revizorski izvještaj

Skandalozno: Vinko Jakić ‘izgubio’ evidenciju o oduzetoj imovini, kome je dao honorar od 28 hiljada KM?

Agencija koja je osnovana da bi zakonito upravljala nezakonito stečenom imovinom nema tačne podatke o toj imovini

Vinko Jakić, nedavno smijenjeni bivši direktor Federalne agencije za upravljanje oduzetom imovinom ostavio je haotično stanje u ovoj agenciji, a federalni revizori su u danas objavljenom izvještaju konstatirali niz nezakonitosti u ovoj instituciji. Agencija koja je osnovana kako bi zakonito upravljala oduzetom imovinom, stečenom nezakonitim putem, očigledno nije odgovorila svom zadatku.

Skandalozno je da su revizori konstatovali da čak ne mogu potvrditi tačnost podataka o imovini kojom upravlja i raspolaže Agencija, jer je došlo je do trajnog gubitka podataka iz elektronske evidencije krajem 2022. godine, a revizorima je prezentirana evidencija u Excel formatu.

"Do trajnog gubitka podataka došlo je jer podaci nisu bili adekvatno zaštićeni. Prema obrazloženju firme KING ICT d.o.o. koja je vršila pregled uređaja i diskova za pohranu podataka od 19. 12. 2022. godine, konstatovano je da je utvrđen kvar na tri od ugrađenih pet diskova što znači da sa zatečenim stanjem nije moguće vratiti podatke. Vođenje evidencija o oduzetoj imovini u 2022. godini nije se provodilo u skladu sa odredbama Zakona i Uputstva. Direktor nije osigurao jednak unos evidentiranih podataka u pisanom i elektronskom obliku, kako bi se osigurao jednak nivo informacija dostupnih iz obje evidencije. Imajući u vidu navedeno, ne možemo potvrditi tačnost podataka o imovini kojom upravlja i raspolaže Agencija", naveli su revizori.

Revizorski izvještaj koji više liči na optužnicu ponovo je aktuelizirao ulogu bivše Vlade FBiH na čelu s Fadilom Novalićem, jer se samo po sebi nameće pitanje – zašto Vlada FBiH nije potencirala zakonitost rada Agencije o kojoj su u proteklom periodu pisali i mediji.

Sada su revizori utvrdili i da Agencija godinama nije dostavljala izvještaj o radu Vladi FBiH iako je to zakonska obaveza. No, pitanje je i zašto bivša Vlada FBiH nije tražila izvještaje od Vinka Jakića kojeg je "instalirala" na tu poziciju.

U izvještaju se navodi i da "trajno oduzeta imovina iskazana u vanbilansnoj evidenciji Agencije u iznosu od 10.683.474 KM, koja je prema prezentiranoj dokumentaciji postala vlasništvo, odnosno imovina FBiH, nije evidentirana kao imovina FBiH u Glavnoj knjizi Trezora, što za posljedicu ima da je imovina FBiH manje iskazana za navedeni iznos."

Ko je dobio honorar od 28 hiljada

Ono o čemu su pisali mediji, sada je faktički potvrdio revizorski izvještaj. Vinko Jakić se bavio organizovanjem navodno stručnih seminara za koje je isplaćivao basnoslovne honorare, a odabir stručnjaka je vršio sam, bez javnog poziva.

Tako su revizori utvrdili da je u 2022.godini Agencija zaključila 75 ugovora o djelu i jedan ugovor o autorskom djelu za koje je isplaćena neto naknada u iznosu od 83.461 KM.

Revizorski izvještaj koji više liči na optužnicu

Za obavljanje utvrđenih poslova pojedini izvršioci ostvarili su neto naknadu u iznosu od 80 KM do čak 28.497 KM!

Nije proveden javni odabir edukatora iz područja finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom, kao i drugih izvršilaca usluga, već je direktor Vinko Jakić birao izvršioce i utvrđivao visinu naknade.

"Imajući u vidu da nije proveden javni odabir edukatora iz područja finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom, te da je direktoru ostavljena sloboda određivanja naknade, ne možemo potvrditi da je obezbijeđen transparentan način izbora edukatora i utvrđivanja i isplate naknada za njihov rad", naveli su revizori.

