Raportova recenzija nedjeljom | The Creator: Rat između čovječanstva i umjetne inteligencije

Film koji vas tjera na razmišljanje o postojanju i svijetu oko vas, udara na vaš mozak cool vizualima i dovoljno diže stvari u zrak? The Creator kao san ljubitelja naučne fantastike ima puno nauke.

Expendables 4

Haunting in Venice

The Nun 2

Equalizer 3

Asteroid City

Najpoznatiji po filmu “Godzilla” i prednastavku “Ratova zvijezda” “Rogue One”, najbolji pokušaj britanskog scenarista/režisera Garetha Edwardsa bio je dinamitni debi iz 2010. “Monsters”. Režiser ponovno donosi provokativan pogled na čovječanstvo, ovaj put kroz futurističku prizmu. Dirljiv i zadivljujući triler, u kojem glumi, nikad bolje, John David Washington, uranja u goruću temu umjetne inteligencije, ali što je još važnije sklonost čovječanstva prema ratu i kako se odnosimo prema onima koji su drugačiji od nas.

Film počinje lekcijom iz historije o umjetnoj inteligenciji u ovom izmišljenom svijetu, koji je evoluirao od stvorenog da pomogne čovječanstvu do toga da ga se okrivi za eksploziju nuklearne bombe u Los Angelesu. Nakon toga, Amerika želi izbrisati sve AI i humanoidne robote (zvane "simulanti"), dok na mjestima kao što je Nova Azija, čovjek i stroj još uvijek žive jedni pored drugih u harmoniji. Izbija sukob između frakcija, a vlada koristi krilati brod za masovno uništenje nazvan USS Nomad da pronađe i uništi AI baze i saveznike.

Joshua (Washington) je agent specijalnih snaga na tajnom zadatku uključen u skupinu naklonjenu umjetnoj inteligenciji koji gleda kako njegova trudna supruga Maya (Gemma Chan) naizgled umire u eksploziji dok su ga izvlačili. Deset godina kasnije, on je na dužnosti čišćenja na nultoj točki mjesta katastrofe u LA-u kada ga nekoliko bezveznih vojnih tipova (Allison Janney i Ralph Ineson) regrutira za novu misiju. Tajanstveni ljudski naučnik pod nadimkom "Nimrata" radi na AI superoružju u Novoj Aziji koje bi moglo uništiti Nomade i pobijediti u ratu, tako da je eliminacija toga najvažniji zadatak, ali još intrigantniji Joshui je dokaz da Maya zapravo još uvijek postoji živ.

Nakon što je njegov tim bačen na neprijateljski teritorij, Joshua otkriva da je meta za uništenje zapravo mala AI djevojčica po imenu Alphie (Madeleine Yuna Voyles). Budući da je ne može ubiti, odmetne se s njom, a dok se zbližavaju na epskom putovanju kako bi upoznali zagonetnu Nimratu, Joshua otkriva Alphienu moć da kontrolira i utječe na mehaničke uređaje i vidi kako je drugi strojevi gledaju kao na mesijanski lik.

“The Creator” nosi svoje utjecaje u rukavu, sve od “Star Warsa” preko “Akire” do “Apocalypse Now”. U isto vrijeme, također se čini nevjerojatno originalnim - kao kad ste prvi put gledali "Blade Runner" i kad niste bili zadivljeni koliko je cool bio, pitali ste se je li Harrison Ford čovjek ili android.

Edwardsov spektakl djeluje slično: izvrsno je izradio krajolik pretežno prožet Azijom koji se čini nekako tuđim, pomalo poznatim i potpuno sveobuhvatnim, s vojnicima s kockastim glavama strojeva i bizarnim hodajućim bombama s mehaničkim rukama i nogama. Sva ta zapanjujuća novost postoji uz snažnu hemiju između Washingtona i Voylesa kao čovjeka i robotskog djeteta koji se zbližavaju, savladavaju neprijateljstva i prepreke i vode duboke rasprave o životu, poput toga ko ide u raj, a ko ne.

Religija je još jedna ljudska tema koju Edwards istražuje u filmu The Creator. Iako se film dotiče savremene zabrinutosti oko robota koji nas zamjenjuju, ovdje je više metafora za autsajdere i različite sisteme vjerovanja u ambicioznoj priči koja mnogo baca na svoju publiku u dva sata i 13 minuta. Nalet retrospektiva ne pomaže uvijek zamahu, neki su obrati malo predvidljivi, a nekoliko narativnih niti zamotano je previše uredno, iako ništa previše gnusno ne odvlači pažnju od emotivnijih i uzbudljivijih trenutaka filma.

Ovo je priča koju mogu napisati samo ljudi od krvi i mesa, a ne ChatGPT, a cilj Edwardsa je doprijeti do srca i umova onih koji vole naučnu fantastiku sljedeće razine.