Puni Gas

Čudo tehnologije: Evo kako je mjenjač novog Koenigsegga CC850 ručni, a ujedno i automatski

Koenigsegg je zaista fenomen u svijetu automobila. Mala švedska manufaktura čija se godišnja proizvodnja mjeri desecima automobila oduševljava ogromnom snagom, performansama, nevjerovatnim maksimalnim brzinama, ali i neobičnim i inovativnim tehnologijama koje ugrađuju u svoje automobile.

I pritom ostaju vjerni moćnim i nevjerovatno snažnim benzinskim motorima, dok su im hibridne tehnologije i električni motori samo (rijetka) nadopuna pogonima.

Tako su prije šest godina oduševili svijet sa svojim modelom Regera (razvijen u saradnji s Rimcem) koji je imao samo jednu brzinu i unatoč tome postiže fantastične performanse s ubrzanjem do 100 km/h za 2,8 sekundi i do 300 km/h za nevjerovatnih 10,9 sekundi. Maksimalna brzina tog auta je elektronički ograničena na 404 km/h.

Regera se prestala proizvoditi ove godine, no Koenigsegg je odmah na tržište izbacio još jedan automobil koji nas je svojom tehnologijom oborio s nogu. Ovoga puta nema jednu brzinu već fascinantan i nevjerovatno sofisticiran mjenjač.

Novi CC850 koji je predstavljen ovih dana ima V8 motor obujma pet litara s 1385 KS, što i nije neka snaga za ovog proizvođača. Isti motor u modelu Jesko razvija čak 1600 KS.

Kod ovoga automobila u prvom je planu bila mala masa (1385 kg) jer su htjeli postići odnos snage i mase od nevjerovatnih jedan naprema jedan. Razlog za smanjenu snagu je i sam mjenjač koji je ručni, ali opet baš i nije.

Riječ je o automatskom mjenjaču s devet brzina koji se ponaša kao ručni. Automobil tako ima papučicu spojke i mnogo komplicirane tehnologije koju ćemo ovdje pokušati što jednostavnije objasniti.

Iako ima devet brzina ovaj mjenjač ima samo šest setova zupčanika, no oni su međusobno povezani (ili odvojeni) s čak sedam spojki. Setove je tako moguće kombinirati na devet različitih načina što rezultira s devet različitih stepeni prijenosa.

Da bi sve bilo kompliciranije: iako auto ima devet brzina, ručica mjenjača ima samo šest stepeni prijenosa koje je moguće birati, a ipak je dostupno svih devet brzina. Kako je to moguće? To je postignuto softverskim upravljanjem mjenjačem i izborom tri načina rada mjenjača: Comfort, Normal i Track.

U načinu rada Track mjenjač kreće od treće brzine koja u ovom slučaju postaje prva dok ostale imaju kratke prijenose radi postizanja što boljih ubrzanja na trkaćoj stazi.

Za usporedbu, u načinu rada Normal, prva brzina kreće od druge (jer je prva prekratka), a druga je zapravo četvrta da bi se produžili prijenosni omjeri i omogućila komforna vožnja. Zvuči jako komplicirano, no zapravo je vrlo praktično i učinkovito, a oni koji su imali privilegiju voziti auto tvrde da je mjenjač nevjerovatno dobar i učinkovit.

Koenigseggov mjenjač je prvi ručni mjenjač s varijabilnim prijenosnim omjerima. To je omogućeno time što nema mehaničke veze između ručice mjenjača i samog mjenjača već se naredbe prenose elektronski. Papučica spojke je s mjenjačem povezana hidraulički, a automobil automatski bira koja će se spojka u kojem trenutku aktivirati ili deaktivirati, ovisno o odabranoj brzini i načinu rada.

Koenigseggov mjenjač

Koenigsegg je ovime postigao da se njihov automobil u ručnom načinu rada ponaša kao tipični auto s ručnim mjenjačem što je bila želja mnogih kupaca hiperautomobila koji su se do sada morali zadovoljiti samo s automatskim mjenjačima.

Osjećaj mijenjanja brzina je kao na klasičnom “manualcu”, a i papučica spojke se ponaša identično. Automobil je čak moguće upaliti na guranje (nije baš preporučivo) a zaboravite li stisnuti spojku prilikom zaustavljanja on će se ugasiti. Kao auto s klasičnim ručnim mjenjačem.

S druge strane, ako se poželite voziti komfornije i iskoristiti svih devet prijenosnih omjera mjenjač je moguće prebaciti u Drive poziciju i tada će se on ponašati kao klasični automatik i preuzeti sve zadatke izmjena brzina na sebe. Papučica spojke tada će se deaktivirati.

Novi CC850 još je jedan jedinstveni Koenigsegg i proizvođač je nevjerovatno brzo i lako našao 50 kupaca za svoj automobil. Isprva su ih namjeravali proizvesti samo toliko, no navala je bila velika pa su samo nekoliko dana nakon premijere sve rasprodali i najavili da će proizvesti još dodatnih 20 primjeraka. Kako neki od važnih kupaca ne bi ostali razočarani. Cijena je “prava sitnica”, samo 3,7 miliona eura. Bez poreza.