Nove blokade

Iz RS osporavaju zakonitosti izdavanja elektronskih potpisa i elektronskih usluga i traže obustavu digitalizacije

Na stavove iz RS-a reagirala je i IDDEEA, pa je i iz te Agencije Parlamentarnoj skupštini BiH, državnim ministarstvima i drugim institucijama otišao oštar, opširan i iscrpan akt, kao odgovor na najnovije atake, kako na nadležnosti ove državne agencije, tako i na uspjehe kojima su nakon skoro dvije decenije otvorili put digitalnim uslugama iz svoje nadležnosti

Bosna i Hercegovina se u februaru ove godine, nakon 18 godina stagnacije u digitalizaciji usluga konačno pomjerila s „mrtve tačke“ omogućavanjem aktiviranja digitalnog identiteta, ali su iz entiteta Republika Srpska pokrenuli mehanizme da blokiraju ovaj proces, saznaje Raport.

Naime, nakon što je Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA) 1. februara implementirala sistem i uslugu e-Identitet, tehnologiju koja pojednostavljuje svakodnevne interakcije građana sa različitim institucijama i koja predstavlja digitalnu verziju lične karte ili pasoša, i omogućava građanima brz i siguran pristup različitim uslugama, Agencija za informaciono komunikacione tehnologije RS zajedno s Vladom RS, pokušava zaustaviti ovaj proces.

Kako saznaje Raport, iza svega se krije lični finansijski interes nekoliko pojedinaca u RS koji su namjeravali nove digitalne tehnologije kroz provedbu elektronske identifikacije i elektronskog potpisa provoditi uključivanjem jedne privatne kompanije u manjem bh. entitetu, a IDDEEA im je provedbom državnih zakona i evropskih propisa poremetila planove.

Lične interese pokušavaju maskirati navodno javnim

Naravno, u RS su lične interese, kao što obično rade, sakrili iza entitetskog i državnog interesa i navodne entitetske nadležnosti, a sve su „upakovali“ u potrebu usklađivanja bh. propisa s evropskim propisima za koje tvrde da nisu ispoštovani.

Zbog navodnih nedostataka koje je neophodno riješiti, Agencija za informaciono komunikacione tehnologije RS opširnim pismom se obratila Parlamentarnoj skupštini BiH, a pismo je upućeno i na adrese više državnih ministarstava.

Faksimil dopisa Agencije za informaciono komunikacione tehnologije RS uz zaključak Vlade RS: Jasan pokušaj zaustavljanja napretka digitalizacije

Iz tog pisma koje je u posjedu Raporta osporava se važeći Zakon o elektronskom potpisu za koji iz RS tvrde da nije usaglašen sa novim direktivama Evropske unije, te da nacrt novog zakona nije usvojen u institucijama Bosne i Hercegovine.

U pismu entitetska Agencija navodi da je Vlada RS definisala pregovaračku platformu za Okvirni zakon o elektronskoj identifikaciji i uslugama povjerenja Bosne i Hercegovine i da daje preporuku da se prije rješavanja sveobuhvatnog pravnog okvira na nivou BiH obustave sve aktivnosti i usvajanje svih odluka koje se tiču digitalnih potpisa, digitalnih identiteta i usluga povjerenja, jer je navodno moguće da nastupe štetne posljedice.

Faksimil dopisa Agencije za informaciono komunikacione tehnologije RS uz zaključak Vlade RS: Jasan pokušaj zaustavljanja napretka digitalizacije

Na ovaj način iz RS žele osporiti nadležnost državnoj Agenciji i digitalizaciju staviti pod svoju kontrolu, jer se u pismu za ovu oblast traži konsultovanje entitetskih institucija, odnosno njihovo odlučivanje i ocjenjivanje u pogledu određenih provjera.

Uz pismo je dostavljen i zaključak Vlade RS koja je stala iza zahtjeva entitetske Agencije i traži obustavu svih aktivnosti koje bi faktički dovele do napretka u oblasti digitalnih usluga za koje je zadužena IDDEEA.

Zaključak Vlade RS

Jasno je da će kadrovi iz RS u institucijama BiH poslušati instrukciju koju su dobili s entitetskog nivoa i da im je ovo dovoljan znak da startaju s dodatnim blokadama.