Skupi seminari u Neumu

Revizori su ukazali i da godišnji popis nije izvršen u cijelosti jer nije popisana oduzeta imovina u iznosu od 12.063.082 KM i obaveze prema dobavljačima u iznosu od 10.192 KM, niti je izvršeno usklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem shodno Zakonu o računovodstvu i reviziji u FBiH, Uredbi o računovodstvu budžeta u FBiH i Pravilniku o knjigovodstvu budžeta u FBiH.

"Trajno oduzeti novac deponovan na računu posebnih namjena u iznosu od 2.471.640 KM, kojim upravlja Agencija, nije uplaćen na Jedinstveni račun Trezora kao prihod FBiH u skladu sa Zakonom o oduzimanju nezakonito stečene imovine kaznenim djelom", naveli su revizori.

Revizori su pronašli i da je za usluge iz Aneksa II dio B. Zakona o javnim nabavkama proveden je jedan postupak javne nabavke "Nabavka usluga hotelskog smještaja i stručnog usavršavanja", procijenjene vrijednosti u iznosu od 100.000 KM, iako se radi o dva različita predmeta nabavke.

Ugovorom nisu definisane jedinične cijene i količine usluga, a izabrani ponuđač dostavio je ponudu samo za hotelske usluge u ukupnom iznosu od 100.000 KM.

Na osnovu Ugovora koji je zaključen 24. 10. 2022. godine sa Jadran-promet d. o. o. Neum za nabavku usluga hotelskog smještaja i stručnog usavršavanja u iznosu od 100.000 KM na period od 15 mjeseci, revizori su utvrdili da je do kraja godine ispostavljeno šest faktura u iznosu od 98.439 KM.

"Na njima je naveden broj osoba koje su koristile smještaj sa punim pansionom, te je posebno naveden iznos koji se odnosi na organizacijske usluge i to 20.027 KM, iako je u Ugovoru navedeno da se odvojeno fakturišu usluge hotelskog smještaja od troškova po osnovu stručnog usavršavanja, te da Agenciji dostave odvojene izvještaje po svakoj održanoj radionici. Međutim, u prilogu faktura nije prezentiran spisak osoba koje su koristile hotelski smještaj, niti nam je prezentirana dokumentacija koja potvrđuje na šta se odnose organizacijske usluge.

Također, u skladu sa Ugovorom plaćanje se vrši na osnovu fakture i obostrano potpisanog zapisnika o izvršenju usluga, sa jasno naznačenim datumom izvršenja svih pojedinačnih usluga, što nije priloženo ni uz jednu dostavljenu fakturu. Pojedinim edukatorima, na njihov zahtjev, direktor je odobravao korištenje vlastitog auta, za što im je isplaćivana naknada, što je predviđeno Pravilnikom o kategorijama, izboru, pravima i obavezama edukatora. Također, nije izvršena, formalna, suštinska i računska kontrola ispravnosti faktura prije dostave nadležnoj osobi na odobrenje za plaćanje, niti su odobrene od nadležne osobe prije plaćanja, što nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH", konstatirali su revizori.

Utvrđeno je i da su na 31. 12. 2022. godine na računu za posebne namjene deponovana su sredstva u ukupnom iznosu od 6.652.211 KM.

"Revizijom smo utvrdili da stanje novčanih sredstava iskazanih u knjigovodstvenim evidencijama ne odgovara stanju na računu za posebne namjene za iznos od 245.271 KM. Pored toga, knjigovodstveno nisu evidentirani ni svi odlivi sa računa za posebne namjene u iznosu od 3.091 KM. Agencija na datum bilansa nije izvršila usaglašavanje knjigovodstvenih evidencija sa izvodom iz banke u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH", stoji u izvještaju.

Bilo ukupno sedam izbjeglica iz Ukrajine, a naplatili sprat s 40 kreveta

Revizori su otkrili i koliko je federalni budžet koštao smještaj sedam izbjeglica u hotelu "Walter" koji je nekada bio "Emiran", a Jakić mu je promijenio ime i prije nego što je pravosnažno oduzet od bivših vlasnika. Jakić je naplaćivao 40 kreveta, a revizori su ustanovili da je tokom 2022. u tom hotelu boravilo najviše sedam izbjeglica iz Ukrajine. Naravno da je pitanje, gdje je i kod koga je završila razlika u desetinama hiljada maraka.

