autosigurnost

Sajber-zakoni krivi za smrt mnogih modela automobila

Takvih žrtava ima mnogo, čak i ako svi proizvođači ne govore o tome otvoreno kao VW
FOTO: VW

Vijest nije bila iznenađenje za insajdere, ali je izazvala mnogo talasa. Činjenica da VW skida Up sa tržišta ne zbog standarda Euro7, već zbog kibernetičke sigurnosti, bacila je reflektor na prethodno zanemarenu disciplinu automobilske sigurnosti: ne zone gužvanja i crash testovi, već virusi, firewall i softver protokoli odjednom postaju ubojiti kriteriji koji odlučuju o dobrom i jadu pojedinačnih modela.

„Savremena vozila sve više postaju umreženi uređaji. Kao rezultat ovog razvoja, proizvođači vozila moraju sve više prihvatiti perspektivu dobavljača softvera i hardvera. Ovo također dolazi sa odgovarajućim zahtjevima za sajber-sigurnost,” kaže Harald Wimmer, partner i globalni automobilski lider u konsultantskoj kući PwC Njemačka.

I to nije samo preporuka već sada čak i zakon: 2020. godine Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Evropu (UNECE) donijela je nove propise o zaštiti podataka, obavezujući proizvođače na visoke standarde u sajber-prostoru. Proizvođači automobila moraju uvesti koncept koji sveobuhvatno štiti vozila od sajber-napada. Oni također moraju osigurati da se softver, uključujući kodiranje i skupove podataka, može identificirati na način usklađen sa procesom i dodijeliti propisima UNECE, te da ažuriranja softvera sigurno dođu do automobila i budu u potpunosti dokumentirana.

Iako se ovi propisi primjenjuju samo na nove homologirane modele od početka 2022, oni će biti obavezujući za sve novoodobrene modele od ljeta 2024., čak i ako je verzija dizajna i softvera stara mnogo godina. A to može značiti preuranjeni kraj za mnoge automobile:
„Sa novom uredbom o zaštiti podataka UNECE-a, prepreke za digitalnu sigurnost postaju toliko visoke da bi neki modeli mogli propasti zbog toga“, kaže Christian Kaiser iz konsultanta za strategiju Berylls u Muenchenu.

Takvih žrtava ima mnogo, čak i ako svi proizvođači ne govore o tome otvoreno kao VW: Mercedes, naprimjer, sada ukida CLS, Porsche tek preprodaje sadašnji Macan u SAD-u i Kini nakon premijere svog električnog nasljednika, ili Ford ukida Fiestu svakako nema veze samo sa krivom potražnje i prostorom potrebnim u proizvodnji. Ali softver svakako također igra ulogu.