Motor vašeg automobila nepravilno radi, gubi snagu i povremeno trza, a na ispuhu je primjetna prekomjerna količina crnog dima? Sve navedeno su simptomi koji upućuju na mogući kvar ventila EGR, odnosno probleme u sistemu za recirkulaciju ispušnih plinova.
Exhaust Gas Recirculation (EGR), temelji se na povratu jednog dijela, 5-15 posto ispušnih plinova (ovisno da li se radi o benzinskom ili dizelskom motoru) u usisni sistem i ponovnom sagorijevanju unutar cilindara.
Posebno česti su kvarovi kod malih dizelaša koji se većinom koriste u gradu, na relacijama koje traže česte hladne i kratke vožnje, koje negativno utječu na rad sistema recirkuliranja plinova.
No, postoje i drugi razlozi, kao što je neadekvatno ulje ili njegova premala količina, potrošene košuljice cilindara ili prstenovi klipova, zbog čega dolazi do prodora ulja u komoru za sagorijevanje.
Kvar mogu izazvati i pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita ili turbopunjača, te upotreba goriva koje sadrži preveliku količinu sumpora. Srećom, kvar na ventilu ne znači odmah kupovinu novog.
Ovisno o tipu motora ventil EGR stoji od 100 do 400 eura, a kad tome pridodamo radne sate (do dva sata rada) trošak se s lakoćom penje i do 600 eura.
Srećom, u većini slučajeva problem se može riješiti čišćenjem. Auto će zbog toga ostati nešto duže u radionici, ali dobro obavljen posao jamči rezultat uporediv s novim ventilom i ukupni trošak u većini slučajeva debelo ispod 200 eura. No, ako je došlo do oštećenja elektromotora koji pokreće ventil, jedino rješenje je zamjena.
Šta je EGR ventil?
EGR je skraćenica za recirkulaciju ispušnih plinova. No prije nego što su "službeno" prilagodili ovu nomenklaturu, prvi proizvođači su je nazvali AGR.
EGR ventil je odgovoran za smanjenje visokih temperatura u komori za izgaranje kako bi se, u isto vrijeme, smanjili dušikovi oksidi (NOx). Riječ je, dakle, o elementu koji je usko povezan s ekologijom i katalizatorom.
To postiže recirkulacijom ispušnih plinova prema usisu. Odnosno, ponovno uvodi dim od izgaranja motora u cilindre. Ulaskom manje zraka s kisikom, eksplozija je manja i nastaje manje otrovnih plinova. EGR ventil se otvara ili zatvara ovisno o podacima prikupljenim od motora i ubrzanju preko raznih senzora. Oni se prosljeđuju ECU modulu, koji ih analizira kako bi se EGR ventil otvorio ili zatvorio.
Gdje je EGR ventil u vašem automobilu?
EGR ventil smješten je između usisnog i ispušnog razvodnika. To je element sjedinjenja oba elementa. Imaju li ga svi automobili? Nemaju svi, ali je obvezan od 1996. godine po evropskim propisima. Prije je bio češći kod dizelaša nego benzinaca, ali novi standardi emisije prisilili su proizvođače da ga implementiraju i kod benzinaca.
Nešto slično kao što se dogodilo s famoznim DPF-om koji je od 2008. obvezan za dizelske automobile, od 2019. godine DPF je prilagođen i benzincima.
Najčešći kvarovi EGR ventila
EGR ventil koji ne radi kako bi trebao može uzrokovati niz kvarova na motoru i drugim dijelovima, poput radilice ili ležajeva. Neispravan EGR obično je rezultat začepljenja karbonom. To ćemo saznati jer će automobil ispuštati vrlo štetne plinove te ćemo primijetiti gubitak snage u motoru, trzaje i povećanu potrošnju.
Kvarovi EGR ventila ne ugrožavaju sigurnost vozila, ali ugrožavaju vijek trajanja motora i uzrokuju veću emisiju štetnijih nivoa zagađenja. Jedan od faktora koji najviše utječu na pravilan rad EGR ventila je gradska vožnja. Ovakav način vožnje tjera vas na malu brzinu i, u pravilu, na niske okretaje, pa ne pogoduje izbacivanju krupnijih čestica, zbog čega dolazi do začepljenja samog ventila.
Iz tog razloga, ako se inače puno vozite po gradu, poželjno je da povremeno izađete na autocestu i prijeđete nekoliko kilometara kako biste očistili ventil. Osim toga, potaknut ćete regeneraciju filtera čestica da se provodi redovitije, produžujući također vijek trajanja ove komponente.
Kako spriječiti kvar EGR ventila?
Najbolji način da se izbjegne kvar je povećanje broja okretaja motora pri niskim brzinama s vrućim motorom kako bi se pomoglo izbacivanju ugljika, poboljšavajući performanse i potrošnju.
Za to je preporučljivo povremeno izlaziti na autocestu. Vožnja u nižim brzinama pogodovat će brzini okretaja koja je veća od stalne brzine, poboljšavajući protok plinova i pomažući pri izbacivanju ugljika.