Raportova recenzija nedjeljom | Killers of the Flower Moon: Indijanci, nafta i krvavo rođenje Amerike. Scorsese je opet nadmašio sam sebe

Martin Scorsese bez dvojbe je najveći živući filmaš, s opusom koji traje više od pet desetljeća i uključuje hladne klasike kao što su Taxi Driver, Raging Bull i Goodfellas, između ostalih. Stoga je svaki novi Scorseseov film opravdano iščekivan – a njegov novi Killers of the Flower Moon još više.

Dumb Money

Saw X

The Creator

Expendables 4

Haunting in Venice

S Leonardom DiCapriom i Robertom De Nirom u glavnim ulogama u Scorseseovom filmu po prvi put, Killers Of The Flower Moon – koji je premijerno prikazan na filmskom festivalu u Cannesu u maju – smješten je u okrug Osage, Oklahoma. To je područje nazvano po Osage Nationu, indijanskom plemenu koje je otkrilo naftu na svojoj zemlji početkom 20. stoljeća. Ta ih je nafta do 1920-ih učinila najbogatijim ljudima po glavi stanovnika u Americi. Nažalost, oportunistički bijeli Amerikanci iskorištavali su to novo bogatstvo manipulirajući ljudima iz Osagea i ubijajući ih u velikim razmjerima kako bi ukrali njihovu imovinu.

Killers of the Flower Moon se fokusira na dvojicu muškaraca koji su bili stvarne figure u ovom sramotnom razdoblju američke historije. To je lokalni stočar Bill Hale (De Niro) i njegov nećak Ernest Burkhart (DiCaprio). Susrećemo ih kada se Ernest vratio iz rata na posao vozača bogatih ljudi iz Osagea po mjestu. Tokom smjene upoznaje i brzo se zaljubljuje u harizmatičnu Osage ženu Mollie (Lily Gladstone). Od početka njihove veze, Bill – poznat mnogim lokalnim bijelcima i domorocima kao “Kralj Hale” zbog svoje istaknutosti – sugerira da bi on i Ernest trebali osigurati da Mollieno bogatstvo bude 'sigurno' i da se njezina porodica ne iskorištava. To zapravo znači da bi postupno Molliena porodica trebala biti ubijena kako bi Bill i Ernest uzeli njihov novac. To je srceparajuća priča i još brutalnija zbog svoje površinske jednostavnosti. Složenost leži u zlokobnim načinima na koje mreža lokalnih kriminalaca vara i potom ubija zajednicu Osage.

U svojoj šestoj saradnji sa Scorseseom, DiCaprio vješto glumi Ernesta kao neobrazovanog čovjeka s poteškoćama u razvoju. Nejasno je je li oštećen kao posljedica rata ili je uvijek bio malo sporiji, ali često je izrazito zbunjen nekim Billovim naredbama. Uz to: on definitivno nije nesvjestan onoga što se događa i obično je lukavi posrednik u naručivanju ubistava. De Niro, u svom desetom Scorseseovom filmu, posebno je jeziv u ulozi krvožednog gospodara lutaka Halea. Obožavaju ga ljudi iz Osagea i često tečno govori njihov jezik, cijelo vrijeme osmišljavajući uništavanje njihove kulture. Mollie, vedra i smirujuća prisutnost isprva se razboli od dijabetesa, situacije koju Ernest polako pogoršava davanjem zatrovanog inzulina. Gladstone je samouvjerena i ranjiva kao Mollie, razorni kontrapunkt DiCapriovom grotesknom Ernestu.

Postoji izuzetna osjetljivost u raspadu veze Ernesta i Mollie. Ernest je možda nemilosrdan – on je možda najodvratniji lik kojeg je DiCaprio ikada glumio – ali osjećamo njegovu bol jer gubi sve, baš kao što osjećamo bol nacije Osage jer im je uništen način života.

Čini se da ovih dana Scorsese snima isključivo duge filmove, ali ovaj ep od 206 minuta dugačak je čak i prema njegovim standardima. Srećom, Killers Of The Flower Moon zaradio je svoje trajanje, čak i ako mu nedostaje tempo The Irishmana (koji traje 210 minuta, ali čini se kao da je upola manji). Svaki razgovor između De Nira i DiCaprija vježba je pametnog eufemizma i dok se nekima tempo može činiti previše svečanim, priča o istrebljenju cijelog naroda zaslužuje da bude ispričana u cijelosti. Ovo je jedno od najvažnijih Scorseseovih djela.

Ostale stvari koje treba napomenuti uključuju iznimnu glumačku podršku, s Brendanom Fraserom, Johnom Lithgowom i Jessejem Plemonsom kao agentom Ureda koji istražuje ubistva Osagea, te zadivljujući rad kamere direktora fotografije Rodriga Prieta. Sa spretnom vještinom, Prieto prikazuje ljepotu otvorenog kraja dok je suprotstavlja moralnoj ružnoći građana koji izvršavaju Billova zla. Popularna muzika iz 1920-ih, indijanske pjesme i bluzerska glazba Robbieja Robertsona zaokružuju ovaj izuzetan vestern, film koji će dugo ostati u sjećanju publike.