"Odlivi sredstava sa računa najvećim dijelom u iznosu od 120.913 KM odnose se na isplate za smještaj izbjeglica iz Ukrajine, po Zaključku Vlade FBiH, kojim je zadužila Agenciju da stavi na raspolaganje 40 kreveta na jednom spratu u hotelu 'Walter' uz eventualno dodatnih još 40 kreveta na još jednom spratu, ako bude potrebno. U svrhu realizacije zaključka, troškovi smještaja za izbjeglice utvrđeni su u iznosu od 280 KM za 40 kreveta (jedan sprat) sa spavanjem bez ishrane po danu, a ako bude potrebna ishrana još dodatnih 30 KM za tri obroka po osobi po jednom danu.
Pored toga, definisano je da će se finansijska sredstva potrebna za smještaj izbjeglica obezbijediti iz trajno oduzetih novčanih sredstava deponovanih na računu za posebne namjene kojim upravlja Agencija, a koja su pravosnažnim presudama utvrđena kao imovina FBiH. Revizijom smo utvrdili da je hotel 'Walter' ispostavio 11 faktura Agenciji, a fakturisanje za smještaj izvršeno je pozivajući se na Zaključak Vlade FBiH. Na zahtjev revizije prezentiran nam je spisak izbjeglica (ime i prezime, broj pasoša, datum prijave i datum odjave).

Prema evidencijama o broju izbjeglica utvrdili smo da se fakturisanje smještaja vršilo mjesečno u iznosu od 280 KM po danu (za cijeli sprat) iako su prema evidencijama od 27. 3. do 27. 4. u hotelu bile dvije osobe, od 23. 5. do 31. 7. tri osobe, od 31. 7. do 6. 12. pet osoba, a od 6. 12. do 31. 12. sedam osoba. Za smještaj je ukupno fakturisano 88.452 KM. Pored toga, hotel 'Walter' je posebno fakturisao dio namijenjen za obroke. Uvidom u fakture koje su se odnosile na obroke utvrdili smo da su na fakturama navedena imena osoba i period za koji su koristili obroke. Za obroke je ukupno fakturisano 32.461 KM. Uzimajući u obzir broj izbjeglica koji se kretao od marta do decembra, te plaćeni iznos za smještaj i obroke, ne možemo potvrditi da se efikasno upravljalo kapacitetima hotela s obzirom na to da je u navedenom periodu cjelokupan sprat od 40 kreveta bio rezervisan za samo dvije-pet osoba od marta do decembra, a u decembru za sedam", detaljno su opisali revizori ovu situaciju u izvještaju.

Revizijom je utvrđeno i da trajno oduzeti novac, koji je postao prihod FBiH, nije uplaćen na Jedinstveni račun Trezora (JRT), što je bila obaveza u skladu sa Zakonom o oduzimanju nezakonito stečene imovine.

Otima li neko od FBiH oduzetu imovinu?

U revizorskom izvještaju je navedeno i da Agencija nije ušla u posjed svih nekretnina koje su vlasništvo FBiH, s obzirom na to da Federalno pravobranilaštvo nije pokrenulo izvršenje nad svim nekretninama.

"Agencija ni pored zakonske obaveze nije izvijestila Vladu FBiH o navedenom, niti je pokrenula aktivnosti prema Vladi FBiH u vezi rješavanja ovog pitanja. Neulazak u posjed ove imovine, koja je u vlasništvu FBiH, može imati posljedice za FBiH, s obzirom na to da postoji mogućnost da imovinom upravlja neko drugo pravno ili fizičko lice. Nekretnine koje su prešle u vlasništvo FBiH u iznosu od 2.036.597 KM, koje su date Agenciji na upravljanje, nisu evidentirane u Glavnoj knjizi Agencije u okviru vanbilansne evidencije, što nije u skladu s članom 55. Pravilnika o knjigovodstvu budžeta u FBiH", navodi se u izvještaju.

Podsjećamo, i ranije je bilo sumnje hoće li se neko, mimo institucija i organa FBiH okoristiti oduzetom imovinom, a ovaj revizorski izvještaj jasno upućuje na to. Sada su na potezu istražni organi da u potpunsoti raščiste sve u vezi s nezakonitim radnjama koje su evidentne u Federalnoj agenciji za upravljanje oduzetom imovinom.