IDDEEA raskrinkava pokušaje opstrukcija i educira o zakonu

Međutim, kako saznaje Raport na stavove iz RS reagirala je i IDDEEA, pa je i iz te Agencije Parlamentarnoj skupštini BiH, državnim ministarstvima i drugim institucijama uključujući i one u RS otišao oštar, opširan i iscrpan akt, kao odgovor na najnovije atake, kako na nadležnosti ove državne agencije, tako i na uspjehe kojima su nakon skoro dvije decenije otvorili put digitalnim uslugama iz svoje nadležnosti.

Faksimil odgovora IDDEEA-e: Neće dozvoliti pokušaje

Iz IDDEEA-e su prije svega ukazali na to da postupaju u skladu s odredbama Zakona o Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine, i odbacuju pokušaje parcijalnih i nenadležnih postupanja da dovedu do zabluda ili zastoja u razvoju ove oblasti na području Bosne i Hercegovine.

„U pogledu izdavanja elektronskih certifikata i elektronskog potpisa Zakon propisuje da je Agencija nadležna za digitalno potpisivanje u oblasti identifikacionih dokumenata, odnosno zadužena je za elektronske certifikate i elektronske potpise vezano za identifikaciona dokumenata, u skladu sa zakonom kojim se regulira elektronski potpis. Elektronski certifikat je potvrda koja u elektronskim transakcijama predstavlja elektronski identitet vlasnika certifikata, te omogućava sigurnu i povjerljivu komunikaciju internetom. Agencija IDDEEA koristi PKI infrastrukturu javnog ključa, odnosno sistem elektronskih certifikata, certifikacionih i registracionih autoriteta koji obavljaju provjeru identiteta svih strana uključenih u elektronsku transakciju, upotrebom para ključeva (javni i tajni/privatni
ključ)“, naveli su iz IDDEEA-e.

Također, podsjetili su da je IDDEEA upisana u evidenciju ovjerilaca koju vodi Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, počev od 15.04.2022. godine, pod rednim brojem 3. Prema Regulativi EU No. 910/2014 eIDAS i auditu provedenom 30.09.2021. godine, kao i recertifikacijom provedenom u mjesecu novembru 2023. godine.

„Potvrđeno je da sva oprema, servisi i procesi u Agenciji namijenjeni za izdavanje elektronskih certifikata, odnosno kvalificiranih potvrda u potpunosti ispunjavaju međunarodne standarde i mjere propisane navedenom regulativom. Samim tim, svi elektronski certifikati koje izdaje Agencija IDDEEA su na važećim zakonima utemeljeni i međunarodno priznati. Na osnovu navedenog evidentno je da postoje jasni pravni osnovi na osnovu kojih Agencija ima nadležnost za izdavanje elektronskih certifikata i elektronskih kvalifikovanih potvrda. Sva oprema, servisi i procesi u IDDEEA namijenjeni za izdavanje elektronskih certifikata, odnosno kvalificiranih potvrda u potpunosti ispunjavaju međunarodne standarde i propisane mjere da se procesi identifikacije i autentifikacije korisnika provode na pravilan i propisan način. Obrada podataka se vrši u skladu sa relevantnim propisima koji se odnose na zaštitu i pohranu podataka. Svi procesi i podaci vezani za obradu, prikupljanje i čuvanje podataka, prilikom izdavanja elektronskih potvrda se provode u skladu sa važećim Zakonom o elektronskom potpisu i internim aktima donesenim na osnovu ovog zakona“, stoji u dokumentu Agencije.

Zakon o elektronskom potpisu BiH u nadležnosti državnog ministarstva

Iz IDDEEA-e su se osvrnuli na pokušaj preuzimanja nadležnosti od države BiH na nivo entiteta u pogledu donošenja novog državnog Zakona o elektronskom potpisu.

Faksimil odgovora IDDEEA-e: Neće dozvoliti pokušaje

„Iako je Ministarstvo prometa i komunikacija BiH nadležno za ove aktivnosti i pripremu prijedloga zakona, skrećemo pažnju da je Agencija IDDEEA kao i Uprava za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine akreditovana po važećem zakonu, a da se na osnovu zaključaka Vlade RS iz pomenutog dopisa sada daje pregovarački okvir koji za cilj, između ostalog, ima da za sve institucije sa sjedištem u RS provjeru usklađenosti tijela vrše entiteti kao i da su nadležni za inspekcijski nadzor CA tijela osim u Brčko distriktu BiH, koji mogu da biraju između entiteta.

