i njegova koleginica Molly (Rooney Mara) odlaze u New York gdje se predstavlja kao 'Veliki Stanton', nastupajući za bogatu (i lakovjernu) gradsku elitu. Ovdje privlači pažnju i psihologinje Lillith Ritter (Cate Blanchett) i opsceno bogatog Ezre Grindlea (Richard Jenkins) i kreće putem koji bi mogao dovesti do njegovog pada…

Nightmare Alley definitivno nije horor film, ali je prožet del Torovom ljubavlju prema stvaranju žanrovskih filmova i izgradnji svijeta. To je film od dvije polovine; karneval je grub, pomalo ljigav i naseljen bizarnim nakazama većim od života (u ovom trenutku film često evocira klasik Toda Browninga iz 1932.), a njegov New York je moderan, svi su stanovi i zgrade u stilu art decoa i sa vječno sumornim i snježnim pejzažom.

Ali obje polovice filma su krajnje zanosne, povremeno jezive i uznemirujuće uprkos činjenici da je film u velikoj mjeri psihološki triler i tek kada su narativni kotači priče u pokretu, shvatimo da nam film ne nudi nikakvu herojsku figuru, bilo koga za navijati, bilo koga ko radi pravu stvar. Stan je izdao i napustio svoje karnevalske spasioce i sada, u New Yorku, nemilosrdno iskorištava emocionalno ranjive.

Nightmare Alley je del Torov film za današnji svijet

Ali del Toro ipak uspjeva da od njega napravi figuru za koju smo zainteresovani i u koju vjerujemo (možda nam se čak i sviđa?) – pa čak i kada postanemo svjesniji njegove zlokobne prošlosti, i dalje smo na njegovoj strani uprkos činjenici da vidimo da on, ohrabren i iskorišten od strane magnetske doktorice Ritter, kreće najmračnijim od najmračnijih puteva. Postoji lijepa i potpuno zadovoljavajuća kružnost u zadivljujućem kraju filma, zaključak koji donosi vlastiti oblik pravde čovjeku iskvarenom vlastitim iskrivljenim osjećajem za ljudskost.

Nightmare Alley neće biti za svakoga i možda nije za ljubitelje tradicionalnije ponude del Tora. Ali to je njegov najprizemniji film – vjerovatno njegov najbolji iako je malo predugačak – i sa svojim čudnim, propalim, onostranim senzibilitetom, to je apsolutno del Torov film za današnji svijet. Nećete požaliti što ste otišli u Aleju noćnih mora.