Najznačajnija vrijednost trajno i privremeno oduzete imovine kojom upravlja Agencija odnosi se na imovinu po osnovu presude Vrhovnog suda FBiH iz 2020.godine , na osnovu koje se od optuženih osoba oduzima imovinska korist pribavljena krivičnim djelom u ukupnoj vrijednosti od 13,8 miliona KM, a koja je postala vlasništvo, odnosno imovina FBiH.

Riječ je o udjelimau tri društva i to "Umax group" d.o.o. Sarajevo, čiji kapital iznosi 2.870.167 KM, od čega je 2.000 KM u novcu i 2.868.167 KM u stvarima – nekretninama upisanim na pravno lice, a to su benzinska pumpa, poslovni objekt, dvorišta, stambena zgrada s poslovnim prostorom, livade i oranice.

Zatim "Emiran" d.o.o. Sarajevo, čiji kapital iznosi 3.299.696 KM, od čega je 2.000 KM u novcu i 3.297.696 KM u stvarima – nekretninama i to kuća, štala i voćnjak, potom „Emiran studentski dom – Univerzitetski hotel“ d.o.o. Sarajevo, čiji kapital iznosi 2.000 KM u novcu; - putničko motorno vozilo BMW X6 čija je vrijednost u trenutku kupovine 2012. godine iznosila 140.828 KM, kao i novčana sredstva u bankama u iznosu od 1.046.826 KM, zatim udjeli u otvorenom investicijskom fondu „Raiffeisen CASH“ 815.085 KM i nekretnina koja se sastoji od kuće i dvorišta, čija je kupoprodajna vrijednost po Ugovoru iz 2012. godine iznosila 2.200.000 KM.

U tu imovinu spadaju i dva stana, čija je ukupna kupoprodajna vrijednost po Ugovoru iz 2014. godine iznosila 205.000 KM, dvoetažni stan i parking mjesto, čija je ukupna kupoprodajna vrijednost po Ugovoru iz 2013. godine iznosila 433.376 KM, te nekretnine, zemljišta i parcele, čija je ukupna kupoprodajna vrijednost po ugovorima u trenutku kupovine iznosila 298.221 KM , te namještaj čija je vrijednost po fakturi iz 2013. godine iznosila 10.000 KM i sistem za solarno grijanje u vrijednosti od 27.612 KM.

Pravilnikom o postupku prodaje, najma, čuvanja i održavanja oduzete imovine definisano je da nakon pravosnažnosti rješenja o izvršenju nad imovinom koja je na osnovu presude suda trajno oduzeta i postala vlasništvo FBiH, Agencija će pokrenuti postupak prodaje te imovine. S obzirom na to da je, prema informaciji Ustavnog suda BiH od 8. 4. 2021. godine, protiv presude Vrhovnog suda FBiH uložena apelacija Ustavnom sudu BiH, zbog povrede prava na pravično suđenje i povrede prava na imovinu, Federalno pravobranilaštvo dalo je prijedlog da se zastane s postupkom prodaje oduzete imovine do donošenja odluke Ustavnog suda BiH.

Agenciji je povjereno i upravljanje imovinom oduzetom rješenjem Kantonalnog suda Sarajevo iz 2020. godine u akciji "Profit", u cilju osiguranja oduzimanja imovinske koristi za koju se sumnja da je pribavljena krivičnim djelom u iznosu od 30 miliona KM.

U ovom predmetu je 2022. godine Kantonalni sud u Sarajevu donio Rješenje kojim je odredio mjere zabrane otuđenja i opterećenja nekretnine ili stvarnih prava upisanih na nekretnini uz zabilježbu zabrane u zemljišnim knjigama na nekretninama u vlasništvu optuženih i pravnih lica, koje mogu trajati do 25. 5. 2025. godine ili do druge odluke suda.

Revizori su u ovom slučaju naložili Agenciji da poduzme aktivnosti prema Vladi FBiH kako bi se donio propis kojim će se detaljnije regulisati postupanje prilikom preuzimanja imovine koja se na osnovu sudskih odluka povjerava Agenciji na privremeno upravljanje.