Ovakvo rješenje će, ukoliko se prihvati, značiti da bi entiteti vršili provjeru usklađenosti državnim institucijama za što je sada zadužen Ured za nadzor i akreditaciju pri Ministarstvu prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine. Mislimo da prilikom dogovora oko usaglašavanja novog zakona o ovim segmentima treba voditi računa kako bi se iznašlo rješenje koje uvažava interese svih zainteresovanih strana, a koje su u skladu sa relevantnim standardima, najboljim praksama, te relevantnim domaćim propisima i propisima Evropske unije", naglasili su iz IDDEEA-e.

Iz IDDEEA-e su podsjetili da iako je od uvođenja elektronske lične karte prošlo skoro 12 godina, građanima BiH nije osigurano da je koriste kao sredstvo za brže i efikasnije korištenje usluga javne uprave, kroz digitalno predstavljanje i digitalno potpisivanje.

Faksimil odgovora IDDEEA-e: Neće dozvoliti pokušaje

Posljedice ovakvog postupanja nadležnih institucija dovode u pitanje ulaganja u unapređenje ličnih dokumenata kao i za te dokumente utvrđenu cijenu, i vode zaostajanju BiH u razvoju e-uprave.

Građani plaćaju prazan čip u ličnoj karti

"Posebno skrećemo pažnju da građani Bosne i Hercegovine već godinama unazad plaćaju punu cijenu lične karte koja sadrži čip u kojem moraju da budu certifikati za digitalno predstavljanje i potpisivanje, a koji se u tom čipu ne nalaze! Dakle, građanima se naplaćuje usluga koja nije pružena, a sve zbog kojekakvih mišljenja nenadležnih i nekompetentnih pojedinaca koji već preko 12 godina dovode članove Vijeća ministara BiH u zabludu", stoji u dopisu IDDEEA-e upućenom državnim institucijama.

Jedna od najznačajnijih prepreka punoj funcionalnosti lične karte u smislu izdavanja kvalifikovanih elektronskih potvrda/potpisa leži u činjenici da u Pravilniku o cijeni ličnih dokumenata koji regulira naknadu za korištenje kvalifikovane potvrde stoji da se naknada za unos kvalifikovane potvrde na ličnu kartu, a koja će omogućiti digitalno predstavljanje, neće naplaćivati. Istovremeno, u istom članu Pravilnika navedeno je da će se ta naknada utvrditi posebnom odlukom Vijeća ministara BiH! U tom pravcu Agencija već dvije godine bezuspješno pokušava riješiti ovaj problem.

„Nažalost ni nakon više od dvije godine iz niza znanih i neznanih razloga ova odluka nije donesena od strane nadležnog organa. U prethodnih par mjeseci Agencija IDDEEA je poslala veliki broj urgencija kako bi se ovo pitanje riješilo za sve građane Bosne i Hercegovine koji su ovu uslugu platili, a nemaju mogućnost da je koriste. Iako su ispunjene sve formalne pretpostavke i postoje jasni zakonski osnovi i obaveze za usvajanje ovih materijala, Agencija se konstantno susreće s određenom vrstom nerazumijevanja, pa čak mjera i radnji koji mogu upućivati da od strane pojedinih organa postoje neki drugi interesi zbog kojih se odlaže usvajanje ove odluke. Na osnovu nekih od zaključaka koji se odnose na procese digitalne transformacije, pružanja digitalnih usluga i slično može se zaključiti da postoje osporavanja zakonitosti i usklađenosti procesa izdavanja elektronskih potpisa i elektronskih usluga u Bosni i Hercegovini", ističu iz Agencije u pismu državnim institucijama.

Faksimil odgovora IDDEEA-e: Neće dozvoliti pokušaje

U pismu upućenom državnim i entitetskim institucijama iz IDDEEA-e su naglasili i da „nikada nikome, u okviru svojih nadležnosti, neće dozvoliti da djeluje nenadležno, radi protiv Agencije, opstruira rad Agencije, širi svjesno ili nesvjesno zablude među drugim pojedincima ili institucijama na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini.“

„Agencija IDDEEA će uvijek, kao i sada, sve one kojima navedena oblast nije dovoljno bliska, edukovati i ukazati im na ono što je jedino zakonito i ispravno", zaključili su u IDDEEA-i.