Vijesti

Sarajevo je puno vozila parkiranih na trotoaru, cesti, autobuskim stajalištima. Struka: Nema spasa bez sistemskog rješenja

Problem nepropisnog parkiranja u Kantonu Sarajevo je u posljednje vrijeme sve veći i izraženiji. Vlasnici vozila često parkiraju na pješačkim stazama što znatno otežava kretanje pješaka, ali i ugrožava njihovu sigurnost.

Prođete li glavnim gradom, na svakom koraku vidjet ćete vozila parkiran na trotoarima, cesti…

Foto: Raport

Posljednji slučaj pogibije mlade doktorice u Sarajevu - Azre Spahić, koju je Armin Berberović bez vozačke dozvole i pod utjecajem alkohola, usmrtio na pješačkom prijelazu izazvalo je zaprepaštenje građana u glavnom gradu BiH i opću zabrinutost za vlastitu sigurnost na ulicama.

Građani su održali mirni skup na kojem su pozvali policijske službenike da rade svoj posao i obezbijede sigurnost građana.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova KS ističu da građani za svaku vrstu protivpravnog ponašanja, pa i nepropisno parkiranje koje ugrožava druge učesnike ili pješake, trebaju pozvati ili 122 ili direktno policijsku upravu na čijoj teritoriji se ta radnja dešava.

Prema Zakonu, kazna za nepropisno parkiranje u KS iznosi 40 KM.

Složen problem

Stručnjak za sigurnost Muhamed Budimlić kaže da su problemi sigurnosti u javnom saobraćaju veoma složeni, slojeviti i međusobno uvezani, a da se to posebno odnosi na javni saobraćaj u Kantonu Sarajevu. 

"Prije svega mislim da je ovaj problem potrebno posmatrati iz najmanje dvije dimenzije, prva se odnosi na probleme u svakodnevnom odvijanju saobraćaja (gužve, nepropisna parkiranja i drugi blaži prekršaji itd.), a druga se odnosi na teške oblike ugrožavanja javnog saobraćaja kojima se odnose životi uz teške tjelesne povrede učesnika u saobraćaju", kaže nam profesor Budimlić.

Za nepropisno parkiranje kaže da su svi koji se nalaze u lancu (i zakonodavna i izvršna vlast) odgovorni u skladu s nivoom prava koja akumuliranju u svojoj funkciji.

Smatra da je najveća odgovornost zastupnika u Skupštini Kantona Sarajevo.

"Oni bi morali djelovati najmanje u dva pravca, prvi prema višim instancama za donošenje izmjena i dopuna propisa u ovoj oblasti, a u drugom, djelovanje prema nadležnim kantonalnim institucijama, kojima bi u skladu sa svojim nadležnostima morali postaviti daleko više standarde u pogledu djelovanja na suzbijanju i sprečavanju ove pojave. Tu naravno mislim prije svega na policijska tijela, tj. MUP KS ili preciznije Upravu policije MUP-a KS, čiji policijski službenici su direktno odgovorni za podnošenje prijava za prekršajno sankciniosanje svih vozača koji ne poštuju propisane znakove i obilježja koji se odnose na zaustavljanje i parkiranje.

Tu posebno ističem vožnju i parkiranje na mjestima rezervisanim za kretanje pješaka ili biciklista, zatim mjesta rezervisana za parkiranje vozila koja koriste osobe s invaliditetom, zaustavljanje i parkiranje na autobuskim i trolejbuskim stajalištima itd", pojašnjava nam profesor.

Policajci mogu uraditi više

U odnosu na ove pojave, smatra da policijski službenici trebaju i mogu uraditi mnogo više i mnogo bolje.

Ističe da su vjerovatno brojni razlozi koji doprinose ovakvom stanju, a da bi neki od njih mogli biti:

  • rukovodioci u policijskom organu (od nižih ka višim) ne postavljaju u ovoj oblasti očekivanja prema oprativcima na terenu, olako uzimanje u obzir izvještaja o radu kao i planovima rada od strane rukovodstva u policiji a posebno od strane zastupnika/-ca u Skupštini KS, djelovanje samo kada se dese djela s teškim posljedicima uz zanemarivanje uzroka pojave itd.

Naglašava da bi bilo koji sistem mjera sprečavanja i suzbijanja protivpravnih oblika ponašanja dao rezultate u pravcu efektivnosti i efikasnosti, on mora biti pravovremen, objektivan i nepristrasan, srazmjeran i što je najvažnije kontrolisan i nadziran od strane viših instanci.

Potreban kvalitetniji rad Skupštine KS i MUP-a

"Sigurnost u oblasti odvijanja saobraćaja u Kantonu Sarajevo može se poboljšati kvalitetnijim radom Skupštine KS (analiza izvještaja o radu institucija, utvrđivanje problema i definisanje prioriteta djelovanja kantonalnih institucija koje propise provode), zatim, kvalitetnijim radom MUP-a KS, inspekcija na kantonalnom i opštinskim nivoima, tijelima nadležnim za planiranje i odobrenje gradnje javnih i privatnih objekata s uticajem na kvantitet i kvalitet odvijanja saobraćaja, edukacije kako novih vozača tako i svih drugih učesnika u saobraćaju kroz sve nivoe obrazovanja itd", kaže Muhamed Budimlić u razgovoru za Raport.

Na kraju dodaje da je ovaj problem veoma složen i obiman te da se bez sistemskog i uvezanog pristupa ne može napraviti bilo kakav iskorak u unapređenju stanja.

"Policijski službenici provode planske aktivnosti sankcionisanja nepropisnog parkiranja. U prošloj godini po toj osnovi izdato je 112.519 prekršajnih naloga, znači u prosjeku 300 na dan. Vozilom 'pauk' premješteno je 1495 vozila, znači u prosjeku 4 na dan", rečeno nam je u MUP-u KS.

S druge strane, ministar unutrašnjih poslova KS Admir Katica kaže da je problem nepropisnog parkiranja najmanje policijski.

Potrebno više parking mjesta

"Tu postoji više dimenzija aspekta policijskog djelovanja, mi radimo koliko je to moguće. Imamo 160.000 registrovanih putničkih motornih vozila, a čini se da nemamo toliko predviđenih parking mjesta i to je problem s te infrastrukturne strane. Naši policijski službenici mogu izvršavati postojeće Zakone i primjenjivati ih, kažnjavati za nepropisno parkiranje…", ističe Katica.

Dodaje da ono što je Ministarstvo dodatno uradilo po pitanju nepropisnog parkiranja jeste da su u Nacrtu zakona o prekršajima na području KS propisali moguće strožije sankcionisanje osoba koje parkiraju na taj način da to predstavlja drsko i bezobzirno ponašanje, kao npr. očigledno parkiranje na trotoaru u Titovoj ili Ferhadiji…

"Taj problem je najmanje policijski, to se rješava uglavnom izgradnjom nekih mjesta za parkiranje, jačanjem projekata uspostave javnog prijevoza čime bi se smanjila potreba za motornim vozilima i parkiranja u užim gradskim zonama…. to su neki načini", kazao nam je ministar Katica dodajući da građani trebaju prijavljivati policiji vozače koji nepropisno parkiraju.

"Građani mogu prijaviti policiji, i trebaju to raditi. Policija je dužna u takvim slučajevima izaći na teren i primijeniti Zakon", rekao je Admir Katica za Raport.

Vozilo parkirano na pješačkom prelazu/Raport
Vozila parkiranoa na trotoaru/Raport