ima li spasa?

Boeing je izgubio 32 milijarde dolara od 2019., a kraj se ne nazire. Koliko dugo može nastaviti gubiti novac?

Malo je kompanija koje su izgubile više od 32 milijarde dolara koliko je izgubio Boeing u posljednjih pet godina. I malo bi firmi moglo izgubiti toliki novac i ne bi suočiti se s bankrotom - ili nečemu još gore.

To je zato što je firma dio jedinstvenog duopola, jedan od samo dva proizvođača putničkih aviona pune veličine za kojima avioprijevoznici imaju veliku potražnju.

To znači da može nastaviti s prodajom, izgradnjom i isporukom aviona još mnogo godina, čak i s velikim i dobro dokumentiranim problemima.

Veliki problemi

"S obzirom na dinamiku njihovog mjesta u industriji i samu industriju, oni imaju luksuz vremena", rekao je Richard Aboulafia, direktor u AeroDynamic Advisoryju, konsultantu za avio i odbrambenu industriju.

“To je industrija s najvišim mogućim preprekama za ulazak i vrlo velikom potražnjom za njenim proizvodima. Međutim, izgubili su puno tog vremena.”

Boeing, uprkos brojnim problemima, ima zaostale narudžbe za više od 5.600 komercijalnih aviona, vrijednih 529 milijardi dolara.

To su narudžbe vrijedne godine. Problem je u tome što je Boeing toliko smanjio svoj tempo kako bi riješio probleme s kvalitetom, da ne može proizvesti dovoljno aviona godišnje da bi ostvario profit.

“Može li trenutna situacija potrajati zauvijek? Ne, ne može", rekao je Ron Epstein, analitičar za avijaciju Bank of America.

Uprava Boeinga kaže da je fokusirana na rješavanje problema vezanih uz sigurnost i kvalitet - poput šarafa koji nedostaju zbog čega je u januaru došlo do eksplozije trupa letjelice u zraku - umjesto da predviđa kada će vratiti profitabilnost.

Međutim, uprava kaže da finansijska situacija nije tako strašna kao što se čini.

"Važno je da naši ljudi i naši dioničari shvate koliko je perspektivna budućnost Boeinga", rekao je izvršni direktor Dave Calhoun investitorima prošlog mjeseca.

“Potražnja u našem portfelju ostaje nevjerovatno velika. Naši su ljudi na svjetskom nivou. Puno je posla pred nama, ali ponosan sam na naš tim i ostajem potpuno uvjeren u našu budućnost.”

Nije da Boeingovi problemi nisu ozbiljni.

Pitanja o kvaliteti i sigurnosti uzdrmala su povjerenje nekih prijevoznika u njegove avione, pokrenula brojne federalne istrage i uzrokovala velike probleme klijentima.

Pad narudžbi

Čak i prije nego što je najnoviji incident s Alaska Airom izazvao novi pad narudžbi, a nakon jedne od svojih najboljih prodajnih godina u historiji prošle godine, Boeing je daleko zaostajao za konkurentskim Airbusom u narudžbama za nove avione.

Od drugog tromjesečja 2019., neposredno nakon druge fatalne nesreće 737 Maxa koja je dovela do 20-mjesečnog prizemljenja njegovog najprodavanijeg aviona, do prvog tromjesečja ove godine, što je uključivalo i incident na Boeingu 737 Max Alaska Airlinesa (mlažnjak je izgubio dio na vratima nekoliko minuta nakon leta), Boeing je objavio gubitke u iznosu od 31,9 milijardi dolara.

Neto gubici u istom razdoblju iznosili su 27 milijardi.

Nijedna druga firma na berzi nije izgubila toliko novca u proteklih pet godina, prema FactSetu, koji prati finansijske rezultate.

Samo su se dva – Uber i operater krstarenja Carnival Corp. – približili.

A golemi gubici rezultirali su skokom ukupnog duga, s 13 milijardi dolara na kraju 2018. na sadašnjih 48 milijardi dolara.

Međutim, Boeing ima dvije prednosti koje druge kompanije nemaju.

Prvo, konkurentski Airbus ima više od 8.000 narudžbi za komercijalne mlažnjake i predviđa se da će ove godine isporučiti samo oko 800 aviona.

Višegodišnje čekanje na aktuelne narudžbe aviona, možda čak deset godina, znači da avioprijevoznici koji su naručili Boeing vjerovatno neće otkazati posao.

Pored toga, kad bi neki novi proizvođač pokušao ući u ovo polje, trebale bi mu godine i milijarde dolara da osmisli konkurentski model koji bi bio certificiran za prijevoz putnika širom svijeta.

Pored toga, piloti mogu upravljati samo mlažnjakom za koji su certificirani - ne mogu se samo prebacivati između konkurentskih modela.

Također, aviporijevoznik mora imati pri ruci skupu zalihu rezervnih dijelova za servisiranje aviona koje posjeduju. Dakle, kada firma odabere avion, vrlo je skupo preći na suparničku verziju tog mlažnjaka.

Ipak, čak i s tim prednostima, Boeing ne može zauvijek slijediti Airbus.

To je jedan od razloga zašto je pitanje ko će sljedeći voditi Boeing toliko važno.

Direktor Calhoun, koji vodi firmu od 2020., najavio je želju da se povuče do kraja godine. Rekao je da ima internog kandidata za kojeg bi volio da ga naslijedi, ali kojeg nije identificirao.

Bez preokreta, vodstvo koje je Airbus uspostavio u jeku Boeingovih problema u posljednjih pet godina moglo bi postati trajno.

Tada prednosti duopola neće biti dovoljne da spasu Boeing od dugoročnog pada...