Politika

Pred zastupnicima danas Zakon o prevenciji i suzbijanju korupcije u KS: Pogledajte šta će se promijeniti

Zastupnici u klupama Skupštine Kantona Sarajevo danas će raspravljati o nekoliko važnih zakona. Jedan od vrlo značajnih zakona je svakako i Prijedlog zakona o prevenciji i suzbijanju korupcije u Kantonu Sarajevu.

Kako se navodi u samom Prijedlogu ovim zakonom propisuju se obaveze nosioca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo u vršenju javnih funkcija, pravila o prevenciji, utvrđivanju i odlučivanju o sukobu interesa u vršenju javnih funkcija, zaštita lica koja prijavljuju korupciju, jačanje integriteta institucija i njihovih zaposlenika, ograničenja i odgovornosti u vršenju javnih funkcija, kao i druga pitanja od značaja za prevenciju, suzbijanje i borbu protiv korupcije u Kantonu Sarajevo.

Međutim, šta to uistinu znači?

Prije svega, jedna od najznačajnih mjera koje bi se postigle donošenjem ovog zakona jeste regulisane pitanja skukoba interesa nosioca javnih funkcija u Kantonu Sarajevu.

Svjesni smo koliko je korupcija u mraku, ali bi se donošenjem ovog zakona bi se osigurala zabrana vršenja nespojivih javnih funkcija nosiocima javnih funkcija u Kantonu Sarajevo.

Bitna stavka koju osigura ovaj zakon jeste da lica koja se odluče da prijave korupciju u institucijama Kantona Sarajevo nemaju razloga za strah jer će biti pravno zaštićeni. Dakle, ukoliko prijavite korupciju u javnoj instituciji ne morate da se brinete jer institucije ne smiju vas dovesti u nepovoljan položaj koji može imati za vas štetne posljedice.

U drugim kantonima u FBiH ne postoji Zakon o prevenciji i suzbijanju korupcije. Nedavno, iz Vlade Kantona Sarajevo su dali svoje pojašnjenje da je glavni cilj ove strategije staviti pod pritisak nosioce javnih funkcija da snose odgovornost.

Svakako da to nije jedini cilj. Jedan prioriteta je da se stvori i pravni okvir za jačanje integriteta, To bi značilo, da bi se zapošljavanje vršilo isključivo po zaposlenju, a ne 'po nekim posebnim prioritetima'. Dakle, vršila bi se procejan određenih radnim mjesta, a onda shodno tome utvrdile konkretne mjere.

Godinama unazad u Sarajevu je bilo značajnih problema u borbi sa korupcijom, međutim u posljednje vrijeme zasigurno Ured za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS značajno dobro obavlja svoj dio posla, ali uvođenjem ovog zakona bi se omogućila sistemska prevencija, suzbijanje i borba protiv korupcije u KS.

S obzirom da postoji i u ovom segmentu veliki broj složenosti jer kao što smo ranije naveli na federalnom nivou još uvijek zakon ne postoji.

Međutim, ukoliko se donese ovaj zakon ranije na nivou Federacije time bi se i Kanton Sarajevo pridružio i odmah počeo primjenjivati.

Koliko je to vjerovatno? To je već druga strana priče ukoliko uzmemo u obzir ažurnost premijera FBiH Fadila Novalića i Vlade FBiH.

Jedno je sigurno uslovi za donošenje zakona na federalnom nivou još uvijek nisu ispunjeni.

Dok Vlada FBiH ne čini konrektne mjere, Ured za borbu protiv korupcije je uspostavio vlastiti Informacioni sisteme.

Naime, u registrima Informacionog sistema pohranjeni su sve baze podataka, i ono što je bitno isključena je mogućnost zloupotrebe tih podataka. Svi podaci se mogu provjeriti putem Web tranice Ureda.

Kako su još ranije pojasnili glavni cilj jeste da se prati proces zapošljavanja, imenovanja, javne nabavke, dodjela sredstva kroz transfere, poticaje i podsticaje poljoprivredi, odnosno maloj privredi. Dakle, u Kantonu Sarajevu postoji sistem kojim bi se donekle korupciji stalo u kraj, dok na nivou Federacije ne postoji sistem.

Očito to nekome odgovora. Sramotno je da na nivou federalne vlasti ne postoji organ koji bi provodio postupak utvrđivanja postojanja sukoba interesa.

Iz svega ovog navedenog, može se zaključiti da je Kanton Sarajevo spreman za uvođenje ovog zakona i na korak dalje.

U anliziranju ovo zakona, zanimljiv segment je svakako stavka koja se odnosi na nosioce javnih funkcija na koje bi se odnosile nespojivosti sa vršenjem javne funkcije (prema dostavljenom amandmanu/izmjeni teksta prijedloga navedenog zakona) odnosile bi se na: poslanike/zastupnike u Skupštini Kantona Sarajevo, vijećnike u Gradskom vijeću Grada Sarajevo, vijećnike u općinskim vijećima općina na teritoriji Kantona Sarajevo, premijera KS, članove Vlade KS, gradonačelnika Grada Sarajevo i općinske načelnike općina na teritoriji Kantona Sarajevo.

Dakle, svi ovi navedeni tokom vršenje javne funkcije pa čak i godinu dana nakon toga ne smiju biti predsjednik i član skupštine javnog preduzeća, predsjednik ili član nadzornog odbora javnog preduzeća,
člana uprave/menadžmenta javnog preduzeća (direktor i izvršni direktor), biti u svojstvu ovlaštene osobe u javnom preduzeću,predsjednika i člana nadzornog odbora agencije za privatizaciju idirektora agencije za privatizaciju.

U nastavku donosimo i popis preduzeća u kojima ne smiju obavljati funkcije: JP Televizija Kantona Sarajevo d.o.o. Sarajevo, KJKP “Gradski saobraćaj“ d.o.o. Sarajevo, KJP “ZOI 84“ d.o.o. Sarajevo, KJP “Sarajevo-šume“ d.o.o. Sarajevo, KJP Centar “Skenderija“ d.o.o. Sarajevo, KJP “Veterinarska stanica“ d.o.o. Sarajevo, KJP “Poljoprivredno dobro Butmir“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “ Pokop“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Vodovod i kanalizacija“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Tržnice Pijace“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Sarajevogas“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Rad“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Park“ d.o.o. Sarajevo, KJKP “Toplane“ d.o.o. Sarajevo.

Obnašanje javne funkcije sada će biti pod još većom lupom javnosti.